تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آذر 1400 - 11:07
کد خبر : 69091

سازمان اکو شیر بی یال و دمی بیش نیست

سازمان اکو شیر بی یال و دمی بیش نیست

انتقاد رئیس مرکز تجارت جهانی ایران از عملکرد ضعیف اکو چند سال پیش برای این سازمان بانکی تحت عنوان “بانک اکو” تعریف و تشکیل شد و مدیر عاملی هم از ایران برای این بانک انتخاب شد که متاسفانه در این سازمان سالها حقوقی گرفتند و خوردند اما از اجرا و عملیاتی شدن این بانک تاکنون

انتقاد رئیس مرکز تجارت جهانی ایران از عملکرد ضعیف اکو

چند سال پیش برای این سازمان بانکی تحت عنوان “بانک اکو” تعریف و تشکیل شد و مدیر عاملی هم از ایران برای این بانک انتخاب شد که متاسفانه در این سازمان سالها حقوقی گرفتند و خوردند اما از اجرا و عملیاتی شدن این بانک تاکنون خبر مثبتی به گوش نرسیده که احتمالاً این بانک و بحث مبادلات مالی مشترک کشورهای عضو “اکو” هم از دستور کار این سازمان هم خارج شده است!!

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در آستانه برگزاری پانزدهمین اجلاس سران اکو در ترکمنستان در گفتگو با اقتصاددان  نسبت به عملکرد ضعیف این سازمان واکنش نشان داد و با انتقاد از برگزاری بدون نتیجه هر دو سال یکبار اجلاس سران اکو گفت: سازمان اکو یا همان پیمان همکاری های اقتصادی (Economic Cooperation Organization) یکی از قدیمی ترین سازمانهای اقتصادی است که در سال ۱۳۴۱ برای اولین بار با نام (آر سی دی)  یا همان “سازمان همکاری عمران منطقه ای” با حضور و محوریت سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه پایه ریزی شد. مقر این سازمان هم از ابتدا در ایران (تهران) تعیین گردید. بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ فعالیت این سازمان با وقفه ای مواجه شد، اما از سال ۱۳۶۴ مجدداً با نام جدید “اکو” حیات خود را آغاز کرد که امروز نزدیک به ۶۰ سال از تأسیس این سازمان میگذرد و قریب به ۴۰ سال است که “اکو” بعد از انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر ۱۰ کشور زیر هم عضو این سازمان هستند.

جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی “اکو” را تشکیل میدهند. ‌

وی افزود: این سازمان هماکنون با ۱۰ عضو، حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت و ۸٬۶۲۰٬۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت، امکاناتی همچون نفت، گاز و صنایع بزرگ و گوناگونی در اختیار دارد.

طبق اساسنامه این سازمان، “اکو” باید برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش کند و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه نیز فعالیت نماید. از دیگر اهداف “اکو”، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ده کشور است. این سازمان همچنین میبایست برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات کشورها نیز فعالیت کند.

علیپور در ادامه به فعالیت “سازمان اکو” در چند دهه ای که گذشته اشاره کرد و گفت: کشورهای عضو سازمان اکو می توانستند در این چند دهه با هم مبادلات تجاری خوبی داشته باشند اما هیچ وقت آنطور که باید و شاید با هم ارتباط تنگاتنگ اقتصادی نداشته اند!! طی ۶۰ سال گذشته چندان تحرک چشمگیر و قابل استنادی بین اعضاء در قالب “سازمان اکو” دیده نشده و اگر هم روابط اقتصادی بین دو کشور عضو مثل ایران و ترکیه وجود داشته، دو جانبه بوده و هیچ ربطی به “سازمان اکو” نداشته است.!!

وی تصریح نمود: این سازمان میتوانست یکی از سازمانهای اقتصادی بزرگ منطقه ای باشد اما تجربه نشان داده که برخی از کشورهای عضو چندان روابط سیاسی خوبی با هم نداشته مثل کشور آذربایجان با ایران که اخیراً با سفر معاون نخست وزیر آن کشور به ایران، ظاهراً ابرهای تیره اختلاف در حال گذر از آسمان این دو کشور میباشد (البته به اختلاف سیاسی سایر کشورهاعضو عضو ورود پیدا نمیکنم) و برخی از کشورهای عضو هم اصلاً اقتصادی ندارند که تأثیرگذار باشند، همچون کشور افغانستان!! پس با این روابط سیاسی و با این کشورهای فاقد اقتصاد قوی، چندان توقعی نمیتوان داشت و نباید انتظار معجزه از این سازمان داشته باشیم.

