تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 فروردین 1400 - 19:22
کد خبر : 41162

راهبردهای رئیس جمهوری جمهوری اسلامی

راهبردهای رئیس جمهوری جمهوری اسلامی

راهبردهای رئیس جمهوری جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ با واکاوی راهبردهای دولت های قبل راهبردهای رئیس جمهور ۱۴۰۰ در جمهوری اسلامی ایران چه باید باشد؟ در آستانه خرداد  ۱۴۰۰ قرار داریم. رئیس جمهور آینده با چه راهبردی وارد صحنه انتخابات شود؟ وضعیت اقتصادی کشور اهمیت زیادی دارد. کرونا مزید بر علت شده و آسیب

راهبردهای رئیس جمهوری جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ با واکاوی راهبردهای دولت های قبل

راهبردهای رئیس جمهور ۱۴۰۰ در جمهوری اسلامی ایران چه باید باشد؟

در آستانه خرداد  ۱۴۰۰ قرار داریم.

رئیس جمهور آینده با چه راهبردی وارد صحنه انتخابات شود؟

وضعیت اقتصادی کشور اهمیت زیادی دارد.
کرونا مزید بر علت شده و آسیب جدی به وضعیت اقتصادی کشور وارد آورده است.
رئیس جمهور ۱۴۰۰ (نقشه راه) برای مدیریت وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد.
مدیریت بر گرانی فزاینده و افزایش بیکاری کار ساده ای نیست.
رئیس جمهور ۱۴۰۰ تمام شاخص‌های اقتصادی- سیاسی- فرهنگی- اجتماعی و … کشور را کاملا پایش نموده و راه کارهای مدیریت بر آن را در قالب(نقشه راه) ارایه خواهد داد.
رئیس جمهور ۱۴۰۰ باید:
۱- در بعد سیاست خارجی، برجام را همراه با مجلس شورای اسلامی و مقامات دیگر مدیریت نماید.
برجام ایستایی در اقتصاد کشور ایجاد نموده است.
باید برجام را با شیوه های نوین تر مدیریت نمود.
۲- رئیس جمهور ۱۴۰۰
راهبردها و عملکردهای رئیس جمهورهای گذشته را از منظر قوت و ضعف ها بررسی نماید.

مرور اجمالی بر رئیس جمهورهای گذشته:

راهبردهای رئیس جمهوری آقایان:
هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۶۸
سیدمحمدخاتمی در سال ۱۳۷۶
محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴
و دولت روحانی در سال ۱۳۹۳
چه بوده است؟
قوت و ضعف های آنها چیست؟

وضعیت ارزی آنان چه بوده است؟

دولت هاشمی:
هاشمی راهبرد سازندگی را انتخاب نمود.
هاشمی به دولت سازندگی معروف شد.
هاشمی کشور را از جنگ هشت ساله خارج شده، با شعار سازندگی مدیریت نمود.
سیاست‌های اقتصادی هاشمی دنبال، توسعه محور بود.
فروش نفت با شیبی مناسب در حال افزایش بود.
منابع درآمدی کشور نیز درگیر هزینه‌های هنگفت جنگ نبود. البته بازسازی جنگ منابع زیادی را طلب می کرد اما با این حال دست دولت به لحاظ درآمدهای ارزی بازتر بود

دولت سیدمحمد خاتمی:
دولت خاتمی راهبرد سیاسی را انتخاب نمود.

اواخر دولت هاشمی رفسنجانی فشارهای اقتصادی به مردم افزایش یافته و نرخ ارز بالا رفت، اما با روی کار آمدن دولت سیدمحمد خاتمی و انتخاب گفتمان ( تنش زدایی) رویکرد مثبتی را در سطح بازارهای مالی شاهد بودیم. به این معنا، بازارهای سرمایه انتظار تنش و درگیری را در سطح بین المللی نداشته و به عکس با باز شدن فضاهای سیاسی انتظار می کشید تا اوضاع اقتصادی مطلوب‌تر شود.
دولت خاتمی بنا به آمار و مستندات به لحاظ اقتصادی با ثبات‌ترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی بود با وجود کاهش قیمت نفت، با راه‌اندازی صندوق ذخیره ارزی مقدار قابل توجهی نیز ارز برای آینده کشورذخیره شد.

دولت محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴
دولت احمدی‌نژاد با شعار آوردن
(پول نفت بر سر سفره های مردم)
به قدرت رسید.
اوضاع ایران به لحاظ بین‌المللی مطلوب نبود و بخاطر رویکردها و برهم خوردن توافق سعدآباد، به درستی انتظار می رفت ایران وارد تنش بالا در حوزه بین‌المللی شود، در داخل کشور شرایط فرق می کرد.
مردم منتظر بودند تا تحقق شعارهای رئیس جمهور تازه به قدرت رسیده را ببینند. احمدی نژاد شعار داد که پول نفت را بر سر سفره‌های مردم ببرد.
درآمد ارزی کشور مطلوب بود. فروش نفت با مشکلی روبه رو نبود.
تنش‌های حوزه‌های بین‌المللی قیمت نفت را نیز با افزایش روبه‌رو کرد.
صندوق ذخیره ارزی نیز پشتوانه مناسبی بود که دولت خاتمی تحویل دولت احمدی نژاد داد.
منابع ارزی بدون راهبرد کلان، برنامه ریزی و نقشه راه به اقتصاد کشور سرازیر شد.
مدتی زمان برد تا اثرات تکانه‌های بین‌المللی به اقتصاد داخلی وارد شد.
از همین رو اولین اثرات آن را در زمستان ۸۶ با افزایش قیمت طلا و مسکن شاهد بودیم.
این روند تا پایان دولت دوم احمدی‌نژاد ادامه داشت.
شرایط تحویلی دولت احمدی‌نژاد به دولت روحانی اینگونه بود که دارایی‌های ایران در کشورهای دیگر بلوکه شده بود، بخشی از پول نفت در دست مافیای نفتی اسیر شد.
ایران همچنان اجازه داشت نفت را تا میزان یک میلیون بشکه در روز به فروش برساند

