تاریخ انتشار : یکشنبه 15 اسفند 1400 - 20:24
کد خبر : 80338

رکوردشکنی‌های ۴ ماهه بورس امروز

رکوردشکنی‌های ۴ ماهه بورس امروز

بورس امروز توانست در ادامه معاملات خوب روز گذشته، رشد قابل توجهی را به ثبت برساند به طوری که شاخص کل بورس با افزایش ۱٫۸۴ درصدی بر ارتفاع ۱٫۳۲۲ واحدی قرار بگیرد. نکته قابل توجه معاملات امروز روند مثبتی بود که تقریبا در تمامی صنایع شکل گرفت و پس از مدت‌ها شاهد رشد دسته جمعی

بورس امروز توانست در ادامه معاملات خوب روز گذشته، رشد قابل توجهی را به ثبت برساند به طوری که شاخص کل بورس با افزایش ۱٫۸۴ درصدی بر ارتفاع ۱٫۳۲۲ واحدی قرار بگیرد. نکته قابل توجه معاملات امروز روند مثبتی بود که تقریبا در تمامی صنایع شکل گرفت و پس از مدت‌ها شاهد رشد دسته جمعی بازار سهام بودیم.

 امروز اما دو رکوردشکنی نیز اتفاق افتاد که خوش‌بینی‌ها را بیش از پیش کرده است. ارزش معاملات خرد سهام امروز توانست با ثبت عدد ۵۱۲۹ میلیارد تومانی رکورد ۴ ماهه خود را جابه‌جا کند. بسیاری از فعالان بازار منتظر افزایش دوباره ارزش معاملات هستند که دوباره با قدرت سرمایه‌های خود را وارد کنند، بنابراین این موضوع از اهمیت خاصی برای تداوم روند صعودی برخوردار است. رکوردشکنی دوم اما مربوط به ورود و خروج سرمایه افراد حقیقی به بازار است. مدت‌هاست که به خروج مداوم سرمایه کدهای حقیقی عادت کردیم و به جز برخی روزها که ورود اندکی پول را داشتیم، باقی روزها با خروج همراه بوده است. امروز اما پس از ۸۵ روز کاری (حدود ۴ تا ۵ ماه) ورود سرمایه‌ای به میزان ۲۴۴ میلیارد تومان را شاهد بودیم که نشان از برگشت دوباره سرمایه‌‌ها به بورس دارد.

دلایلی که این اتفاقات مثبت را رقم زده است را می‌توان در سه مورد جستجو کرد. مدت‌هاست که بورس تهران درگیر ابهامات بسیاری است که اجازه شروع یک حرکت پرقدرت را به آن نمی‌دهد و هرگونه تقاضایی در بازار با فشار عرضه‌ها سرکوب می‌شد. اکنون اما کم کم با نزدیک شدن به انتهای سال برخی از این ابهامات درحال رسیدن به خط پایان هستند و فعالان بورس نیز می‌توانند با آگاهی بیشتری نسبت به چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی کشور تصمیم بگیرند و سرمایه‌گذاری کنند. مذاکرات، بازارهای جهانی و ارز ۴۲۰۰ تومانی، سه محرک اصلی رشد بورس امروز بودند.

بورس در انتظار بازگشایی فردا

رشدی که بازارهای جهانی بخاطر ادامه جنگ بین روسیه و اوکراین داشته است این روزها سوخت قابل توجهی برای بورس تهران فراهم کرده است. طی آخرین معاملاتی که در بازارهای جهانی در انتهای هفته میلادی به ثبت رسید، نفت توانست قیمت ۱۱۸ دلار به ازای هر بشکه را ثبت کند، مس بر فراز قله ۱۰۷۰۰ دلاری ایستاد و دیگر کامودیتی‌ها نیز با افزایش قیمت خوبی همراه شدند که یکی از دلایل اصلی رشد قیمت صنایع و سهام کامودیتی‌محور مانند پالایشی و فلزات اساسی بودند.

