تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1400 - 23:16
کد خبر : 49282

دولت ٣٠٠هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برداشت کرد

دولت ٣٠٠هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برداشت کرد

نخستین مناظره ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۷ روز شنبه ۱۵ خرداد آغاز شد و کاندیداها به پرسش‌های اقتصادی مطرح شده پاسخ دادند. اقتصاددان:  پیش از آغاز مناظره با انجام یک مراسم قرعه کشی، شماره صندلی هر یک از نامزدها مشخص شد. بر این اساس به ترتیب شماره‌های قرعه‌کشی‌ قبلی، کاندیدا به ترتیب از

نخستین مناظره ۷ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ساعت ۱۷ روز شنبه ۱۵ خرداد آغاز شد و کاندیداها به پرسش‌های اقتصادی مطرح شده پاسخ دادند.

اقتصاددان:  پیش از آغاز مناظره با انجام یک مراسم قرعه کشی، شماره صندلی هر یک از نامزدها مشخص شد. بر این اساس به ترتیب شماره‌های قرعه‌کشی‌ قبلی، کاندیدا به ترتیب از شماره یک تا هفت، یک عدد را انتخاب کردند. قاضی زاده هاشمی با انتخاب عدد ۵ (صندلی شماره ۳)، همتی با انتخاب عدد ۳ (صندلی شماره ۷)، رضایی با انتخاب عدد ۱ (صندلی شماره ۵)، جلیلی با انتخاب هدد ۴ (صندلی شماره ۱)، رییسی با انتخاب عدد ۶ (صندلی شماره ۲)، مهرعلیزاده با انتخاب عدد ۲ (شماره صندلی ۶) و زاکانی با انتخاب عدد ۷ (شماره ۴) را انتخاب کردند.

حیدری مجری مناظره انتخابات اعلام کرد که به دلیل رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در استودیو، وی و نامزدها از ماسک استفاده نمی کنند.

پاسخ ابراهیم رییسی به سوالی درباره موانع در تولید

ابراهیم رییسی در پاسخ به سوال ” یکی از مشکلات اصلی در جهش تولید کشور، وجود موانع در تولید و مسیر بخش خصوصی است. علت کم توفیقی در این زمینه و راهکارهای شما برای این امر چیست؟ ” گفت: موضوع موانع تولید از مسائل مهمی است که تولیدکنندگان امروز با آن مواجهند و این موانع سبب شده تا تولیدکنندگان با اندیشه دچار مشکل شود.

برای رونق تولید باید در این مسیر جذابیت ایجاد کنیم و جذابیت امور اقتصادی غیر مولد را کاهش دهیم. اینکه نقدینگی به سمت امور غیر مولد مثل طلا، ارز و… برود باید جاذبه‌ای از بین برود.

صدور مجوز برای تولیدکننده، مانع است. باید کاری کنیم تا قاچاق به عنوان موانع اصلی تولید با حداقل برسد و از بین برود. نقدینگی باید به سمت تولید برود.

رضایی: چرا قطار انقلاب اسکوتر شد؟/ دولت دست در جیب مردم نکند

محسن رضایی در پاسخ به سوال ” فرایند بودجه ریزی کشور با مشکلات زیادی چون تدوین بودجه دارای کسری مواجه است. ریشه بروز این مشکل را چه میدانید و راهکار اصلاح آن چیست؟ ” گفت: من هشت سال پیش مقابل آن کلید یک هزار تومانی نشان شما دادم و گفتم بعدها چه وضعیتی خواهید داشت. حال به وضعیت خود نگاه کنید. چرا این طور شده است؟

چرا مردم باید با زباله‌گردی و… دست و پنجه نرم کنند. رابطه دولت یا اقتصاد و با مردم تنظیم نشده است. دولت نباید دست در جیب مردم کند.

در مساله بورس دولت نرخ سود بانکی را پایین آورد. نرخ ارز را غلط تعیین کرد و بعد که پول به سمت بورس رفت، بدون حساب و کتاب تشویق کردند و بعد مردم را رها کردند.

مگر زندگی مردم باید از دولت جدا باشد؟ چرا قطار انقلاب اسکوتر شده است؟

آقای رییسی با شش کلاس اقتصاد اداره نمی‌شود

مهرعلیزاده در پاسخ به سوال ” یکی از معضلات کشور فرار مالیاتی برخی افراد و مشاغل است. برنامه شما برای جلوگیری از فرار مالیاتی و اصلاح روند موجود چیست؟ ” گفت: با توجه به اینکه من برنامه مدونی از دو سال پیش دارم همه راهکارها در این برنامه وجود دارد. من امشب این برنامه را در سایت خود بارگذاری می‌کنم و جواب همه سوالات در آن است.

اینکه که به هر دلیلی با حذف افراد صالح در انتخابات روبه‌رو هستیم، پرسش این است که این امر چگونه از سوی طراحان توجیه می‌شود؟ آیا حمایت از فردی خاص مورد توجه است؟

با همه تلاش‌ها ایران اکنون مشکلات فراوانی دارد. مشکلات زیادی که رخنه در جان مردم کرده است. آمارها نشان می‌دهد ۵٠درصد کردم زیر خط فقر هستند و این زیبنده مردم ایران نیست.

آقای رییسی شما حاضرید خانواده خود را دست فردی بدهید که گواهینامه ندارد و آنها را به چالوس برساند؟ شما کلا شش کلاس تحصیلات دارید. با این سواد نمی‌شود اقتصاد را اداره کرد.

همتی: منبع لازم برای بسیاری از وعده‌ها نیست

عبدالناصر همتی در پاسخ به سوال ” بخش قابل توجهی از مشکلات بانک‌ها عدم بازگشت تسهیلات به ابر بدهکارها بوده است. راهکار شما چیست؟ ” گفت: ابتدا ابراز تاسف می‌کنم که نمایندگان توانا چون زنان در این مناظره نیستند. مردم بسیاری از شما در این جا نماینده ندارید.

اعتراض موثر این است که با رای خود شرایط را تغییر دهید. صادقانه این است که وضعیت اقتصاد در شرایط فعلی طوری است که بسیاری از وعده‌ها قابلیت تحقق ندارد.

