تاریخ انتشار : جمعه 22 اردیبهشت 1402 - 21:33
کد خبر : 125290

دکتر فرشاد فرهادی ،اصول حکمرانی !!

دکتر فرشاد فرهادی ،اصول حکمرانی !!

اصلاح حدود حجاب در مورد روسری با مداقه در آیات قران مجید تقریبا در تمامی کشورها بویژه ملل مترقی و فرهمند ، اکثریت مردم هنگام حضور در جامعه، عرفی را بمنظور رعایت حال خانواده ها و مخصوصا کودکان ، متناسب با شرایط «زمان» رعایت مینمایند. خداوند در جامعه بدوی و بدون امنیت شبه جزیره عربستان

اصلاح حدود حجاب در مورد روسری با مداقه در آیات قران مجید

تقریبا در تمامی کشورها بویژه ملل مترقی و فرهمند ، اکثریت مردم هنگام حضور در جامعه، عرفی را بمنظور رعایت حال خانواده ها و مخصوصا کودکان ، متناسب با شرایط «زمان» رعایت مینمایند.

خداوند در جامعه بدوی و بدون امنیت شبه جزیره عربستان در زمان ظهور اسلام بر اساس همین منطق ، حداقل پوشش مورد نیاز را طبق آیاتی که تقدیم خواهد شد ،پوشاندن بدن عنوان نموده و اشاره ای به پوشاندن سر یا موهای سر بانوان نگردیده است ، قبل از بررسی آیات بایستی توجه نمود که در آن زمان پارچه اکثرا بصورت دوخته نشده و بدون دکمه استفاده می گردیده است.

۳۳/۵۹
یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ
(خانمها) پارچه های بلند (شنل یا مانتو یا کت زنانه بلند امروزی ) را به دوش افکنده و به خود نزدیک سازند.
جلباب پارچه های بلندی بوده که یا بصورت یک تکه یا دوتکه از ناحیه شانه ها تا پایین زانو را میپوشانده است.
لذا همکنون لباسهایی نظیر شنل، مانتو ، کت و دامن و یا کت و شلوار زنانه و یا لباسهایی مانند پیراهن و شلوار گشاد و بلند میتواند جلباب محسوب گردد.

۲۴/۳۱
وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ
و پارچه های کوچک (شال) را بروی شکاف لباس و روی سینه بزنند.

همانگونه که توضیح داده شد ، بعلت استفاده از پارچه دوخته نشده ، لباس خانمها مانند مانتوهای بدون دکمه امروزی دارای شکاف بوده و ضمنا بعلت گرمی هوا و همچنین عدم لباسهای زیر و آشکار بودن بدن در فاصله بین شکاف پارچه ،خدا در این آیه خواسته فاصله بین دو لبه پارچه یا مانتو در ناحیه سینه توسط یک پارچه کوچکتر یا همان شال امروزی پوشانده شود یعنی کاری که دقیقا خانمهای با شخصیت همکنون نیز بصورت فطری انجام میدهند.
بصورت واضح میبینید که در این آیه گفته شده شال در فاصله شکاف جلباب (یا مانتو بی دکمه) و روی سینه ها افکنده شود نه روی سر

پارچه ای که مردان و زنان عرب بصورت مشترک در گذشته و همکنون (بصورت یک فرهنگ سنتی و عادتی) بروی سر می افکندند بجهت حفظ صورت و موها از گرد و غبار و آفتاب با توجه به شرایط بیابانی و سوزان عربستان بوده و بتدریج بعلت استفاده اعراب از این مدل پوشش در طول قرون و اعصار گذشته بصورت اشتباه به عنوان حجاب تلقی گردید در صورتی که بر اساس آیات متذکره استفاده از روسری برای سر یا موها جزو حدود رعایت حجاب نیست.

از دیگر سو در بخشهای دیگری از این آیات، توصیه حجاب بعلت عدم امنیت (و نبودن پلیس) و احتمال آزار و اذیت بانوان محترم توسط اشخاص وحشی و بی فرهنگ در آن زمان بیان شده است.

ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ
این (پوشش) برای اینکه مورد شناسایی و آزار قرار نگیرند بهتر است.

لذا به استناد این آیات اولا بانوان محترمی که از انواع پوششهایی نظیر شنل، مانتو ، کت و شلوار ، کت و دامن و یا شلوار و پیرهن غیر چسبان جهت پوشیدن مناسب بدن مخصوصا در ناحیه سینه و شرمگاهی خود استفاده مینمایند حتی بدون روسری هم با مداقه در آیات یادشده در شرایط این «زمان» کاملا «محجبه» محسوب میگردند.

دوما در مکانهای امن مانند باشگاه ها ، استادیومها و زمان ورزش یا مسابقه ،حتی رعایت کمتر از این مقدار بر اساس استانداردهای ورزشی نیز امکان پذیر است .

مطلب جالب اینکه مو بصورت طبیعی خود نوعی پوشش و حجاب طبیعی محسوب میگردد ، خدا ناحیه های شرمگاهی و حساس بدن را با مو پوشانده و موی بلند سر زنان حتی در بدترین و ابتدایی ترین شرایط خود مانند یک چادر قابلیت پوشش بدن آنان را داشته و این یکی ازمصادیق دین فطری بیان شده در قران کریم بوده و لذا نهادن روسری بر موی سر در واقع نهادن حجاب مصنوعی بر حجاب طبیعی محسوب گردیده و مورد نیاز نمیباشد.

استفاده از همین احکام و دستورات میتواند بسیاری از مشکلات حکمرانی کشور را که دارای عنوان اسلامیست ،مرتفع نماید.

در پایان ذکر این نکته بسیار مهم است، که خداوند هرگونه کم یا زیاد کردن حدود بیان شده در قران را از حد درگذشتن و تعدی بیان فرموده اند مثلا کم یا زیاد کردن روزه به کمتر یا بیشتر از یک ماه در رمضان تعدی بوده و لذا اضافه نمودن روسری و اصرار بر استفاده از آن بدون حجت قرانی به این دلیل نیز جایز نمیباشد.

۲/۲۲۹
تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ یَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ

این حدود احکام الهىست پس از آن تجاوز مکنید و کسانى که از حدود احکام الهى تجاوز کنند آنان همان ستمکارانند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....