فردا بازارهای جهانی با شروع هفته جدید میلادی دوباره کار خود را از سر می‌گیرند. واکنش بازارها به اتفاقات دو روز گذشته و روند قیمتی که ایجاد می‌شود می‌تواند سیگنال مهمی را به بورس ارسال کند. طی دو روز گذشته صحبت‌هایی از آتش‌بس موقت بین روسیه و اوکراین به میان آمد که بار اول با پیمان‌شکنی روسیه همراه شد اما به هرحال در صورت تداوم آتش بس و همچنین افزایش احتمال اجرای سیاست‌های انقباضی در کشورهایی مانند آمریکا که با تورم بالایی همراه هستند، ممکن است که تعدیل قیمتی در کامودیتی‌ها ایجاد شود هرچند که فعلا تاثیر جنگ بسیار بیشتر از مسائل دیگر بوده است.

نگاه با تردید بورس به برجام

به گزارش اقتصاددان یه نقل از بورسان  ،   بدون شک یکی از مهم‌ترین مسائل این روزهای کشور بحث مذاکرات وین برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای است. طی چند ماه گذشته صحبت‌ها و اظهارنظرهای متناقض بسیاری منتشر شد که تاثیرات روانی زیادی را نیز بر روند معاملات بازار سرمایه داشت. طی روزهای اخیر اما خبرهایی که از مذاکرات منتشر می‌شود نشان از نزدیک شدن به پایان این ماراتن دارد که به تبع آن نیز شاهد رشد قیمت سهام و صنایع برجامی همچون صنعت خودرو و بانک هستیم.

در این میان اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست و نمی‌توان با قطعیت به پایان مذاکرات و رسیدن به یک توافق جدید اشاره کرد. جنگ روسیه و اوکراین نیز نگرانی‌هایی را برای برجام ایجاد کرده است. به هرحال روسیه یک سمت این مذاکرات است و اقدامات آن می‌تواند وضعیت را کمی نگران‌کننده کند هرچند که فعلا شاهد اتفاق غیرمنتظره‌ای از این جانب نبوده‌ایم اما امروز خبری تایید نشده بیان می‌کند که مسکو قصد دارد طی روزهای آینده از برجام خارج شود که این موضوع می‌تواند بحث مذاکرات را به خطر بیاندازد.

در میان روند دلار نیز جالب توجه است. دلار که تا قبل از انتشار خبرهایی از احتمال احیای برجام طی روزهای آینده حوالی ۲۶۲۰۰ تومان درحال نوسان بود، امروز با کاهشی نسبی به حوالی ۲۵۵۰۰ تومان رسید که نشان از ریزش شدیدی ندارد و به نظر می‌رسد با توجه به درنظر گرفتن نرخ تسعیر ۲۳هزار تومانی در لایحه بودجه، دولت قصد ندارد دلار را با کاهش زیادی همراه کند که اقتصاد کشور مزیت رقابتی خود را در بازارهای جهانی از دست ندهد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی بالاخره حذف شد

محرک سوم بورس امروز خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس با ۱۹۴ رای مثبت و ۴۲ رای منفی بود که صنایع متاثر از این موضوع مانند دارو، روغن، غذایی و… را با افزایش قیمت تا محدوده‌های بالای دامنه نوسان و همچنین صف خرید همراه کرد.

بحث حذف این ارز از زمان ارائه لایجه بودجه سال آینده توسط دولت به مجلس مطرح بود و با خبرهای ضد و نقیض بسیاری همراه شد اما بالاخره امروز به صورت قطعی در مجلس به تصویب رسید.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند به گران شدن بسیاری از کالاهای اساسی منجر شود که تصمیم دولت برای جلوگیری از افزایش فشار مالی به مردم هنوز مشخص نیست اما بحث پرداخت یارانه نقدی و یا کالابرگ اینترنتی در میان است که به باید تا قبل از شروع سال جدید درباره آن تصمیم‌گیری شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....