دولت روحانی: حسن روحانی با شعار برطرف کردن گره کور مسائل هسته‌ای ایران به قدرت رسید.
روحانی توانست در کمپین انتخاباتی خود مردم را حول محور تغییر در سیاست خارجی بسیج کند. همین موضوع مردم را(با وجود شرایط سخت)امیدوار کرده بود.
حصول توافق ژنو در ۱۰۰ روز اول دولت روحانی، امیدها را بیشتر کرد. دیدیم که در سال ۹۶ مردم همچنان به تداوم گفتمان برجام رایی چشمگیر دادند

دولت پساروحانی در ۱۴۰۰ چه راهبردهای برای پیشرفت کشور اتخاذ نماید؟

شرایط ۱۴۰۰ متفاوت خواهد بود.
اگر رئیس جمهوری ضدبرجامی در ۱۴۰۰ به قدرت برسد، وضعیت کشور چه خواهد شد؟

سال ۱۳۶۸ منابع ارزی دوره جنگ در اختیار دولت بود.
سال ۱۳۷۶ بخاطر ثبات بین‌المللی و فضای باز سیاسی ایران با جهان در دوره خاتمی کشور در وضعیت مطلوبی بود.
در سال ۱۳۸۴ قیمت نفت افزایش داشت. مردم انتظار آمدن پول آن بر سر سفره را داشته اند.
سال ۱۳۹۲ اجازه صادرات بیش از یک میلیون بشکه نفت را به خارج نداشت.

اگر رئیس جمهور ۱۴۰۰ راهبرد ضدبرجامی را انتخاب نماید؛ وضعیت اقتصاد کشور در چه وضعیتی قرار خواهد گرفت؟.
آیا وضعیت بازارهای سرمایه و قیمت‌های داخلی روند صعودی را آغاز خواهد نمود؟
همکاری ایران با چین در قالب برنامه ۲۵ ساله در پیشرفت کشور چه تاثیر دارد؟
همکاری ایران با روسیه در قالب برنامه ۲۰ ساله در پیشرفت کشور چه تاثیر دارد؟

چشم انداز رئیس جمهور ۱۴۰۰

فرصت سازی و آینده سازی
جمهوری اسلامی
ایران قدرتمند در سطح خاورمیانه و جهانی

دکتر‌سلیمی

*******************************
سلام و عرض ادب
یادداشت و تحلیل جالبی بود
حالا چرا باید صحبت از سیاست ضد برجامی و یا سیاست موافق با برجام داشته باشیم
مگر موضوع با موضوعات اصلی ما برجام است
نویسنده این یادداشت میگوید در توافق جهانی ایران اجازه فروش بک میلیون تن نفت در روز را دارد
قرارداد با چین هم یک‌ میلیون تن است
یعنی چین هم با ماموریت و برای کنترل ایران آمده ؟
روسیه هم همینطور
به نظر من نباید به نام برجام به بی راهه برویم بلکه اولویت ششم ایران باید امور خارج از غرب آسیا باشد
اولویت های اول و دوم و سوم ‌ایران باید به داخل کشور تمرکز کند و چهارم و پنجم غرب آسیا ‌‌- اورآسیا و آفریقا باشد و اولویت ششم برجام و اروپا و آمریکا و دیگران باشد
شعار ما هم باید توسعه یافتگی ایران توسط ایرانیان باشد
منظورم از ایرانیان ، ایرانیان در داخل و خارج کشور هستند
اینکه امروز در قالب یک یا چند برنامه شبه استعماری با چین و فردا با روسیه ما اسیر بشویم و از استقلال گفتمان با مردم خودمان و فواید همبستگی ملی برای توسعه یافتگی خودمان را محروم ‌کنیم نتنها گناه بزرگی است بلکه فاجعه خواهد بود که ما را بجای توسعه یافتگی و اتحاد ملی به سمت و سوی دیکتاتوری سوق خواهد داد و نسل بیست سال بعد مجبور خواهد بود که سکولاریزم را انتخاب کند
هنر ما و رییس جمهور آینده این باید باشد که در کنار اجرای این برنامه شبه استعماری مردم را در قالب برنامه توسعه یافتگی کشور مشارکت و درگیر و‌متحد و‌منسجم و همراه و‌همسو و امیدوار کند
رییس جمهور بعدی باید هوشمندانه و عاقلانه و واقع گرا عمل کند البته اگر جاهلان افراط گر و‌نفوذیان بگذارند
در این مورد بیشتر باید گفت .
با احترام و ارادت – اوشال

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....