تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 - 14:12
کد خبر : 150536

ریسک پول‌شویی برای ثبات بخش مالی

ریسک پول‌شویی برای ثبات بخش مالی

مهرداد حاجی‌زاده فلاح عضو شورای سردبیری اقتصاددان در مصاحبه با تعادل  گفت : در حالی که مردم در همه جا از راحتی یک سیستم مالی متصل در سطح جهانی لذت می‌برند، مجرمان از این شبکه پیچیده برای انتقال وجوه غیرقانونی در سراسر مرزها و فرار از دستگیری سوءاستفاده می‌کنند. از آنجایی که این جنایتکاران از

مهرداد حاجی‌زاده فلاح عضو شورای سردبیری اقتصاددان در مصاحبه با تعادل  گفت :

در حالی که مردم در همه جا از راحتی یک سیستم مالی متصل در سطح جهانی لذت می‌برند، مجرمان از این شبکه پیچیده برای انتقال وجوه غیرقانونی در سراسر مرزها و فرار از دستگیری سوءاستفاده می‌کنند. از آنجایی که این جنایتکاران از ثروت به دست آمده از فرار مالیاتی، فساد و قاچاق مواد مخدر محافظت می‌کنند، جنایات مالی رشد می‌کنند. هیچ موسسه مالی یا کشوری مصون نیست. رسوایی‌های پولشویی باعث سقوط بانک‌ها و شوکه کردن کشورها شد. در نهایت، جامعه هزینه را از طریق از بین رفتن اعتماد به یکپارچگی سیستم مالی می‌پردازد که اغلب مالیات‌دهندگان را به سمت سوبسید دادن به بانک‌های ورشکسته سوق می‌دهد و دسترسی مشتریان به اعتبار را محدود می‌کند. بانک‌ها به عنوان دروازه‌بان سیستم مالی، بی‌وقفه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مبارزه می‌کنند. اما تلاش‌های ملی مبارزه با پولشویی عمدتاً بر ریسک‌های داخلی متمرکز است و در نتیجه اغلب با تأخیر مواجه می‌شوند. رگولاتورهای بانکی نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند، اما اغلب از منابع محدود به بهترین شکل استفاده نمی‌کنند و رویکردهای متفاوت مانع همکاری موثر جهانی می‌شود.

