تاریخ انتشار : شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 10:52
کد خبر : 164361

زیان پشت زیان برای بورسی‌ها

زیان پشت زیان برای بورسی‌ها

بالاخره اولین ماه بهار به پایان رسید و بورس تهران برخلاف انتظارها روندی سرخ پوش را پشت سر گذاشت و پرتفوی سهامداران همچنان سرخ‌پوش است. البته این ماه بازار سرمایه سال نو و تعطیلات بسیار زیادی را پشت سر گذاشت و پس از آن با حمله ایران به اسراییل شرایط وخیم‌تری را تجربه کرد و

بالاخره اولین ماه بهار به پایان رسید و بورس تهران برخلاف انتظارها روندی سرخ پوش را پشت سر گذاشت و پرتفوی سهامداران همچنان سرخ‌پوش است. البته این ماه بازار سرمایه سال نو و تعطیلات بسیار زیادی را پشت سر گذاشت و پس از آن با حمله ایران به اسراییل شرایط وخیم‌تری را تجربه کرد و در نهایت شاهد خروج نقدینگی سنگین از دایره معاملات بودیم.

از سوی دیگر برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شروع ماه جدید نیز با منفی‌ها همراه باشد؛ چراکه روز جمعه خبری مبنی بر حمله به یک پایگاه نظامی در اصفهان منتشر شد و همین موضوع باعث شد که کمی ترس در بازارها وجود داشته باشد. همچنین انتظار افزایش قیمت دلار وجود دارد که در نهایت همانند تجربه هفته گذشته در زمان افزایش قیمت دلار در روزهای تنش، بورس روند نزولی به خود می‌گیرد و شرایط تلخ و سختی را تجربه می‌کند.

بازار سرمایه ارزندگی بسیار بالایی دارد در شرایط معمول سود بسیار بالایی برای سهامداران می‌تواند در پی داشته باشد. اما متاسفانه شرایط بورس عادی نیست و چالش‌های بسیار زیادی در بازار تجربه می کند که همه چالش‌ها بیرونی هستند و به نوعی داخل بازار شرایط آرام است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل   ،  اکنون بورس تهران منتظر آرامش سیاسی است تا به یک ثبات برسد. جنگ و درگیری باعث شده که بورس ترس و چالش‌های بسیار بیشتری را تجربه کند که این ترس و چالش در میان مدت خروج نقدینگی سنگین را در پی دارد و احتمالا شاهد روزهای تلخی را در پیش داشته باشیم. از سوی دیگر قیمت دلار بازار آزاد به بالاترین نقطه ممکن رسیده است و محدوده بیش از ۷۰ هزار تومانی که لمس کرده که تفاوت بسیار زیادی با دلار بازار آزاد دارد و این فاصله سنگین به زیان بورس تمام می‌شود.

 

اکنون بورس تهران منتظر آرامش سیاسی است تا به یک ثبات برسد. جنگ و درگیری باعث شده که بورس ترس و چالش‌های بسیار بیشتری را تجربه کند که این ترس و چالش در میان مدت خروج نقدینگی سنگین را در پی دارد و احتمالا شاهد روزهای تلخی را در پیش داشته باشیم. از سوی دیگر قیمت دلار بازار آزاد به بالاترین نقطه ممکن رسیده است و محدوده بیش از ۷۰ هزار تومانی که لمس کرده که تفاوت بسیار زیادی با دلار بازار آزاد دارد و این فاصله سنگین به زیان بورس تمام می‌شود.

بازار سهام در هفته اخیر

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۲۱۴ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۵۳ هزار و ۶۸۵ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۲,۳ درصد شد. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۲۷ هزار و ۷۵۳ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۳.۷ درصدی را ثبت کرد.

