تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 تیر 1400 - 12:52
کد خبر : 51912

دیدگاه:لوکوموتیوران یا لوکوموتیو ،راه علاج اقتصاد ایران

دیدگاه:لوکوموتیوران یا لوکوموتیو ،راه علاج اقتصاد ایران

*لوکوموتیوران یا لوکوموتیو ، علاج اقتصاد ایران* از زمان انقلاب صنعتی و حتی پیش از آن و در قرن ۱۸ با نظریه آدام اسمیت که اقتصاد از نظر تئوری به نقطه عطفی رسید.همواره در کنار علم، تجربه و آزمون وخطا در سیر حرکت رشد وپیشرفت انسان اثری غیر قابل انکار داشته اند. اکنون تمام کشورهای

*لوکوموتیوران یا لوکوموتیو ، علاج اقتصاد ایران*

از زمان انقلاب صنعتی و حتی پیش از آن و در قرن ۱۸ با نظریه آدام اسمیت که اقتصاد از نظر تئوری به نقطه عطفی رسید.همواره در کنار علم، تجربه
و آزمون وخطا در سیر حرکت رشد وپیشرفت انسان اثری غیر قابل انکار داشته اند.
اکنون تمام کشورهای جهان یا به مکانیسم های اقتصادی گردن نهاده اند و قانون های عرضه وتقاضا و بازار آزاد را پذیرفته اند یا لااقل آن را قبول دارند.
روش ومتدی که در کشور ما دنبال میشود نه تجربه است نه قانونهای علم اقتصاد .
در حقیقت ما با روشی اقتصاد را مدیریت میکنیم که منحصر به فرد است در حالی که هیچ مدل اقتصادی دیگری شبیه ما نیست !
حال میخواهیم با این روش با دنیایی ارتباط برقرار کنیم که به شیوه اقتصاد باز و اصالت سرمایه عمل میکند .راستی قطار اقتصاد ما به چه لوکوموتیوی وصل است ؟اگر پیشران ما درست است پس پیشران ولوکوموتیو اقتصاد جهان چگونه است که با ما متفاوت است؟ اگر روش ما درست است چرا بازدهی و راندمان وارزش افزوده ای نمی آفریند؟ تورم نقدینگی ،بیکاری و نبود تولید. تاکی تورم باید منجر به کسری بودجه باشد و در این رقابت نابرابر آن را بطور دوان دوان دنبال کند ؟
درحالی ۴۳سال از انجام یک روش را تجربه میکنیم که هرسال فاصله ما با ضعیف ترین اقتصادها ی دنیا افزایش می یابد .چرا نمیخواهیم بپذیریم اگر بخواهیم بر تورم فایق آییم باید تولید کنیم ؟چرا نمیخواهیم بپذیرم بن مایه تولید دسترسی به سرمایه وتکنولوژی به منظور رقابتی کردن تولید است؟
وقتی ما به مواد اولیه تولیدبطور غیر مستقیم دسترسی پیدا میکنیم و توان رقابت را از تولید کننده می گیریم؛ چگونه از او میخواهیم در مسابقه تولید رقابت کند ؟چگونه از او میخواهیم مالیات بپردازد؟ چگونه دلالی و واسطه گری بر کشور مستولی نشود؟سرمایه گذار با چه چشم انداز وامنیتی دسترنج وهستی اش را در تولید صرف کن ؟پرونده بهبود فضای کسب و کار تا کی باید شعار انتخاباتی باشد؟
چرا به سورنا از دهانه گشاد می دمیم؟
چرا اجازه نمی‌دهیم نخبگان و متخصصان ابتکار عمل را در دست بگیرند ما نیازمند تعامل با دنیا هستیم نباید ایدئولوژی را در علم اقتصاد دخالت ندهیم .چون آنهایی که موفق شدند اینگونه عمل کردند.تا کی هزینه های سوء مدیریت و شعارهای بی محتوارا از گرده مردم بکشیم؟
رییس جمهور شدن در کشور ما آسان است اما جمهور را ریاست کردن نیازمند دانش وبینش و دور اندیشی است .جناب ریس جمهور منتخب ما از بنگلادش هم جاماندیم و GDPاین کشور بدون هیچ نفت ومعدن و منابع سرشاری از ما پیشی گرفت .اقتصاد ایران نیاز به جراحی دارد.شایستگان را بر مسند بنشان، درهای کشور را به روی اقتصاد جهان باز کن وهزینه های نامتعارف را حذف کن شفافیت را در گذر پول وسرمایه ایجاد کن …..و برای این کار از خودت وکابینه ات شروع کن فرصتها جز اندکی قبلا استفاده شده اندو تهدیدها در فراروی توست.
نادر کریمی: کار آفرین ،کنشگر اقتصاد وسیاست

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....