ما منابع لازم برای این وعده‌ها نداریم. ما برای خروج از این وضعیت به اصلاحات اقتصادی نیاز داریم و من تنها نامزدی هستم که می‌فهمم چرا اصلاحات برای کشور ضروری است. وضعیت اقتصاد بهتر خواهد شد. بقیه دوستان توانش را ندارند ولی من دارم.

آقای رضایی شما چند بار ما را معطل FATF کردید. من می‌گفتم مهم‌ترین بحث برای من FATF است.

زاکانی: بانک‌ها به هم متصل شوند

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوال “روزانه هزاران میلیارد به حجم نقدینگی افزوده می‌شود و این نقدینگی به ارز و… منتهی می‌شود. برنامه شما برای کنترل نقدینگی و هدایت آن به سمت فعالیت‌های مولد چیست؟ ” گفت: دوستان انشا می‌خوانند. آقای همتی زشت است که ما را به دروغ متهم می‌کنید. شما پول مملکت را نابود کردید. بنده معتقدم که باید در مسائل درست صحبت کنیم و به دیگران تهمت نزنیم.

ما پنج نفر نیستیم. حجم نقدینگی بیش از ٣هزار میلیارد تومان است و بانک‌ها بدون نظارت بانک مرکزی خلق پول می‌کنند و امکانی ایجاد کرده‌اند که ما به ازای آن ابر بدهکار داریم. راه حل ماجرا، اتصال بانک‌ها به یکدیگر است.

طرح سفر و وان برای محرومیت‌زدایی

سعید جلیلی در پاسخ به سوال ” از ابتدای انقلاب محرومیت‌زدایی از مهم‌ترین تصمیمات بوده است. در صورت رای آوردن چه اقداماتی برای محرومیت‌زدایی صورت خواهید داد؟ ” گفت: برای محرومیت زدایی پیش از طرح اقتصادی باید این نگاه را داشت که آیا به محرومیت زدایی قائلیم یا نه. اگر صحبت از جمهوری اسلامی می‌کنیم جمهور مردم را در اقتصاد هم مورد توجه قرار دهیم.

اگر شما این نگاه را نداشته باشید به کارهای نمایشی روی می‌آورید. محرومیت زدایی نیازمند طرح باور و اراده است. باید حق مردم را در عرصه‌های مختلف خصوصا سهم مصرف انرژی دهیم که این امر در طرح وان تعریف شده است.

طرح دوم طرح مواد غذایی است. اگر صحبت از محرومیت‌زدایی می‌کنیم تنها در حقوق اولیه نیست و در تفریح و سلامت نیز هست که ما در طرح سفر به آن پرداخته‌ایم.

زاکانی: سپرده بانکی به افرادی می‌رسد که نقشی در توسعه ندارند

علیرضا زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره ریاست جمهوری گفت: ما سال گذشته از ۵هزار و ۴٠٠هزار میلیارد سپرده بانکی ١۶٠٠میلیارد تسهیلات دادیم و دو سوم این تسهیلات به بدهکاران بانکی بوده است. عمده این حجم بالا به افرادی است که نقشی در توسعه اقتصادی ندارند.

آقای همتی باید در حوزه پولی و بانکی نظارت دقیق می‌داشتند. به نظرم آقای همتی باید پاسخگو باشند که چرا کشور با این وضعیت اداره می‌شود. در مورد ارزش پول ملی معتقدم جنبه تورمی جنبه اصلی است. اگر اقتصاددانی آنچه است که آقای همتی می‌گویند همه مردم ایران از اقتصاد تبری می‌جویند.

قاضی‌زاده هاشمی: به جای اینکه از ارزش پول ملی حفاظت کنند، از ارزش پول خارجی حفاظت کرده‌اند
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی ما درباره حفاظت از ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم، در آن سوی سکه بحث تورم وجود دارد. اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم، ارزش پول ملی هم حفظ می‌شود. مسئولین ما به جای اینکه از ارزش پول ملی حفاظت کنند، از ارزش پول خارجی حفاظت کرده‌اند.

ای کاش رییس کل بانک مرکزی کشور ما خودش را مسئول حفظ ریال بداند تا دلار. بخش عمده ای از کسری بودجه با خلق تورم در حال تامین است. تورم یک مالیات دائمی از سوی مردم پابرهنه به سمت مردم مرفه است و طی سال‌های گذشته این مساله ادامه داشته است.

یارانه ۴۵٠هزار تومانی رضایی/ ایران بزرگ اقتصادی در کنار ایران بزرگ سیاسی

محسن رضایی، نامزد سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری افزود: از زمانی که آقای همتی مسئول شدند، نرخ دلار از هشت هزار تومان به ٢١هزار تومان رسید. آیا ایشان اقتصاددان است؟ سیاست پولی ایشان بسیار غلط بود و فاجعه‌ای عظیم در نقدینگی کشور به وجود آورد. من یک سرباز هستم و وقتی آمریکا تهدید کند که به ایران حمله می‌کنیم، جواب من این است که شما را گروگان می‌گیریم. ما رجز می‌خوانیم و با این رجزخوانی در دهان آمریکا می‌زنیم.

من برای اداره اقتصاد کشور برنامه جدیدی دارم. یارانه ۴۵٠هزار تومانی با محاسبات دقیق آن هم از منابعی که با رانت‌خواری از بین رفته و نیز از طریق یارانه طبقه بالا و ارز ۴٢٠٠تومانی به دست خواهد آمد.

قطار اقتصاد را بزرگ می‌کنم که همه افراد وارد اقتصاد شوند. امیدوارم مردم فرمان را به دست ما بدهند تا ثابت کنیم ایران در اقتصاد توانایی ایجاد ایران بزرگ اقتصادی در کنار ایران بزرگ سیاسی دارد.

جلیلی: مرد اقتصادی در میدان باشد نه رسانه

سعید جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم می‌گویند مسائل اقتصادی مشخص است پس چرا انجام نمی‌شود. من می‌گویم که عدم فهم صحیح مساله به شما در یافتن پاسخ سوالات کمک نمی‌کند.

شما در رویکرد اشتباه دارید. می‌خواهید جای کار ‌کشور را با نمایش اداره کنید. کشور با نمایش اداره نمی‌شود. مرد اقتصادی باید در اقتصاد باشد نه رسانه.

