تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 - 14:08
کد خبر : 155482

زمستان سرد برای بورس تهران

زمستان سرد برای بورس تهران

زمستان برای بورس سرد و تلخ بود و همین سردی و تلخی برای سهامداران زیان‌های پی‌درپی و سنگین در بر داشت. بازار سرمایه تحت تاثیر اخبار مختلف و تصمیم‌های خلق الساعه روزهای تاریک و تلخی را تجربه کرد که نتیجه آن زیان سنگین برای سهامداران است. بازار سهام امسال روزهای تلخی را تجربه کرد و

زمستان برای بورس سرد و تلخ بود و همین سردی و تلخی برای سهامداران زیان‌های پی‌درپی و سنگین در بر داشت. بازار سرمایه تحت تاثیر اخبار مختلف و تصمیم‌های خلق الساعه روزهای تاریک و تلخی را تجربه کرد که نتیجه آن زیان سنگین برای سهامداران است.
بازار سهام امسال روزهای تلخی را تجربه کرد و حتی اگر بخواهیم ریزبین باشیم آمارها نشان می‌دهد بورس تهران در مجموع سه ماه نیز نتوانسته سبزپوش باشد و اغلب روزها سرخ پوش بوده است.
بیشترین عاملی که بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد تصمیمات خلق‌الساعه است که از ابتدای سال به امروز ادامه داشته است. هر زمانی که بورس استارت رشد زده برخی از مسوولان با تصمیمات یک شبه و پنهانی خود باعث سقوط بورس و خروج اعتماد از چرخه معاملات شده‌اند.
ثبات در تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذاری در تمامی بازارهای مالی خصوصا بورس است. زمانی که این مولفه دچار خلل شود آن زمان سرمایه‌گذاری در بازار مذکور نیز با مشکلات و چالش‌های بسیار زیاد مواجه می‌شود و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به جای این بازار در بازاری دیگر سرمایه‌گذاری کنند که ریسک کمتری دارد و قوانین آن در عرض یک شب تغییر نمی‌کند. تغییر قوانین در بازارها باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران بازار مد نظر خود را تغییر بدهند در دیگر بازارها با ریسک کمتری سرمایه‌گذاری کنند. به‌طور کلی اگر بورس همانند گذشته ثبات و آرامش داشته باشند نقدینگی به سمت آن روانه خواهد شد و شرایط تغییر خواهد کرد.
به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصاد ۲۴،  در شرایطی که بازار سرمایه به لطف تصمیمات خلق‌الساعه دولت روز به روز در زیان بیشتری فرو می‌رود، انتشار مصادیقی از موضوع ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار در میان سهامداران طی روز‌های گذشته واکنش برانگیز شده و به نظر می‌رسد منجر به افزایش کنترل رفتار سهامداران خواهد شد تا شاید از دستکاری در قیمت‌ها و زیان‌های بازار جلوگیری شود. در مصوبه مذکور دو بند ۹ و ۱۰ آن واکنش‌های بیشتری داشت و به نظر می‌رسد با ابهاماتی همراه است. در این دو بند گفته شده خرید و فروش سنگین منوط بر ارایه دلیل بنیادی موثر است.
حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه  درباره تاثیرگذاری این مصوبات بر بازار سهام توضیح داد: با انتشار این مصادیق فعالان بازار سرمایه و وکلای آگاه دادخواستی به دیوان عدالت اداری داده‌اند. در این دادخواست اشاره شده که بازار سرمایه با جرم انگاری که می‌تواند برای همه فعالان بازار سرمایه اتفاق بیفتد، دارد فراقانونی عمل می‌کند و دست متولی را در اعلام جرم علیه افراد فعال در بازار باز گذاشته است. برآیند آن مشکلات زیادی را سبب خواهد شد اما قبل از آن باید پرسید هدف از این اقدام چه بوده است؟
به گفته وی اگر هدف این است که از دستکاری قیمت‌ها جلوگیری کند واقعیت این است که خود متولی بازار دارد بزرگ‌ترین دستکاری قیمت را انجام می‌دهد. به وسیله دامنه نوسان و ایجاد صندوق‌های بازارگردانی و یک‌سری قوانینی که گذاشته دقیقا در جهت دستکاری قیمت است. اولین متهم این موضوع خود سازمان بورس است. قواعدی، چون بازارگردانی و دامنه نوسان در خیلی از بازار‌ها وجود ندارد. در بازاری که مبتنی بر علم اقتصاد است این اتفاق‌ها نمی‌افتد.
او در ادامه تصریح کرد: دامنه نوسان خودش رفتار توده‌وار، سیگنال‌فروشی و اغوای مردمی که حتی اسم سهم را نمی‌دانند ایجاد کرده و حالا دارند برایش قانون وضع می‌کنند. براین اساس کسی که تحلیل ندارد نباید در صف بیاید. نباید رفتار توده وار جمعی درست کند. هر کسی که در صف فروش است باید تحلیل و پشتوانه داشته باشد. از همین رو می‌توان گفت ساختار بازار خودش بزرگ‌ترین نقض‌کننده دستکاری قیمت‌هاست. دیوان عدالت اداری هم اگر بخواهد عادلانه رفتار کند حتما بایستی این مساله را مورد توجه قرار دهد، در غیر این صورت دریچه اجرای سلیقه‌ای برخورد با افراد را باز می‌گذارد.