در هفته اخیر، شاخص کل بورس تهران در روز شنبه کاهش ۵۳ هزار و ۹۱۹ واحدی داشت. اما در روزهای بعدی با اعمال محدودیت نوسان قیمت یک درصدی، شاخص نیز نوسان کمتری را پشت سر گذاشت. روز یکشنبه شاخص ۱۱ هزار و ۱۹۴ واحد پایین آمد و روز دوشنبه شاخص ۱۰ هزار و ۱۴۰ واحد رشد کرد. روز سه‌شنبه و با افزایش احتمال حمله نظامی اسراییل به ایران، شاخص ۴ هزار و ۹۹۸ واحد ریزش کرد و در روز چهارشنبه نیز شاخص کل ۶ هزار و ۲۳۱ واحد رشد کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام ۸۸ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز ۳ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۴ هزار و ۹۸۱ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۳۳ درصدی داشته است. به نظر می‌رسد عامل اصلی افت معاملات سهام محدودیت یک درصدی نوسان قیمت سهام است. اعمال محدودیت نوسان قیمت سهام در هفته اخیر موجب رشد صف‌های خرید و فروش شد. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین هزار و ۲۲ میلیارد تومان بیشتر بود و رشد ۴۶۲ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۳ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان بود که در روز یکشنبه ثبت شد و کمترین رقم ۴۶۰ میلیارد تومان بود که در روز ‌دوشنبه ثبت شد. میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر ۴۳۹ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۲۷۳ میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۱۶۴ درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته هزار و ۴۰۲ میلیارد تومان بود و در روز ‌دوشنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز یکشنبه برمی‌گردد که ۴۰ میلیارد تومان بود.

در اولین روز معاملاتی هفته، هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روز یکشنبه نیز ۵۲۷ میلیارد تومان خارج شد. دوشنبه ۱۲۰ میلیارد تومان وارد شد اما در روز سه‌شنبه ۵۷۵ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز پول حقیقی خارج شد که ارزش آن ۴۲ میلیارد تومان بود. در مجموع کل هفته ۲ هزار و ۸۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۵۶۳ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۳۳ درصد بیشتر است.

بورس کالا در آخرین هفته فروردین

آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۳۱ فروردین ۳۷۳ شرکت در تالارها و بازار فرعی کالا و محصول‌شان را عرضه کردند که به معامله ۴ میلیون و ۱۷۲ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش ۵۲.۱ هزار میلیارد تومان منتهی شد. ارزش معاملات ۱۰ شرکت برتر ۳۱ هزار میلیارد تومان برآورد شد. بورس کالای ایران برترین های بورس کالا در هفته منتهی به ۳۱ فروردین را براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی اعلام کرد.

جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:

فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ثبت معامله ۴۲۸ هزار و ۱۳۰ تن ورق گرم، ورق گرم نوردکاران، ورق سرد خودرو، تختال، ورق گرم خودرو و ورق سرد لوازم خانگی به ارزش ۱۴ هزار و ۹۴۳ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. توسعه آهن و فولاد گل گهر با فروش ۲۶۰ هزار تن آهن اسفنجی به ارزش ۳ هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان، دوم شد. ملی صنایع مس ایران (فملی) با فروش ۶ هزار و ۱۳۸ تن مس کاتد، مس مفتول، مس کم عیار، سولفور مولیبدن، اکسید مولیبدن و کنسانتره فلزات گران بها به ارزش ۳ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان، سوم شد. پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ثبت معامله ۱۰۵ هزار تن وکیوم باتوم و لوب کات سبک به ارزش یک هزار و ۵۹۵ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد. فولاد خوزستان (فخوز) با فروش ۶۷ هزار و ۲۰۰ تن شمش بلوم، آهن اسفنجی و آرگون به ارزش یک هزار و ۴۰۷ میلیارد تومان پنجم شد. فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با ثبت معامله ۶۱ هزار و ۶۰۰ تن شمش بلوم به ارزش یک هزار و ۳۵۷ میلیارد تومان، ششم شد. مجتمع سرب و روی انگوران با فروش ۶۵ هزار تن خاک روی به ارزش یک هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان در رتبه هفتم ایستاد. معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) نیز با ثبت معامله ۲۳۵ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن و شش بلوم به ارزش یک هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان هشتم شد. پالایش نفت بندرعباس (شبندر) ۷۳ هزار تن وکیوم باتوم و لوب کات سنگین به ارزش یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان فروخت نهم شد. ذوب آهن اصفهان (ذوب) با فروش ۳۱ هزار و ۴۳۹ تن تیرآهن، میلگرد، شمش بلوم و شمش چدن و ثبت ارزش ۸۶۰ میلیارد تومان دهم شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....