دو نگاه وجود دارد یک اینکه کشور را به زور اداره کنیم و دیگری اینکه کشور توانمندی‌های بالا و ظرفیت‌های خوب و نخبگان متخصص دارد و نه تنها می‌تواند اداره شود بلکه در ۴ سال آینده جهش خواهد داشت. نگویید نمی‌شود بگویید ما نمی‌توانیم.

همتی: آقای رضایی ما که می‌دانیم چه طور مدرک گرفتید

عبدالناصر همتی، نامزد سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت: من قبلا گفتم مقابل پنج کاندید هستم و این به ریاست آقای رییسی است. این نمی‌شود که سه نفر به همتی حمله کنند من دفاع خواهم کرد.

آقای جلیلی شما اقتصاد تجارت نمی‌فهمید چرا می‌خواهید برای مردم تصمیم بگیرید. چرا همه چیز را گردن بانک مرکزی می‌اندازید. ورودی ارز بانک مرکزی ۴۵میلیارد بود و در دو سال اخیر به ٩میلیارد دلار رسید. دلار جای اینکه روی ۵۵ هزار تومان باشد اکنون ۲۲ هزار تومان است. شما در زمین ترامپ بازی کردید.

من از مردم دفاع می‌کنم مردم از بالا رفتن قیمت ارز ضرر می‌کنند. آقای زاکانی شما اقتصاد نخواندید. آقای رضایی من که می‌دانم شما چطور اقتصاد خواندید. آقای رییسی این‌ها شما را پوشش می‌دهند.

هزینه ۵٠میلیاردی هر سفر استانی/ چه تضمینی است که ریاست جمهوری را با سودای مقام بالاتر رها نکنید

محسن مهرعلیزاده، نامزد سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای رییسی شما در پاسخ به سوال راه حل‌ها به رفع موانع تولید دادید. مردم الان مشکل تولید، صادرات و… دارند. حفظ حرف اقتصاددانان مشکل را حل نمی‌کند.

آقای رییسی شما می‌توانید بدون کمک مشاوران به یک سوال اقتصادی پاسخ دهید؟ هر سفر استانی شما ۴٠، ۵٠میلیارد هزینه دارد. از بین این کارخانه‌ها چند کارخانه بسته بودند؟ چه کسی این‌ها را بسته است؟ از اسرائیل که کسی این کارخانه‌ها را نبسته است. قاضی شما بسته است.

یکی از ارکان توسعه تولید، دادرسی عادلانه است. شما پنج سال فرصت کار در حساس‌ترین موضع دارید، چرا آنجا هم هوس ریاست جمهوری می‌کنید؟ چه تضمینی است که ریاست جمهوری را به سودای مقام بالاتر رها نکنید.

رییسی: مردم به دنبال صداقت هستند/ نه سایتی بستم نه روزنامه‌ای

ابراهیم رییسی، نامزد سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت: در ارتباط با مطالبی که اشاره شد، خواهش می‌کنم به یک نظرسنجی عنایت کنید. یکی از دغدغه‌های من بی‌صداقتی مسئولین است و مردم انتظار صداقت دارند.

درست نیست برای جلب آرا کسی را تخریب کنیم. شما می‌توانید سایت‌ها را چک کنید و مدرک تحصیلی من را ببیند. از این همه تهمت خسته نشدید؟ اگر مشکلات مردم با تهمت به من حل می‌شود، مشکلی نیست.

مردم من را دیده‌اند شما را هم دیده‌اند. چرا به کاندیداها اهانت می‌کنید. من به رقابت و مشارکت معتقدم. ما نه یک سایت بستیم نه روزنامه؛ من در انتخابات قبل یک شکایت هم نداشتم.

من نمی‌خواهم به واحدهای تولیدی سر بزنم اما شما مردم را گرفتار کرده‌اید. من چه کنم؟ شما باید پاسخ دهید که چرا کار را به اینجا رسانده‌اید که وقتی سفر استانی می‌روم اولین نشستم با کارآفرینان باشد.

قاضی‌زاده هاشمی: مساله ما مدیریت است/ بزرگترین رانت داده‌ شده در این مدت وام بانکی است

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، در اولین مناظره ریاست جمهوری گفت: احتمالا انتظار مردم این است که وقتی در مشکلات غرق هستند، برنامه مشکلات را بشنوند. همانطور که برخی دوستان در این سال‌ها برنامه‌ای در اقتصاد نداشته‌اند از این پس هم ندارند و می‌خواهند با اظهاراتی از جمله اینکه پوششی هستید و… کم‌کاری خود را توجیه کنند. مساله ما مدیریت است اما وجود ساختارهای نادرست مهم‌تر از مدیریت است. اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم ابتدا به سوی ساختارهای غلط برویم.

نقدینگی هر نفر در این سال‌ها ۴٠٠میلیون تومان به ازای هر نفر بوده است. بزرگترین رانت داده‌ شده در این مدت وام بانکی است.

۶۵درصد منابع بانکی به یک دهک اول داده شده است و ٩۵درصد آن به نیمی از جمعیت. ٧٠درصد به تهران داده شده است. وقتی منابع اینگونه تخصیص می‌شود معلوم است که بشاگرد داریم. خانه ۵٠٠ میلیونی، ۵ میلیارد می‌شود. منابع ما مشکل دارد.

جلیلی: باید برای ارز‌اوری برنامه داشته باشیم

سعید جلیلی در اولین مناظره ریاست جمهوری گفت: دنبال بهانه نگردیم، باید چند موضوع را مبنا قرار دهیم.

ارزش پولی وقتی بالا می‌رود که جهش تولید داشته باشیم، جهش تولید با جهش صادرات ایجاد می‌شود. در همه زمینه‌ها باید برنامه جدی داشت، باید برای ارز‌اوری برنامه داشته باشیم.

وزارت کشاورزی، صنعت، خارجه و همه باید کار کنند تا بتوانید در کشور ارزآوری داشته باشید. باید برای دستگاه‌ها برنامه تعریف کنیم. باید در بخش‌های مختلف شغل ایجاد کنیم، نه اینکه کارمند اضافه کنیم.

