تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 آذر 1402 - 12:27
کد خبر : 149517

دکان جدید دولت؟

دکان جدید دولت؟

 وزارت ارتباطات از فیلترینگ کسب درآمد کند! این روزها از فیلترینگ و تمام ضرب و زورش فقط یک فولدر از انواع و اقسام  VPNها و ماه‌به‌ماه هزینه چندصدهزار تومانی برای تهیه VPN باقی مانده است. هنوز هم همه از «اینستاگرام»، «واتس‌اپ»، «تلگرام» و… استفاده می‌کنند فقط عبور از مرحله فیلترینگ به مراحل ورود به این

 وزارت ارتباطات از فیلترینگ کسب درآمد کند!

این روزها از فیلترینگ و تمام ضرب و زورش فقط یک فولدر از انواع و اقسام  VPNها و ماه‌به‌ماه هزینه چندصدهزار تومانی برای تهیه VPN باقی مانده است. هنوز هم همه از «اینستاگرام»، «واتس‌اپ»، «تلگرام» و… استفاده می‌کنند فقط عبور از مرحله فیلترینگ به مراحل ورود به این شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها اضافه شده است. حالا VPN آنقدر ضروری است که در کنار لباس و وسایل بهداشتی به لیست کالاها و خدمات تخفیف‌خورده اضافه شده و دو درصد از موارد حراج‌شده در بلک فرایدی ایرانی به VPN اختصاص یافته است. این موضوع بازار فیلترشکن‌فروشی را تبدیل به یک بازار سودآور کرده است و شاید همین گردش مالی چشمگیر که یکی از نمایندگان مجلس آن را ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است باعث شده عضو کمیسیون صنایع مجلس بازار فروش فیلترشکن را منبع درآمدی برای وزارت ارتباطات، مخابرات و اپراتورها ببیند.

الله‌وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران به این موضوع اشاره کرده و با بیان اینکه «بازار سیاهی درست شده و فیلترشکن به قیمت غیرواقعی فروخته می‌شود. سود عمده آن هم به جیب دلالان و افراد رانت‌خوار می‌رود» از عملکرد وزارت ارتباطات در ایجاد این وضعیت گلایه کرده است: «وزارت ارتباطات راه را برای فروش فیلترشکن‌فروشان و دلالان باز کرده وگرنه جابه‌جایی پول چطور از درگاه پرداخت‌های ایران انجام می‌شود.»

واسطه‌های فروش فیلترشکن را حذف کنید

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  هرچند انتظار می‌رود این نماینده مردم در مجلس در ادامه انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات در حوزه فیلترینگ و ایجاد بازاری برای فروش فیلترشکن‌ها اعلام کند که لازم است سیاست فیلترینگ متوقف و این بازار مکاره جمع شود، اما او در ادامه انتقادهایش پیشنهاد عجیبی برای وزارت ارتباطات دارد: «وزارت ارتباطات خودش بدون واسطه به مردم فیلترشکن بفروشد نه با واسطه!» این اظهارنظر دو وجه قابل‌تامل دارد؛ از طرفی وزارت ارتباطات را به منفعت‌طلبی کردن از سیاست فیلترینگی که دولت و نهادهای امنیتی ایجاد کرده‌اند تشویق می‌کند و نماینده شهر ورزقان آشکارا توصیه به کسب درآمد از موضوعی می‌کند که بیش از یک‌سال است مردم را از حقوق شهروندی‌شان محروم کرده، به کسب‌وکارها آسیب زده، هزینه‌های جدیدی به آنها تحمیل کرده و امنیت داده‌ها و دستگاه‌هایشان را به خطر انداخته است.از سوی دیگر هم نکته جالبی در جمله «وزارت ارتباطات خودش بدون واسطه به مردم فیلترشکن بفروشد نه با واسطه» وجود دارد. این نماینده مجلس ظاهرا و به‌صورت تلویحی اشاره به این دارد که در حال حاضر هم وزارت ارتباطات در حال فروش فیلترشکن است، اما باواسطه و طبیعتا اگر این فروش بی‌واسطه شود نفع بیشتری برای این وزارتخانه خواهد داشت. الله‌وردی‌دهقانی در ادامه تعرفه و مزنه پیشنهادی خود برای فروش فیلترشکن توسط وزارت ارتباطات را هم مطرح کرده است: «دولت و وزارت ارتباطات باید ورود پیدا کنند و اگر لازم است خودشان فیلترشکن ارائه دهند. حتی اگر با نصف قیمت فیلترشکن‌های فعلی را هم ارائه کنند به نفع دولت است.»

