تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 - 11:16
کد خبر : 161044

رشد غیر منتظرهٔ بازار سهام ژاپن

رشد غیر منتظرهٔ بازار سهام ژاپن

اقتصاددان :  شاخص بازار سهام ژاپن (نیکی ۲۲۵) برای اولین بار از سطح ۴۰۰۰۰ عبور کرد. این رشد حیرت‌آور، در حالی اتفاق می‌افتد که وضعیت کلی اقتصاد ژاپن و جهان چندان مناسب نیست. رونق بازار هوش مصنوعی، سهام مرتبط با صنعت نیمه‌هادی را بیش از انتظار رشد داد و این اتفاق، نقش مهمی در جهش

اقتصاددان :  شاخص بازار سهام ژاپن (نیکی ۲۲۵) برای اولین بار از سطح ۴۰۰۰۰ عبور کرد. این رشد حیرت‌آور، در حالی اتفاق می‌افتد که وضعیت کلی اقتصاد ژاپن و جهان چندان مناسب نیست. رونق بازار هوش مصنوعی، سهام مرتبط با صنعت نیمه‌هادی را بیش از انتظار رشد داد و این اتفاق، نقش مهمی در جهش بازار داشت.

در میانهٔ ماه فوریه، این شاخص برای اولین‌بار از قله‌ای عبور کرد که پیش از ترکیدن حباب، در سال‌های ۸۹ تا ۹۰ میلادی، ثبت شده بود. با سقوط بازار، پس از ترکیدن حباب، اقتصاد ژاپن بهبودناپذیر فرض می‌شد. در آن دوران، ژاپن جایگاه سوم بزرگترین اقتصاد جهان را به آلمان داد و خودش در رتبهٔ چهارم قرار گرفت.

بازار سهام ژاپن، توسط دو عامل یاری می‌شود که یکی، ضعیف بودن یِن (JPY) و دیگری، ارزان به نظر رسیدن سهام شرکت‌های معروف و بین‌المللی ژاپن (در نگاه سرمایه‌گذاران) است. متخصصان باور دارند که این رشد شاخص بازار، ممکن است نشانه‌ای از روان شدن چرخ‌های اقتصاد باشد؛ چراکه درآمد شرکت‌ها و استخدام نیروی کار، بیشتر شده است‌؛ همچنین شرکت‌ها اصلاحاتی را در شیوهٔ مدیریتی خود، به کار گرفته‌اند.

بانک مرکزی ژاپن، بر خلاف سایر کشورها، از افزایش نرخ بهره در زمان بحران تورمی خودداری کرد‌؛ زیرا اقتصاد کساد این کشور، به اندازهٔ سایر مناطق، واکنش منفی نشان نداد و ترسی وجود داشت که افزایش نرخ بهره، احتمال دارد هر نشانهٔ بهبود اقتصادی را از بین ببرد. اکنون، کاهش احتمالی نرخ بهره در آمریکا ممکن است، حتی بیشتر از این بازدهٔ شگفت‌انگیز، به بازار سهام ژاپن کمک کند.

دوره مرتبط: جامع فاندامنتال فارکس

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....