همتی و تعداد دیگری از مسوولان دولت روحانی را ممنوع الخروج می‌کنم

محسن رضایی گفت: اگر رییس جمهور شوم همتی و تعداد دیگری از مسوولان دولت روحانی را ممنوع الخروج می‌کنم و در دادگاه ثابت می‌کنم که چه دست‌های خیانت کاری بودند. من اختیارات متمرکزی را که باعث ایجاد فساد شده به استان‌ها محول می‌کنم. همه استان‌ها هم در دولت من نماینده خواهند داشت.

اینکه آقای همتی رجزخوانی نمی‌داند یک مساله است ولی اینکه دلسوز دشمنان است عیب بزرگی است. مدرک اقتصاد من را آقای دکتر عارف امضا کرد.

من یارانه ۴۵٠هزار تومانی را پرداخت می‌کنم کسب و کارهای خانگی را جدی می‌گیرم. از بانوان در اداره کشور استفاده می‌کنم. دو نفر در هیات دولت خواهم داشت. پیشران‌های اقتصاد موضوع دیگری است که به آن می‌پردازم. هر یک از این پیشران‌ها واگن‌های بسیاری را با خود به دنبال می‌برد. باید حکمرانی کشور را تغییر دهیم.

مهرعلیزاده: کیش را من از صفر توسعه دادم

محسن مهرعلیزاده ادامه داد: من از مهندسی مکانیک شروع کردم، از آچار به دستی شروع کردم. کیش را من از صفر توسعه دادم و‌ برنامه‌ریزی کردم. روش اقتصاد آلمان را در ایران حاکم می‌کنم. اسم دولت من دولت زندگی است.

همتی: یکبار به اقتصاددان رای بدهیم

عبدالناصر همتی افزود: همیشه اقتصاد تابع سیاست بوده، این بار به یک اقتصاددان رای دهیم تا اقتصاد تابع سیاست باشد. من همیشه گفتم به آقای رییسی احترام زیادی قائلم اما اینجا رقیبیم.

امروز من یک شهروند عادی استاد دانشگاه هستم، آقای رییسی رییس قوه‌ی قضاییه هستند. آیا ایشان حاضر می‌شود به من امان‌نامه بدهد در انتهای رقابت مشکلی برای من درست نشود؟

آقای رضایی! بروید خدا را شکر کنید سر بعضی عملیات‌ها کسی از شما شکایت نکرده است. من اگر رییس جمهور شوم شما را به عنوان مخل اقتصاد کشور به اقای رییسی معرفی‌خواهم کرد.

آقای جلیلی، به این صحبت‌ها نخندید. این‌ها دردهای مردم کشور است، باید گریست. این پول‌ها را از کجا آورده اید در ستادهایتان که این همه دارید علیه من تخریب می‌کنید.

در باره تعطیلی کارخانه‌ها قبول داریم باید به واحدهای تولیدی کمک کرد. اما این واحدها را بانک‌ها و قوه قضاییه تعطیل کردند که نباید نمی‌گذاشتید. چرا شما را سوپرمن می‌کنند. مگر می‌شود در یک مناظره پنج نفر به یک نفر حمله کنند. مردم خودتان قضاوت کنید.

قاضی زاده هاشمی: دولت زانوی خود را از گردن مردم بردارد

قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ساختارهای کشور نیازمند اصلاحات اساسی است. معماری سازمانی دستگاه‌های مختلف با انقلاب عوض نشد و الان هم مانع شده است. زانوی دولت بر گردن مردم است و باید زانوی خود را از گردن مردم بردارد.

معتقدیم باید یک انقلاب سازوکاری اتفاق بیافتد. دیگر پروژه و برنامه مسائل را حل نمی‌کند. تورم و گرانی از مسائل اصلی ما است. طرحی داریم که تورم در ۴سال به زیر ۵درصد برسد. مساله اشتغال جوانان برطرف ‌شود.

۵٠٠میلیون تومان اعتبار برای مساله ازدواج، مسکن و جهیزیه جوانان مطرح کردیم. بورس یک موضوع حاد دارد و این مساله حاد با سه دستور العمل به سمت رشد بازار سرمایه خواهد رفت. ما روی بحث هزینه خانوار چون خوراک، حمل و نقل، بهداشت، مسکن و… ایستاده‌ایم.

زاکانی: ٨٠درصد مجوزها با رانت بود

زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: از آقای همتی می‌خواهم علمی صحبت کنند به خانواده‌ام رحم نکردید لااقل رعایت انصاف را کنید. آمده‌ایم که حق مردم را بگیریم و با این صحبت‌ها نمی‌توانید ما را از میدان به در کنید.

اقتصاد و مدیریت باید مد نظر قرار بگیرد. ابعادی که دنبال می‌کنم تم بعدی نیست. در اقتصاد جهش تولید مد نظر دارم. رشد اقتصادی پایدار و بسط عدالت را هدف‌گذاری کرده‌ام.

٨٠درصد مجوزها با رانت داده می‌شود. مالیات و بیمه را از مقابل تولید کنار خواهیم کشید. دولت بزرگترین مانع تولید است از جلوی تولید کنار خواهیم رفت. ٩پیشران برای اساس تولید انتخاب کردیم. اگر روی کوریدور شمال برنامه‌ریزی کنیم سالی ٣٠میلیارد به نفع مردم است. ما به ازای خلق ثروت بسته‌های مناسب توزیع ثروت داریم.

رییسی: اقتصاددانان را برای حل مشکلات کشور به خط می‌کنم

رییسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم خوب می‌دانند که در رسیدگی خط قرمز ندارم و این در ادعا نیست در عمل هم هست. باید به دنبال علل فساد رفت. من با خواست عموم مردم مواجه شدم. مردم صدایشان از ظلم، فقر، تبعیض درآمده است.

من در قوه قضائیه جایگاه مطالبه‌گر دارم و در مقام رییس جمهور جایگاه پاسخگو. نیازی به این مقام ندارم. دلیل اقبال مردم به من، عملکردم است. چرا می‌خواهید مرا تخریب کنید؟ چرا می‌گویید واحدهای تولیدی را نجات دادیم؟ ۴ تا را هم شما بازدید می‌کردید. علت این موضوعات خصوصی‌سازی‌های بی حساب و کتاب بوده است. ما برای دولت، کسب و کار و معیشت مردم برنامه داریم. اقتصاددانان را برای حل مشکلات کشور به خط می‌کنم.