   بازدهی بورس در هفته اخیر

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۴۶۴ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۶۲ هزار و ۵۱۵ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۲,۸ درصد شد. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۳۴ هزار و ۳۷۸ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۴.۵ درصدی را ثبت کرد.
شاخص کل بورس تهران در روز شنبه ریزش ۱۹ هزار و ۳۳ واحدی داشت و روز یکشنبه ۱۳ هزار و ۷۲۵ واحد پایین آمد. روز دوشنبه نیز شاخص ۶ هزار و ۶۶۴ واحد افت کرد. روز سه‌شنبه نیز شاخص ۲۶ هزار و ۵۲۷ واحد ریزش کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل پس از ۷ روز ریزش متوالی، اندکی رشد کرد و ۳ هزار و ۴۱۵ واحد بالا آمد.
در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام ۷۰ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۷۴ درصد افزایش یافته است. اما میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز ۵ هزار و ۸۶ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۵ هزار و ۳۳۵ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۵ درصدی داشته است.
میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر ۴۲۶ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۱۱۲ میلیارد تومان کمتر بود و افت ۲۱ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۸۶۶ میلیارد تومان بود که در روز ‌شنبه ثبت شد و کمترین رقم ۱۸۳ میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد.
میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر ۱۰۷ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۱۶۱ میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۶ درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته ۱۴۶ میلیارد تومان بود و در روز چهارشنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز سه‌شنبه برمی‌گردد که ۱۸۷ میلیارد تومان بود.
در اولین روز معاملاتی هفته، ۹۳۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روز یکشنبه ۶۳۸ میلیارد تومان خارج شد. روز دوشنبه نیز ۴۹۵ میلیارد تومان خارج شد و در روز سه‌شنبه ۹۰۴ میلیارد تومان خارج شد. در آخرین روز معاملاتی هفته برای ۱۰ روز پول حقیقی خارج شد که ارزش آن ۱۲۳ میلیارد تومان بود.
در مجموع کل هفته ۳ هزار و ۹۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۶۱۹ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین رشد ۲۶۶ درصدی داشته است.

    برترین‌های بورس کالا

آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۶ بهمن ۳۹۹ شرکت در تالارها و بازار فرعی کالا و محصول‌شان را عرضه کردند که به معامله ۳ میلیون و ۱۷۵ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش ۲۹.۹ هزار میلیارد تومان منتهی شد. ارزش معاملات ۱۰ شرکت برتر ۱۰.۹ هزار میلیارد تومان برآورد شد.
بورس کالای ایران برترین‌های بورس کالا در هفته منتهی به ۶ بهمن را براساس ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی اعلام کرد. جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:
ملی صنایع مس ایران (فملی) با ثبت معامله ۱۰ هزار و ۲۲۱ تن مس کم عیار، مس کاتد، مس مفتول، سولفور مولیبدن و کنسانتره فلزات گرانبها به ارزش ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.
معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با فروش ۲۱۰ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن و شمش بلوم به ارزش یک هزار و ۱۷۵ میلیارد تومان، دوم شد.
فولاد خوزستان (فخوز) با فروش ۵۵ هزار و ۱۸۰ تن تختال، شمش بلوم و آرگون به ارزش یک هزار و ۱۴۸ میلیارد تومان، سوم شد. مجتمع فولاد خراسان (فخاس) با ثبت معامله ۵۰ هزار تن میلگرد و شمش بلوم به ارزش یک هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.
ذوب آهن اصفهان (ذوب) با فروش ۵۳ هزار و ۸۱ تن شمش چدن، تیرآهن، میلگرد، شمش بلوم و آرگون به ارزش یک هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان پنجم شد. معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ثبت معامله ۲۰۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش ۹۵۱ میلیارد تومان، ششم شد.
سنگ آهن گهر زمین (کگهر) با فروش ۲۰۰ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ آهن به ارزش ۸۹۳ میلیارد تومان در رتبه هفتم ایستاد.
فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) نیز با ثبت معامله ۴۰ هزار تن تختال۸۸۶ به ارزش ۸۸۲ میلیارد تومان هشتم شد. صبافولاد خلیج فارس (فصبا) ۵۵ هزار تن آهن اسفنجی بریکت به ارزش ۷۲۸ میلیارد تومان فروخت نهم شد. پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با فروش ۵۰ هزار تن وکیوم باتوم و ثبت ارزش ۶۶۷ میلیارد تومان دهم شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....