تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 آبان 1401 - 19:33
کد خبر : 106348

رشد بورس در سایه ترس و ابهام

رشد بورس در سایه ترس و ابهام

بورس تهران سرانجام پس از چندین ماه افت، طعم صعود را هم چشید. این هفته تمام شاخص ها صعودی بودند و رشد کردند. اقتصاددان: در این هفته بورس وضعیت خوبی داشت و پس از پشت سر گذاشتن چندین ماه نزولی، بالاخره صعود کرد. شاخص کل بورس تهران در میان شاخص های مهم، تنها شاخصی بود

بورس تهران سرانجام پس از چندین ماه افت، طعم صعود را هم چشید. این هفته تمام شاخص ها صعودی بودند و رشد کردند.

اقتصاددان: در این هفته بورس وضعیت خوبی داشت و پس از پشت سر گذاشتن چندین ماه نزولی، بالاخره صعود کرد. شاخص کل بورس تهران در میان شاخص های مهم، تنها شاخصی بود که در تمام ۵ روز معاملاتی مثبت بود و رشد کرد. مابقی شاخص ها گرچه در کل هفته صعود کردند، اما یکی دو روز منفی بودند.

این هفته شاخص کل بورس ۴۲۵۰۰ واحد معادل ۳٫۴۲ درصد رشد کرد، شاخص هم وزن حدود ۴۴۰۰ واحد معادل ۱٫۲۲ درصد بالا رفت و شاخص فرابورس ۱۷۹ واحد معادل ۱٫۰۴ درصد رشد کرد.

شاخص های بورس و فرابورس پس از مدتی افت و در جا زدن، بالاخره سبز شده اند و البته باید دید این رشد قرار است ادامه پیدا کند یا نه.

حرکت خلاف جهت ارزش معاملات خرد

با وجود مثبت شدن شاخص ها و رشد آن ها در این هفته، اما ارزش معاملات خرد وضعیت خوبی ندارد و حتی نزولی شد. چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد ۲۶۰۰ میلیارد تومان بود. روز شنبه هم این رقم در همان محدوده ۲۶۰۰ میلیارد تومان باقی ماند. اما از روز یکشنبه روند کاهشی ارزش معاملات خرد آغاز شد.

روز یکشنبه و دوشنبه ارزش معاملات خرد ۲۳۰۰ میلیارد تومان بود. سه شنبه ارزش معاملات خرد به ۲۲۰۰ میلیارد تومان رسید و در نهایت در روز چهارشنبه که کمترین میزان معامله خرد انجام شد، ارزش معاملات به سطح ۲ هزار میلیارد تومانی رسید.

از آنجا که رشد بازار باید با رشد ارزش معالات همراه باشد، کاهش رقم معاملات باعث ایجاد یک نگرانی در بازار شده و فعالان بازار با حساسیت خاصی این موضوع را رصد می کنند.

خروج پول قطع نشد

در بحث تغییر مالکیت سهامداران حقیقی و حقوقی نیز این هفته وضعیت خوب نبود. در تمام ۵ روز معاملاتی این هفته، سرمایه گذاران حقیقی در حال خارج کردن پول خود از بورس بودند.

روز شنبه که با خروج ۹۰۰ میلیارد تومان پول از بازار، رکورد خروج پول حقیقی ها در سال ۱۴۰۱ شکسته شد. یکشنبه هم ۵۰۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد که یکی از ارقام بزرگ در سال جاری محسوب می شود.

اما دوشنبه خروج پول به ۵۰ میلیارد تومان کاهش یافت و پس از آن در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با خروج ۱۹۰ و ۲۷۰ میلیارد تومان پول از بازار، دوباره خروج پول شدت گرفت و مشخص شد سرمایه گذاران حقیقی همچنان به بورس امیدوار نیستند.

افزایش قدرت خریداران حقیقی

در پنج روز معاملاتی این هفته تنها در روز چهارشنبه قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی شد. در این روز شاخص قدرت خریداران حقیقی به رقم ۱٫۱۵ رسید.

اما در روزهای دوشنبه و سه شنبه عدد مشابه ۰٫۹۵ ثبت شد و پیش از آن هم در روزهای شنبه و یکشنبه به ترتیب اعداد ۰٫۶۴ و ۰٫۶۲ ثبت شده بود.

با توجه به تغییر روند در روز چهارشنبه، می توان امیدوار بود که در هفته آینده وضعیت خوب بورس ادامه داشته باشد اما این به شرطی است که ارزش معاملات خرد بالا برود و زنجیره خروج پول حقیقی ها نیز قطع شود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....