بخش دوم مناظره ها آغاز شد
رضایی: دولت روحانی سیاه‌ترین دولت بعد انقلاب بود

رضایی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا بر این باور هستید که خصوصی‌سازی در ایران ناکارآمد بوده؟ چرا؟ راهکار اصلاح چیست؟ گفت: این دولت سیاه‌ترین دولت بود و نه تنها قفل‌های بیرونی را باز نکرد، قفل‌های درونی را بست. متوسط رشد اقتصادی در آن دولت صفر بود. اقتصاد در این دهه که من نام آن را دهه فرصت‌های از دست رفته گذاشتم، اقتصاد به جای جلو رفتن عقب آمد.

تورم تجمعی طی سه سال اخیر ١١٠درصد بود ولی افزایش حقوق کارگران ۶۵درصد و کارمندان ۴۵درصد بود. بزرگترین اشتباه خصوصی‌سازی این بود که به اهلیت توجهی نشد.

طرف آمده کارخانه را در اردبیل مفت و مجانی برده و پاسخ نداده آقای همتی شما به عنوان نماینده آقای روحانی افتضاح کردید و تنها جاخالی دادید.

قاضی‌زاده هاشمی: شاهد مافیای بزرگ واردات هستیم / دولت باید به سمت صادرات محوری حرکت کند

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: ما متاسفانه شاهد مافیای بزرگ واردات هستیم که با برخورداری از رانت‌های مختلف مثل انحصار واردات، تولید و نهاده‌های تولید را تهدید می‌کنند. تولید مسئول باید از تولید داخلی حمایت کند.

قانون‌گذار مکانیزم تعرفه‌گذاری را در اختیار دولت گذاشته است. ما آمده‌ایم ارز ارزان قیمت را در مقابل تولید به واردکننده می‌دهیم. از سویی نیاز به تولید برنج داریم اما در فصل تولید برنج اجازه واردات برنج می‌دهیم. دولت باید به سمت صادرات محوری حرکت کند.

مساله مهم مدیریت، مدیریت زنجیره تامین است. تامین را به مدیران زنجیره تامین واگذار کنیم و تا سفره مردم مدیریت کنیم.

جلیلی: معدن فرصتی برای اشتغال و ارزآوری است / عده‌ای نتوانسته‌اند خود را به کشور تسری دهند

سعید جلیلی در پاسخ به سوال ” معادن ایران ده‌ها میلیارد تن ذخایر کشف‌شده دارند. اما این ظرفیت به طور مناسب به کار گرفته نشده است. برنامه شما برای استفاده از این ظرفیت چیست؟ ” گفت: ما در کشور فرصت‌های بسیار ارزشمندی داریم که هر یک می‌توانند پیشران اقتصاد باشند. کشور ظرفیت‌های خوبی در صنعت، معدن، کشاورزی و… دارد.

دولت باید بتواند برنامه‌ای داشته باشد که با هر یک به تنهایی کشور را اداره کند. در بخش معدن از طریق معدن به عنوان یک بخش پیشران کشور و مزیت‌های نسبی، می‌توان با اکتشاف و استخراج و اینکه ارزش افزوده در داخل کشور باشد.

معادن ما خام فروشی می‌شود و این یک مشکل اساسی برای ماست برنامه مشخص اشتغال زایی و ارز آوری به دنبال دارد. معدن فرصتی برای اشتغال و ارزآوری است که با آن موتور اقتصاد کشور راه خواهد افتاد.

اگر بگوییم نمی‌توانیم یعنی عده‌ای نتوانسته‌اند خود را به کشور تسری دهند. لازمه جهش این است که در همین بخش جهش کنیم نه اینکه بگوییم مشکل دو سه معدنکار را حل می‌کنم.

رییسی: تا آخر ١۴٠٠، کاداستر به سامان می‌رسد / عده‌ای با زمین سوداگری می‌کنند

ابراهیم رییسی در پاسخ به سوال “زمین خواری و تصرف اراضی با نفوذ و روابط افراد و… لطمات زیادی به منابع طبیعی وارد آورده برنامه شما در این زمینه چیست؟ ” گفت: زمین خواری از مشکلات جدی کشور است. زمین به جای سکونت و کشاورزی به سرمایه بدل شده و عده‌ای با زمین سوداگری می‌کنند.

ما شورای حفظ حقوق بیت‌المال را جهت پیشگیری از این امر ایجاد کردیم. به نظرم سند عادی باید به سند رسمی بدل شود. کشور ما در کاداستر عقب است. ما این کار را دنبال کردیم و تا آخر ١۴٠٠، کاداستر به سامان می‌رسد. امروز جریان زمین‌خواری در کشور کاهش داشته و این به دلیل جدیت است. مقررات با قوانین هماهنگ نمی‌شود.

مهرعلیزاده: باید روی بازار ۵٠٠میلیون نفری در منطقه حساب باز کنیم

محسن مهرعلیزاده در پاسخ به سوال ” بخش‌های صنعتی دارای اولویت برای سرمایه‌گذاری و منابع آن چیست؟ ” توضیح داد: انجام طرح‌های بزرگ اقتصادی، نیازمند سرمایه است. سرمایه هم یا باید از داخل تامین شود و یا خارج. وضعیت داخل که مشخص است. ما کسری بودجه عظیمی داریم و بنابراین بیش از ٩٠درصد بودجه در مسیر جاری است.

نیازی نیست دولت سرمایه‌گذاری کند و باید فقط راه سرمایه‌گذاری را باز کند و برای سرمایه‌گذاران امنیت ایجاد کند. نبود رانت و فساد از ‌شروط اصلی کار است. مهم‌تر از آن نداشتن تنش در داخل و خارج است.

ما در منطقه‌ای هستیم که سطح دانش علمی فنی و… در مقایسه با کشورهای همسایه بالاتر است. باید روی بازار ۵٠٠میلیون نفری در منطقه حساب باز کنیم.

زاکانی: دولت روحانی از تورم ارتزاق کرد

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوال ” برخی معتقدند کشور ما بیش از بهره‌وری از نفت از آفت‌های آن استفاده می‌کند. موافقید؟ ” بیان کرد: اقتصاد ما دولتی است و بالغ بر ٩٠درصد دولت در اقتصاد نفوذ دارد. دولت روحانی از تورم ارتزاق کرد. راهی نداریم جز از روش جهش تولید. باید از مالیات تولید، خدمات و عناصر مختلف جامعه که ثروت دارند، دولت را اداره کنیم.

