تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 بهمن 1402 - 19:25
کد خبر : 155240

رشد نقدینگی در حسا‌ب‌های بانکی کاهش یافته است

رشد نقدینگی در حسا‌ب‌های بانکی کاهش یافته است

علت کاهش رشد نقدینگی در ماه‌های اخیر را می‌توان در شبه‌پول که بخش عمده آن است جستجو کرد. شبه‌پول چهار جزء اصلی دارد که در این میان سپرده‌های بلندمدت بیشترین سهم را دارند. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا مهر امسال سهم همه اجزای شبه‌پول از رشد آن کاهش یافته و تنها سهم حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز

علت کاهش رشد نقدینگی در ماه‌های اخیر را می‌توان در شبه‌پول که بخش عمده آن است جستجو کرد. شبه‌پول چهار جزء اصلی دارد که در این میان سپرده‌های بلندمدت بیشترین سهم را دارند. از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا مهر امسال سهم همه اجزای شبه‌پول از رشد آن کاهش یافته و تنها سهم حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز رشد کرده است.

آمار شبه‌پول تا پایان مهر ماه امسال در مرکز آمار موجود است. شبه‌پول یکی از اجزای نقدینگی است و در واقع به پولی اشاره دارد که در حساب‌های بانکی غیر جاری نگه‌داری می‌شود. یعنی پولی که برای مدتی در بانک باقی می‌ماند و از آن برداشت نمی‌شود. بانک‌ها به طور معمول از این پول جهت وام دادن و خلق اعتبار استفاده می‌کنند. مرکز آمار رقم کل شبه‌پول را در مهر ماه امسال برابر با ۵ هزار و ۴۳۲ هزار میلیارد تومان گزارش کرده که این رقم نسبت به مهر سال گذشته ۲۳٫۵ درصد رشد کرده است. شبه‌پول چهار جزء عمده دارد؛ سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز، سپرده‌های کوتاه‌مدت، سپرده‌های بلند مدت و سپرده‌های متفرقه.

در این گزارش سهم اجزای شبه‌پول و سهم آن‌ها از رشد نقطه به نقطه شبه‌پول مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی نشان می‌دهد بیشترین سهم از شبه‌پول مربوط به سپرده‌های بلندمدت است. همچنین بیشترین سهم از رشد نقطه به نقطه شبه‌پول نیز در مهر امسال مربوط به این سپرده‌ها بوده است. با این حال از ابتدای سال ۱۴۰۱ سهم سپرده‌های بلندمدت و همچنین کوتاه‌مدت در رشد این سپرده‌ها کاهش یافته در حالی که سهم سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز مقداری افزایش یافته است.

سهم اجزای شبه پول

چهار جزء اصلی شبه‌پول و سهم آن‌ها در این متغیر پولی

به گزارش اقتصاددان به نقل از اکوایران ،  نقدینگی پولی است که توسط بانک‌ها خلق می‌شود و در اقتصاد به گردش می‌آید. این کل پولی از دو جزء تشکیل شده است، پول و شبه‌پول. پول آن بخش از نقدینگی است که به صورت سکه و اسکناس یا در سپرده‌های دیداری بانک‌ها در اختیار مردم است و به طور معمول از آن برداشت می‌شود. اما شبه‌پول بخش عمده نقدینگی است که در بانک‌ها حبس می‌شود و به راحتی گردش در نمی‌آید. در عوض بانک‌ها از این پول برای خلق اعتبار و نقدینگی استفاده می‌کنند. شبه‌پول از چهار جزء تشکیل شده است؛ حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز، حساب‌های سپرده کوتاه‌مدت که مدت آن کمتر از یک سال است، حساب‌های سپرده بلندمدت که مدت آن بیشتر از یک سال است و سایر سپرده‌ها.

ارقام ماه مهر از اجزای شبه‌پول نشان می‌دهند بیشترین سهم از این متغیر پولی را سپرده‌های بلندمدت داشته‌اند. به طوری که حجم آن‌ها در شبکه بانکی کشور بالغ بر ۳ هزار و ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده که ۵۵٫۷ درصد شبه‌پول را تشکیل می‌داده‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....