این نماینده مجلس بازار فروش فیلترشکن را منبع درآمد خوبی می‌داند که جز وزارتخانه عده‌ای دیگر را هم به سود می‌رساند: «درآمد خوبی برای اپراتورها، مخابرات و وزارت ارتباطات خواهد بود. باید شفاف‌سازی شود که فیلترشکن‌ها را چه کسانی ارائه می‌دهند و واسطه‌ها را حذف کنند.» در واقع، دغدغه نماینده مردم در مجلس این نیست که سودجویان در نقش «کاسب فیلترینگ» ظاهر شده‌اند و جیب مردم را خالی می‌کنند، دغدغه این نیست که برای مقابله با سودجویان و کساد کردن بازارشان فیلترینگ متوقف شود، دغدغه این است حالا که سفره فیلترینگ پهن است، نباید به دیگری‌ها یا همان واسطه‌ها سودی برسد، بلکه این سود هم تمام و کمال باید نصیب وزارت ارتباطات شود.

این نوع پیشنهادات عجولانه هستند و قابلیت اجرایی ندارند
کیوان نقره‌کار کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات درخصوص پیشنهاد این نماینده مجلس گفت: هدف دولت‌ها ارائه خدمات باکیفیت به مردم است. به این معنی که تشکیلات هر دولتی بر مبنای ارائه خدمت‌رسانی درست به مردم است. اگر قرار باشد به عنوان وزارت ارتباطات راه‌های ارتباطی مانند اینترنت و فضای مجازی را در دسترس مردم قرار دهیم، باید زیرساخت‌هایی با بهترین کیفیت در اختیار مردم قرار بگیرد و قوانین و مقررات آن از بهترین شرایط بهره ببرد تا کسب‌و‌کارها روی آن بستر شکل بگیرد. به عنوان مثال، اگر قرار است وزارت راه‌و‌شهرسازی، ارتباطات جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی را برای مردم مهیا کند، وظیفه دارد بهترین زیرساخت‌ها را فراهم و این فرصت را ایجاد کند تا در بستر این نوع جابه‌جایی‌ها توسعه اقتصادی شکل بگیرد و براساس این توسعه اقتصادی، مالیات‌هایی دریافت شود که هم خرج دولت را تامین ‌کند و هم باعث بهینه‌شدن زیرساخت‌ها شود. اگر قرار باشد به سمت مانع‌تراشی حرکت کنیم و اینترنت را محدود و جاده‌ها را مسدود و سپس برای عبور از این مسیرها از مردم‌ هزینه دریافت کنیم، به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین اشتباه را مرتکب شده‌ایم و با این کار مقابل مردم و کسب‌و‌کارها قرار گرفته‌ایم.
او در ادامه گفت: اساسا اینکه یک سایتی فیلتر می‌شود باید دلیل آن هم مشخص شود. اگر سایت یا پیام‌رسانی که فیلتر شده دلیل درستی داشته پس چرا باید مجوز دریافت تا از آن عبور کنیم؟ اگر می‌توان از آن عبور کرد پس چرا بسته شده است؟ با این اتفاقات به نظر می‌رسد کار به جایی رسیده که دولت برای تامین مخارج خود می‌خواهد فیلترشکن بفروشد. به نظر من اگر بازی‌ها عوض شوند و به جای محدودیت و مسدودیت، فضای مجازی را آزاد و براساس یک قانون درست از کسب‌و‌کارها مالیات دریافت کنیم، بسیاری از کسب‌و‌کارها و مشاغل با رضایت بیشتری از این فضا استفاده خواهند کرد. اینکه ما این فضا را مسدود و سپس با گرفتن هزینه راه را برای کاربران هموار کنیم، راهکار درستی نیست و  باعث سردرگمی مخاطبان و بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود که قطعا اعتراض همین نمایندگان مجلس را به همراه دارد.
نقره‌کار در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من نمایندگان مجلس و مدیران دولتی یا باید تخصص لازم را در حوزه‌ای که می‌خواهند راجع به آن صحبت کنند، به دست آورند یا از مشاوران تخصصی این حوزه کمک بگیرند. به نظر می‌رسد این دوستان دچار تصمیمات عجولانه شده‌اند و بدون برآورد درست این پیشنهادات را ارائه کردند. به این دلیل که این نوع پیشنهادات قابلیت اجرایی نخواهد داشت اگر هم اجرایی شود بسیار کوتاه‌مدت است. چون بسیاری از افراد دلیلی نمی‌بینند که از وزارت ارتباطات فیلترشکن بخرند. نمونه آن هم این است، زمانی که پروژه‌های داخلی و پیام‌رسان‌های بومی جنبه دولتی پیدا کردند با استقبال خوبی روبه‌رو نشدند. بنابراین تضمینی مبنی بر اینکه که درآمدی که پشت فروش فیلترشکن‌هاست به صورت کامل به دست دولت بیفتد، وجود ندارد. به عقیده من خود وزارت ارتباطات در برابر این معقوله ایستادگی و حتما با کارشناسی دقیق‌تری این موضوع را بررسی می‌کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....