امروز ٢٠٠هزار میلیارد فرار مالیاتی داریم. به جای ٩درصد باید ٣٧درصد مالیات از مشاغل بگیریم و ٧٠ هزار میلیارد تومان می‌توان از مشاغل مالیات گرفت.

دولت دست خود را در جیب مردم نکند. برنامه ما فرهنگی، اجتماعی و… است و همه این ابعاد در خدمت اقتصاد است.

همتی: نماینده روحانی نیستم / روحانی بینش اقتصادی نداشت

عبدالناصر همتی در پاسخ به سوال ” از نظر شما قیمت‌گذاری دستوری چقدر در کنترل قیمت موفق بود و آیا راهکار شما هم همین است؟ ” گفت: من نماینده آقای روحانی نیستم و به علت اختلافم از بانک مرکزی کنار گذاشته شدم. ایشان مثل شما بینش اقتصادی نداشت.

معتقد به قیمت‌گذاری دستوری نیستم و دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کند. کار دولت نقدینگی است. مشکل ما ساختاری است. هر روز هزینه‌‌های بودجه را بالا می‌برند.

قیمت‌گذاری در دنیا شکست خورده است. گران فروشی نتیجه تورم است. دولت باید نقدینگی کند. یکی از راه‌های کنترل پایه پولی ارز بود ولی ارز ما مسدود شده بود.

همتی: باید محصولات کشاورزی را در بورس کالا بفروشیم

عبدالناصر همتی در پاسخ به سوال ” به طور کلی ٢۴درصد از محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می‌شود در عین مصرف بالای آب. راهکار شما برای جلوگیری از این ضرر هنگفت چیست؟ ” گفت: بخش کشاورزی بسیار مهم است و زندگی روستاییان ما وابسته به این بخش است.

وابستگی کشاورزی ما چیزی حدود سال ١۴میلیارد دلار واردات است که اندکی کاهش و به ١٢ میلیارد دلار رسیده است. بحران آب مساله مهمی است. آب مساله ٣٠سال آینده همه کشورها است. مساله قیمت‌گذاری در کنار آب مهم است.

باید محصولات کشاورزی را در بورس کالا بفروشیم. انتقال به بازار مصرف مساله دیگر کشاورزان است. از کشاورزان با ٢ یا ٣تومان خریدند و با ١۵تومان فروختند.

نباید کاری کنیم که تولیدکننده کشاورزی مجبور به پیش فروش با قیمت پایین شود. ما نتوانستیم نظام پایدار کشاورزی را برقرار کنیم.

صحت‌سنجی آمارهای نامزدها

محسن رضایی خاطر نشان کرد: تورم تجمعی طی سه سال اخیر ١١٠درصد بود ولی افزایش حقوق کارگران ۶۵درصد و کارمندان ۴۵درصد بود. طبق مصوبه وزارت کار، حداقل دستمزد ماهانه (بدون احتساب سایر بندهای افزایشی مانند حق مسکن) در سال ۱۳۹۷ معادل یک میلیون و ۱۱۱هزار تومان بود.

این رقم در سال ۱۴۰۰ به عدد و میلیون و ۶۵۵هزار تومان رسید. بنابراین طی این مدت افزایش حداقل دستمزد کارگران حدود ۱۳۹درصد افزایش یافته است.

اما در مورد حقوق کارمندان، طی این مدت حدود ۹۵درصد اضافه شد. همچنین میانگین رشد قیمت‌ها از ابتدای ۹۸ تا انتهایی ۹۹ به عدد ۷۴.۴درصدی بوده است.

زاکانی: کل کشور را در مسیر تولید قرار می‌دهیم / اختیارات را در قاعده هرم شهرستانی توزیع می کنیم

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوال ” بومی‌گزینی و اولویت دادن به اشتغال هر استان از موضوعات مهم است که هم سبب کاهش بیکاری و هم سبب افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود. رویکرد شما در زمینه بهره‌گیری از نیروی بومی استان‌ها چیست؟ ” بیان داشت: رویکرد اول من تحول در عرصه اقتصاد و مدیریت بود و در این عرصه ۴راهکار طراحی کردم که یکی از راهکارها تمرکززدایی بود.

ما نیازمند هویت دادن به ۴۵١شهرستان و آمایش دوباره ایران هستیم. از ١٠٠درصد بودجه و اعتبار سالانه ده درصد سهم استان و شهرستان برای تصمیم‌گیری است. ٩٠درصد بودجه کشور در مرکز تصمیم‌گیری می‌شود. ما مبتنی بر پیشران حوزه جهش تولید و خوشی‌های متناسب با آن که در بنگاه‌های خرد تنظیم می‌کنیم کل کشور را در مسیر تولید قرار می‌دهیم و اختیارات را در قاعده هرم شهرستانی توزیع می‌کنیم. شرایط را به سمتی می‌بریم که با مشارکت همه جانبه کشور تحول را حس کند.

مهرعلیزاده: حضور کاوه مدنی در محیط زیست مغتنم بود

مهرعلیزاده در پاسخ به سوال “برنامه شما برای کاهش پیامدهای تغییر کاربری و کاهش آن چیست؟ ” گفت: تغییر کاربری یا برای ایجاد صنایع است و یا برای ایجاد مراکز مسکونی و با توجه به اینکه هر کدام در مکان‌های متفاوتی تصمیم‌گیری می‌شود باید تصمیمات مشخص همان بخش را بگیریم.

او گفت: متاسفانه محیط زیست ما در خطر است. در خصوص مساله صنایع هم معمولا نظام ما در بودجه‌نویسی یک نگاه عمیق در طراحی وجود دارد. اما در عمل منطقه‌گرایی یا نگاه ویژه نماینده‌ها به مناطق خود سبب فشار و ایجاد پیامدهای مخرب در محیط زیست است. حضور کاوه مدنی در محیط زیست مغتنم بود.