سبزعلیپور اظهار داشت: فقط در هفتم آذر ماه هر سال آنهم تنها به مناسبت سالگرد تأسیس “اکو” یادی از این سازمان میشود و هر دو سال یک بار هم اجلاسی با حضور سران عضو صورت میگیرد که پس از اتمام جلسه، همه چیز بورطه فراموشی سپرده میشود. با اندک مطالعه و بررسی در خصوص سایر سازمانهای اقتصادی منطقه ای در سراسر دنیا و مقایسه آن سازمانها با سازمان اکو بخوبی در میابیم که اکو یکی از ضعیف ترین سازمانهای اقتصادی جهان میباشد که کارنامه قابل قبولی تاکنون ارائه نکرده در صورتیکه پس گذشت ۶ دهه نباید این سازمان اینقدر کوچک و فقط ۱۰ عضو داشته باشد بلکه اگر سالی یک کشور هم عضو این سازمان میشد، میبایست امروز با یک سازمان قدرتمند اقتصادی آنهم با حداقل ۵۰ الی ۶۰ کشور عضو مواجه باشیم!!

علیپور خاطرنشان کرد: مثلاً چند سال پیش برای این سازمان بانکی تحت عنوان “بانک اکو” تعریف و تشکیل شد و مدیر عاملی هم از ایران برای این بانک انتخاب شد که متاسفانه در این سازمان سالها حقوقی گرفتند و خوردند اما از اجرا و عملیاتی شدن این بانک تاکنون خبر مثبتی به گوش نرسیده که احتمالاً این بانک و بحث مبادلات مالی مشترک کشورهای عضو “اکو” هم از دستور کار این سازمان هم خارج شده که هیچ سر و صدا و اسم و رسمی از “بانک اکو” نیست. به نظر بنده این سازمان طی ۶ دهۀ گذشته چندان موفق نبوده مگر اینکه سران کشورهای عضو “اکو” در اجلاس ترکمنستان برنامه جدیدی تدوین کنند و روح تازه ای در کالبد بی جان “اکو” بدمند تا از این طریق و از این تاریخ به بعد، ارتباطات صمیمی تر و قابل قبول تری در زمینه های سیاسی و اقتصادی  بین کشورهای عضو برقرار شود.

ولیکن وجود این سازمان و کارنامه اجرایی آنرا تا به امروز باید چنین تعریف کرد که باتوجه به تحریک ضعیف، نقش آفرینی نه چندان ملموس و عملکرد بی نتیجه “سازمان اکو” به جرأت میتوان گفت که از این سازمان در دنیا آنهم بعد از ۶۰ سال فقط یک اسم باقی مانده و این مسئله نشان میدهد که این سازمان موفق نبوده و کارکرد مناسبی نداشته است، از همین رو باید اعتراف کرد که این سازمان یک شیر بی یال و دمی است که از آن فقط نام و دبیرخانه ای باقی مانده که هیچگونه فعالیت اجرایی قابل توجهی از این سازمان دیده نشده است.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه گفت: منابع و ظرفیتهای گسترده اقتصادی بویژه در بخشهای معدن، نفت و گاز، صنایع مختلف و گردشگری کشورهای عضو “سازمان اکو” سرمایه ارزشمندی را دراختیار این سازمان اقتصادی منطقه قرار داده است. از طرفی جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن مرز زمینی با ۵ کشور عضو “اکو” و دارا بودن موقعیت استراتژیک جغرافیائی برای برقراری اتصال سایر اعضاء به آبهای بین‌المللی و نیز بدلیل استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار است که اگر سران این سازمان همت و ارادۀ جدی برای فعال نمودن این سازمان را داشته باشند، قطعاً اکو میتواند از این سازمان ضعیف و بی تأثیر به یک سازمان قوی و تأثیرگذار منطقه ای مبدل و فی الواقع “سازمان همکاری اقتصادی” را متولد نمایند، در غیر اینصورت این سازمان، در حد یک نام و یک دبیرخانه نمایشی خلاصه خواهد شد.

پس باید منتظر باشیم و ببینیم حاصل گفتگو و تصمیمات سران “اکو” در اجلاس امروز چه خواهد بود. لازم به ذکر است که پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو) امروز یکشنبه هفتم آذر ماه به میزبانی ترکمنستان برگزار میشود و این کشور ریاست دوره ای “اکو” را عهده دار خواهد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....