تاریخ انتشار : یکشنبه 25 مهر 1400 - 12:07
کد خبر : 63811

ریسک آغاز مذاکرات برای دلار و سهام؟

ریسک آغاز مذاکرات برای دلار و سهام؟

در نگاه اول آغاز مذاکرات سیگنالی برای کاهش نرخ دلار محسوب می‌شود و از همین جهت نیز می‌تواند بر سهام نیز اثر منفی داشته باشد. البته بخش زیادی از واکنش سهام به نوسان دلار هیجانی بوده و شاید در واقعیت اثر متفاوتی را باید انتظار داشت. اما نکته مورد نظر این است که اگر مذاکرات

در نگاه اول آغاز مذاکرات سیگنالی برای کاهش نرخ دلار محسوب می‌شود و از همین جهت نیز می‌تواند بر سهام نیز اثر منفی داشته باشد. البته بخش زیادی از واکنش سهام به نوسان دلار هیجانی بوده و شاید در واقعیت اثر متفاوتی را باید انتظار داشت.

اما نکته مورد نظر این است که اگر مذاکرات آغاز شود و گره کوری در مذاکرات مشاهده شود سرنوشت دلار چه خواهد شد؟ این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که علت توقف ۴ ماهه مذاکرات وین چه بوده است؟ در حالی‌که به نظر می‌رسید همه چیز برای احیای برجام آماده است و نشست وین باید به نتیجه می‌رسید اعلام شد که مذاکرات وین تا مستقر شدن دولت جدید متوقف می‌شود. حالا نزدیک به ۴ ماه از آن تاریخ گذشته است.

یک دیدگاه این است که با توجه به الزام و نیاز طرفین به حصول نتیجه در مذاکرات احیای برجام باید منتظر توافق زودرس در مذاکرات پیش رو بود. اما اگر واقعا توافق تا به این حد در دسترس بوده که در یک نشست توافق حاصل شود چرا باید ایران چندین ماه مذاکرات را متوقف کند؛ آن هم در حالی‌که زمان نقش مهمی برای اقتصاد کشور داشته و دولت می‌توانسته در این چند ماه با افزایش صادرات حدود یک میلیون بشکه نفت در روز، حدود ۸ میلیارد دلار درآمد برای کشور حاصل کند.

وقتی کمی دقیق‌تر به ماجرا می‌نگریم به نظر می‌رسد که حصول توافق آن‌چنان که باید در دسترس نیست. برخی افراد به اتفاقات سیاسی و لزوم توافق توسط تیم دولت جدید اشاره می‌کنند؛ اما در قیاس با وضعیت بحرانی و تورم سنگینی که مردم تحمل کرده‌اند این سناریو تا حد زیادی می‌تواند قابل رد کردن باشد. با این حال به هیچ‌وجه نمی‌توان احتمال هر رخدادی را نفی کرد.

اگر توافقی در همین هفته‌های پیش رو حاصل شود طبیعتا با کاهش ریسک سیاسی و همچنین افزایش درآمد نفت می‌تواند به افت نرخ دلار منجر شود. این‌که میزان افت نرخ دلار چه میزان است به متغیرهای زیادی وابسته است اما برای وضعیت اقتصاد کشور نرخ‌های پایین‌تر از نرخ کنونی نیما می‌تواند آسیب‌های زیادی به همراه داشته باشد. اما اگر سناریو مذاکرات فرسایشی با چانه‌زنی طرفین باشد حتی احتمال شوک به نرخ دلار وجود دارد و می‌توان انتظار داشت دلار سطوح کنونی را حفظ کند. در این میان بسته به پررنگ شدن سناریوهای ذکرشده، دلار می‌تواند نوسانات شدیدتری را تجربه کند.

اما در رابطه با سهام، اگر در سناریوهای مختلف افت محسوسی برای افت نرخ نیمایی متصور نباشیم سهام می‌تواند در سطوح قیمتی کنونی کف قدرتمندی را تشکیل دهد.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....