جلیلی: دو هزار میلیارد خلق پول کجا می‌رود؟

سعید جلیلی در پاسخ به سوال ” طبق آمارهای موجود بخش مهمی از واحدهای تولیدی تعطیلند و بخش قابل توجهی از امکانات در حال فرسودگی بوده برنامه شما برای بازگشت این واحدها به عرصه تولید چیست؟ ” توضیح داد: من در این هشت سال از بسیاری شهرک‌های صنعتی بازدید داشتم و در جلساتی موانع تولید عنوان شد. یکی از مهم‌ترین عللی که نگذاشته شهرک‌ها کار کنند، همین تامین مالی است.

دو هزار میلیارد خلق پول کجا می‌رود؟ بخشنامه‌های ٩٧ تا ٩٩ در زمینه‌های مختلف متعدد و متعارض بوده و این‌ها حتما تولید را ضربه می‌زند. ماشین دولت برای این است که شهرک صنعتی به جلو حرکت کند نه اینکه ناگهان مجوز داده نشود.

قاضی‌زاده هاشمی: در دنیا بیشترین درصد مالیات بر تولید را داریم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوال ” مهم‌ترین برنامه شما جهت ماندگاری جمعیت جوان در روستاها چیست؟ ” گفت: وقتی می‌گویم منابع مالی درست توزیع نمی‌شود، نتیجه آن همین مهاجرت گسترده روستاییان و از بین رفتن مشاغل کشاورزی است.

درآمدهای نفتی سبب شد سطح رفاه و شغل در شهر افزایش یابد و تمایل مهاجرت به شهر زیاد شود. ترکیب جمعیتی ما ٨٠ به ٢٠ شده یعنی ٨٠درصد شهری و ٢٠درصد روستایی. در دنیا ما بیشترین درصد مالیات بر تولید را داریم. دهک اول بیشترین سپرده و دریافتی را دارد و دهک‌های پایین تقریبا صفر است. اگر منابع را طوری توزیع کنیم که بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها روستایی شود، اینگونه نخواهد شد.

رضایی: سال ١۴٠٠ سال گشایش و عبور از سختی‌هاست/ ٢٠سال است که فریاد می‌کشم به اقتصاد برسید

محسن رضایی در پاسخ به سوال ” در دولت شما چه راهکارهای برای رفع فقر، فساد و تبعیض هستیم؟ ” گفت: سال ١۴٠٠ سال گشایش و عبور از سختی‌هاست. می‌خواهم سینه خود را سپر حوادث ایران کنم. هشت سال آینده چالش‌هایی مثل آب، نقدینگی، بیکاری، گرانی و… را داریم.

معنی این ما این است که برای رفع فساد و تبعیض از کارهای گذشته جلوگیری کنیم. همتی می‌گوید به علت اختلاف با روحانی کنار گذاشته شدم. پس شما چرا کنار ایشان ماندید و به شعور ملت ایران توهین می‌کنید؟

به والله قسم تکرار دولت‌های گذشته مساوی با یک فاجعه بزرگ است. ٢٠سال است که فریاد می‌کشم به اقتصاد برسید. دولت آینده باید قوی‌ترین دولت باشد. ما به ملت ایران خیانت نمی‌کنیم.

رییسی: گفتند فلانی دلار را پنج هزار تومان می‌کند و خودشان ٣٠هزار تومان کردند

ابراهیم رییسی در پاسخ به سوال ” راهکار شما برای تعدیل مشکل تورم چیست؟ ” بیان کرد: یکی از مشکلات جدی امروز مردم تورم است. مسکن هفت برابر، خودرو هشت برابر، گوشت و مرغ هم پنج شش برابر افزایش داشته است.

سفره مردم کوچک شد. برخی در سال٩۶ گفتند فلانی قیمت دلار را پنج هزار تومان می‌کند. اما خودشان به ٣٠هزار تومان رساندند. این مثل دروازه بانی است که ١٧گل خورد و گفت اگر نبودم ٣٠گل می‌شد.

شان دولت نظارت است. نمی‌شود نشست و دولت را با بخشنامه اداره کرد. ارز ۴٢٠٠تومانی پرونده‌های زیادی باز کرد. باید به سمت ارز تک نرخی رفت و مساله ارز صادراتی را مدیریت کرد. مساله این است که باید تسهیلات بانکی را مدیریت کنیم.

چرا روحانی ٣٠٠هزار میلیارد از بازار سرمایه برداشت کرد؟/ می‌گویند دو تجدید آوردی

علیرضا زاکانی خاطر نشان کرد: جرم من این است که در مقابل مفسدین ایستادم و به همین دلیل تنها جرم انتصابی بنده مبارزه با فقر و فساد و تبعیض است. می‌گویند در دیپلم دو تجدید آوردی. یک ترم مشروط شدی. این خجالت آور است و آدم را می‌آزارد.

اگر شما خارج رفتی، من کنکور دادم و به علت معلولیت دستم گفتند برو پزشکی هسته‌ای. اگر می‌دانید نگویید. اگر نمی‌دانید هم نگویید. شما آمده‌اید تا هشت سال اشتباه دولت را پوشش دهید. همتی یکی از افرادی است که در نهاد‌ها مقصر است. ایشان مرغ را به این رقم رساند. ایشان هم بود بقیه هم بودند.

مردم صداقت می‌خواهند. عرضه می‌خواهند. پول چاپ کردید و می‌گویید نامزد مردمی هستید؟ تنها کار ما این است که در خدمت ملت قرار می‌گیریم و بانک را در خدمت تولید قرار می‌دهیم. دولت خود را پشتیبان بازار سهام می‌داند. دولت ٣٠٠هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برداشت کرد. روحانی چرا این پول را از بازار سرمایه برداشت کرد. وعده ندهیم بگوییم چه می‌کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی: اگر منابع را درست تنظیم کنیم، به هر کسی ماهی سه میلیون می‌رسد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی بیان داشت: مردم از ما می‌پرسیدند چرا مشکلات حل نمی‌شود؟ ما سه سالی است که جمعی از دوستانمان به این جمع بندی رسیدیم که نحوه ادارات کشور مشکل دارد و این مشکلات قدیمی است. من پزشکم. مشکل خطرناک با مسکن درمان نمی‌شود. وقتی تورم داریم، برنامه‌ریزی‌های ما آثار موقت دارد، باید کارهای اساسی‌تر انجام داد.