کارمندان صندوق بین‌المللی پول با هشت کشور شمال اروپا و بالتیک – دانمارک، استونی، فنلاند، ایسلند، لتونی، لیتوانی، نروژ و سوئد- در اولین پروژه کمک فنی ضد پولشویی در نوع خود شریک شدند . یافته‌ها نشان می‌دهد که مبارزه با پولشویی فراتر از ظرفیت هر کشوری است و کشورها باید با هم نوآوری کنند تا راه‌حلی بیابند.
ردیابی عواید مجرمانه: کارکنان صندوق بین‌المللی پول دایما در حال گسترش این ابزار هستند تا به اعضای صندوق کمک کنند تا بر جریان‌های غیرقانونی فرامرزی تمرکز کنند . با استفاده از فناوری‌های یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده‌ها، تحرکات مالی بررسی می‌شود، بینش‌هایی در مورد چشم‌انداز جهانی به دست می‌آوریم و شاخص‌های سناریوهای بالقوه کلان مهم پولشویی را شناسایی می‌کنیم. ما با همکاری کشورهای شمال اروپا-بالتیک، از این ابزارها برای بهبود درک کشورها از جریان‌های مالی غیرمعمول که ضمانت بررسی دقیق دارند، استفاده کردیم. این ابزارها توانایی کشورها را برای بررسی جریان‌های مالی غیرقانونی بالقوه و تمرکز بر تهدیدهای نوظهور افزایش می‌دهد. همکاری همچنین به کشورها این امکان را می‌دهد تا تهدیدات پولشویی و تأمین مالی تروریسم را که ظاهراً ارتباطی با هم ندارند شناسایی و به یکدیگر متصل کنند.
دنبال کردن پول همچنین شامل در نظر گرفتن کشورهایی است که توسط مجرمان برای پاکسازی سودهای غیرقانونی انتخاب شده‌اند. این امر به آژانس‌های کلیدی مبارزه با پولشویی اجازه می‌دهد تا اقداماتی را برای افزایش بررسی تراکنش‌های غیرمعمولی که از سیستم‌های مالی آنها می‌گذرد و از حوزه‌های قضایی پرخطر منشأ می‌گیرد، توسعه دهند.
دانستن نقطه شکست: در حالی که تمرکز صندوق بین‌المللی پول بر اقتصاد کلان و ارتباط بین ریسک‌های ثبات مالی و یکپارچگی مالی در سراسر کار ما به خوبی ثابت شده است، پروژه کشورهای شمال اروپای بالتیک، تلاش‌ها را برای کمی‌سازی بهتر تاثیر ثبات مالی شوک‌های پولشویی بیشتر می‌کند. بررسی داده‌های مربوط به پرونده‌های پولشویی منطقه‌ای یک الگوی گویا را نشان می‌دهد: بانک‌هایی که با نگرانی‌های یکپارچگی مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، متحمل افت شدید قیمت سهام، افزایش ریسک‌های اعتباری درک شده و کاهش سپرده‌ها شده‌اند که بر نقدینگی آنها تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، شوک‌های پولشویی باعث کاهش قیمت سهام و افزایش هزینه بیمه در برابر نکول شرکتی شد، همانطور که توسط قیمت‌های سوآپ نکول اعتباری نشان داده شده است. و این تنها چیزی است که در سطح یک بانک فردی اتفاق افتاده است. با نگاهی به تاثیر منطقه‌ای، اثرات سرریز قابل‌توجهی بر سایر بانک‌های منطقه‌ای کلیدی تأثیر گذاشت، که نشان‌دهنده پویایی سرایت بین بانک‌های آسیب‌دیده و همتایان آنها است. بانک‌ها به عنوان دروازه‌بان اصلی نظام مالی باید از پولشویی پیشگیری و کشف کنند. مجرمان بانک‌ها را به دلیل شبکه‌های فرامرزی گسترده، روابط بین بانکی، و محصولات و خدماتی که خود را در معرض خطر پولشویی قرار می‌دهند، جذاب می‌یابند. یک روند موازی بدون مرز، افزایش دارایی‌های رمزنگاری است که انتقال سریع جهانی را برای مجرمان جذاب ارایه می‌دهد.
به همین دلیل ضروری است که رگولاتورهای ملی که بر تلاش‌های ضد پولشویی بانک‌ها نظارت می‌کنند، هنگام نظارت بر بانک‌ها بتوانند به تصویر بزرگ‌تر نگاه کنند. با فقدان مکانیسم نظارتی جهانی، ناظران باید دیدگاه خود را گسترش دهند، خطرات غیر مقیم و اقدامات متقابل بین مرزی را مورد بررسی قرار دهند. این امر مستلزم همکاری قوی‌تر بین‌المللی است، نکته‌ای که کارکنان صندوق بین‌المللی پول بر آن تأکید می‌کنند (مثلاً، مشاوره ماده IV منطقه یورو. (در آینده، در حالی که شیوه‌های خوب در جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های تراکنش‌های فرامرزی در حال ظهور است، سیستم بانکی یکپارچه خواستار جمع‌آوری داده‌های فرامرزی بیشتر برای درک بهتر و کاهش این خطرات است. راه‌حل‌های فناوری می‌توانند به تجزیه و تحلیل این اطلاعات برای ایجاد تصویری منطقه‌ای برای تلاش‌های نظارتی هدفمند، از جمله طرح‌های چند کشوری کمک کنند. کشورها همچنین باید داده‌های مربوط به رویدادهای پولشویی را مبادله کنند و در عین حال عمیق‌تر به نیاز بانک‌ها برای تقویت ذخایر سرمایه در برابر زیان‌های ناشی از آن بپردازند. رگولاتورها همچنین باید با هوشیاری واردکنندگان جدیدتر در امور مالی بین‌المللی، مانند ارایه‌دهندگان خدمات دارایی‌های رمزنگاری شده، با بررسی دقیق ریسک نظارت کنند. با توجه به ماهیت جهانی این ارایه‌دهندگان، همکاری فرامرزی در اینجا نیز کلیدی است. بنابر این به نظر می‌رسد، تحلیل مداوم تأثیر یکپارچگی مالی بر ثبات می‌تواند سیستم مالی جهانی را در برابر شوک‌های پولشویی تقویت کند. در حال حاضر، تعهد به جلوگیری از پولشویی در منطقه در اولویت بالاترین سطوح دولت‌های مختلف مربوطه قرار دارد. سیاست‌گذاران نیاز به دید کامل‌تری از پیامدهای جریان‌های غیرقانونی، از جمله مجموع هزینه‌های مالی، پولی، مالی و ساختاری دارند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....