تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آذر 1400 - 20:08
کد خبر : 70071

راه‌اندازی فاز اول نیروگاه خورشیدی شناور در جنوب تهران

راه‌اندازی فاز اول نیروگاه خورشیدی شناور در جنوب تهران

دکتر قاسم پور، دانشیار گروه انرژی‌های نو و محیط زیست دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران گفت: فاز نخست نیروگاه خورشیدی شناور در کانال پساب تصفیه‌خانه جنوب تهران با ظرفیت تولیدی بالغ بر ۴۰۰ کیلووات برق راه‌اندازی شده است. دکتر رقیه قاسم‌پور در گفت‌وگو یی  با راه‌اندازی نیروگاه‌های شناور را در افزایش میزان بازدهی

دکتر قاسم پور، دانشیار گروه انرژی‌های نو و محیط زیست دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران گفت: فاز نخست نیروگاه خورشیدی شناور در کانال پساب تصفیه‌خانه جنوب تهران با ظرفیت تولیدی بالغ بر ۴۰۰ کیلووات برق راه‌اندازی شده است.

دکتر رقیه قاسم‌پور در گفت‌وگو یی  با راه‌اندازی نیروگاه‌های شناور را در افزایش میزان بازدهی پنل‌های خورشیدی و تولید بیشتر مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: پنل‌های خورشیدی بر اثر قرار گرفتن در معرض تابش نور آفتاب با پدیده گرم شدن و افزایش دما مواجه می‌شوند که این گرما به‌تدریج بازدهی پنل‌های خورشیدی را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: از این‌رو کارشناسان بر آن شدند سیستمی را طراحی کنند تا پنل‌های خورشیدی هم‌زمان با تولید برق خنک شوند و میزان بازدهی افزایش یابد، بدین ترتیب ایده ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی شناور را مناسب دانستند. در این نیروگاه‌ها پنل‌های خورشیدی را بر روی سطوح آبی نظیر دریاچه‌ها نصب می‌کنند.

این دانشیار دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، آب شور برخی دریاچه‌ها را مخرب پنل‌های خورشیدی دانست و گفت: با توجه به کم‌آبی کشور استفاده از نیروگاه‌های شناور رویکرد مناسبی است، چون علاوه‌بر تولید برق مورد نیاز از تبخیر آب دریاچه‌ها هم جلوگیری می‌شود که در شرایط خشکسالی امروز کشور بسیار با اهمیت است.

نیروگاه‌های خورشیدی شناور بر سطح دریاچه‌ها و در تصفیه‌خانه‌ها

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا،   دکتر قاسم‌پور با بیان این ایده که علاوه‌بر نیروگاه‌های خورشیدی در خشکی، نیروگاه‌های خورشیدی شناور بر سطح دریاچه‌ها و در تصفیه‌خانه‌ها هم نصب ‌شوند، افزود: برای رفع مشکل زمین وسیع مورد نیاز و گرمایش پنل‌های خورشیدی، دو کشور چین و ژاپن نیروگاه‌ها را بر روی سطح آب اقیانوس و دریا نصب کرده‌اند، ما نیز می‌توانیم علاوه‌بر تصفیه‌خانه‌ها از دریاچه‌های پشت سد استفاده کنیم.

وی با استناد به تحقیق خود تصریح کرد: در این تحقیق در کمتر از ۵ درصد سطح دریاچه سد کارون برای تولید برق از طریق پنل خورشیدی در استان خوزستان استفاده شد و توانستند برق مورد نیاز استان را در زمان پیک مصرف تأمین کنند.

دانشیار گروه انرژی‌های نو و محیط زیست دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با تأکید مجدد بر این‌که با استفاده از دریاچه پشت سدها می‌توان به راحتی برق مورد نیاز را در اوج مصرف تأمین کرد، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح در نتیجه نه صنعت و نه مناطق مسکونی دچار خاموشی نخواهند شد.
نیروگاه‌های خورشیدی شناور یک راه حل‌ مناسب برای گذر از پیک مصرف برق
دکتر قاسم‌پور نیروگاه‌های خورشیدی شناور را یکی از راه حل‌های مناسب برای گذر از پیک مصرف برق دانست و گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود کشور، باید عزم ملی برای استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر وجود داشته باشد که البته فرهنگ‌سازی و آگاه بودن مردم نسبت به این موضوع در استفاده بهینه از آن بسیار حائز اهمیت است.

وی آغاز آموزش و آشنایی دانش‌آموزان به این مقوله را از دوره‌های ابتدایی ضروری برشمرد و افزود: برای فرهنگ‌سازی بهتر است آموزش را از دوران مدرسه آغاز کرد و دانش‌آموزان باید با انرژی‌های تجدیدپذیر و منابع آن در کشور آشنا شوند و در حوزه‌های عملیاتی نیز سیاست‌های تشویقی نظیر خرید تضمینی برق تجدیدپذیر در کشور با اهتمام بیشتر اعمال شود.

این دانشیار دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران دادن تسهیلاتی نظیر اعطای وام‌های کم‌بهره برای کمک به مناطق روستایی و محروم جهت تأمین پنل‌های خورشیدی را ضروری دانست و گفت: تاکنون یک تا دو روستا در این حوزه پیشتاز بوده‌اند که می‌توان با الگوبرداری از آن‌ها، این مدل‌ را در دیگر روستاها پیاده‌سازی کرد تا علاوه‌بر تأمین نیاز، به‌منظور تولید ثروت فروشنده این محصول(برق) هم باشند.

دکتر قاسم‌پور با اعتقاد به این‌که این اقدامات کمک بزرگی به پیشبرد صنعت انرژی تجدیدپذیر در کشور می‌کند، تصریح کرد: در برنامه توسعه کشور انرژی تجدیدپذیر دیده شده است که می‌تواند رویکرد مناسبی برای تقویت و ارتقاء آن در کشور بشمار آید.

وی با اعتقاد به این‌که پرداختن به این موضوع(انرژی‌های تجدیدپذیر) در اشتغال‌زایی مناسب هم مؤثر است، خاطرنشان کرد: البته در عین تأمین نیازهای داخلی می‌توان برق را هم به کشورهای مجاور صادر کرد که منبع درآمدی بشمار می‌رود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....