نیاز است رویکردها را تغییر دهیم. دولت سلام آمده تا مردم سالاری را نهادینه کند. تلاش ما باید به سمتی برود که مسائل پنجاه ساله را حل کنیم. متاسفانه ما دنبال ایجاد ساختارهای مولد فقر هستیم. انحصارها طبقه مرفهی ساخته و این طبقه کنار دولت قرار گرفته است. اگر منابع را درست تنظیم کنیم، به هر نفر ماهی سه میلیون تومان می‌رسد.

رییسی: در فضای مجازی عقبیم/ دو میلیون فالوور دارم

ابراهیم رییسی گفت: رییس جمهور رییس امور است و نگاه باید نگاه خدمتگزاری به همه باشد. با یک نگاه عمیق به شناخت مسائل و حل مسائل کشور به تعیین اولویت‌ها بپردازیم.

وقتی به قوه قضائیه رفتم، یک سند تحول ارائه کردم و مردم فهمیدند اتفاقی در قوه قضاییه افتاده و وضعیت متفاوتی در حال شکل‌گیری است. ما معتقدیم در فضای مجازی عقبیم و کارهای زیادی انجام نشده است. بچه‌ها گیم بازی می‌کنند؛ چقدر وسط بازی حالشان گرفته می‌شود؟

در تولید محتوای فضای مجازی مشکل داریم و حق خانم‌ها در حال ضایع شدن است. خودم در این فضا هستم و دو میلیون فالوور دارم. در این زمینه کار زیادی باید انجام داد و ما اصحاب ما می‌توانیم هستیم.

جلیلی: کار با نمایش به نتیجه نمی‌رسد / باید از ماشین دولت به بهترین شکل استفاده کرد

سعید جلیلی گفت: موضوع اصلی نقش رییس جمهور و هنر اوست و اینکه کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد چگونه این بحث‌ها را به نتیجه برساند. سوال این است که این‌ها با چه تضمینی به نتیجه می‌رسد؟ جدا از اینکه چه می‌کنید بگویید آنچه می‌کنید چه نتیجه‌ای دارد.

من در سال اول ١٠٠هزار و در نهایت در سال آخر حدود ٢۵٠هزار شغل ایجاد می‌کنم. اگر دوستانی سوال دارند حاضر به مناظره هستم. اقتدار چند حرف تند نیست. یعنی به موقع تصمیم بگیرد و تصمیمش اجرا و عملی شود. همه مشکلات ساختاری نیست. برخی مشکلات در فرهنگ سیاسی کشور است.

این مهم است که چگونه می‌خواهیم فرهنگ و مناسبات غلط را کنار بگذاریم. کار با نمایش به نتیجه نمی‌رسد و کار واقعی می‌خواهد. از ماشین دولت باید به خوبی استفاده کرد. تعارفات سیاسی مانع کار است.

مهرعلیزاده: دولت خاتمی کشور را به سمت توسعه برد / با دولت سوم اصلاحات آمدم

محسن مهرعلیزاده توضیح داد: مردم ایران حافظه تاریخی شما گواه آن است که دولتی سرکار بود که توانست شرایط کشور را به سمت توسعه ببرد. آن دولت، دولت خاتمی بود. مردم عزیز ما ١۶ سال است که در مسیری هستیم که تمرکز برای حل مشکلات از بین رفته است و کوچک‌ترین مشکلات کشور ‌رفت ایجاد به بحران دارد.

هنوز بعد ۴٢ سال برق قطع می‌شود و بحران کم آبی داریم. چرا؟ مردم ناراضی‌اند. چرا؟ چرا مشکلات تمام نمی‌شود؟ جوانگرایی نمی‌شود و این است که امروز کشور با بیش از ۵٠ بحران روبه روست.

من از دولت زندگی با شما سخن می‌گویم. بیایید شرایط زندگی خوب را فراهم کنیم. می‌خواهم با مدیریتی منطقی دولتی کارآفرین ایجاد کنم. من با دولت سوم اصلاحات می‌آیم.

رضایی: خانه‌داری را شغل می‌کنم / صندوق جبران ضرر مالباختگان بورس را ایجاد می‌کنم

محسن رضایی بیان کرد: دولت‌های گذشته نباید تکرار شود. در آن دولت‌ها اعتماد به نفس کشته شد، خودباوری از بین رفت و دولتی نو باید به وجود آید، دولتی قوی. مردم و دولت باید کنار هم قرار گیرند و شعار ما می‌توانیم را به عرصه مدیریت کشور برمی‌گردانم.

یارانه ۴۵٠هزار تومانی را برای ۴٠میلیون نفر تضمین می‌کنم. خانه‌داری را شغل می‌کنم. صندوق جبران ضرر مالباختگان بورس را ایجاد می‌کنم و ایالت‌های اقتصادی ایجاد می‌کنم. در کشاورزی محصولات را با قیمتی ۵درصد بیش از قیمت وارداتی می‌خرم.

فضای مجازی را با مدیریت در دسترس همگان قرار می‌دهم. شرمنده مردم و اعتمادشان، زباله گردها و کولبران هستم. مردم ما دولتمردانی که آن‌ها را بازیچه قرار می‌دهند تحمل می‌کنند.

همتی: زاکانی سوپر پوششی است / رییس جمهور می‌شوم تا کره شمالی نشویم

عبدالناصر همتی گفت: من فکر می‌کردم زاکانی پوششی است، الان دیدم سوپر پوششی است. من رییس بانک مرکزی شدم تا ایران ونزوئلا نشود. الان هم رییس جمهور می‌شوم تا ایران کره شمالی نشوند. از مردم دعوت می‌کنم که با رای دادن قدرت بی قدرت‌ها را نشان دهند.

جامعه ایران در حال پیر شدن است. اگر این ۴ سال از دست نرود، میلیون‌ها ایرانی از زیر خط فقر بیرون می‌آیند. اگر امروز درست نکنیم بیست سال دیگر هم ارز ترجیحی و قیر رایگان می‌دهیم و ایران از عراق و پاکستان هم عقب می‌افتد. بسیاری نتیجه انتخابات را از پیش مشخص می‌دانند ولی می‌توان عرصه را عوض کرد. برای اعتراض به این وضعیت به من رای دهید و ١٠ نفر را با خود همراه کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....