تاریخ انتشار : دوشنبه 8 فروردین 1401 - 20:51
کد خبر : 82541

دلار ۱۴۰۱ با ارزندگی بورس تهران چه می‌کند؟

دلار ۱۴۰۱ با ارزندگی بورس تهران چه می‌کند؟

نظرسنجی بورسان از ۱۸۰ کارشناس بازار سرمایه نشان می‌دهد که انتظار می‌رود ضریب قیمت به درآمد بورس یا همان P/E در سال ۱۴۰۱ در حدود ماه‌های اخیر ۱۴۰۰ باقی بماند. نسبت قیمت به درآمد پر استفاده‌ترین ابزار برای سنجش میزان ارزندگی سهام توسط سرمایه‌گذاران است. بر اساس آخرین گزارش اجماع تحلیلگران که در اسفند ۱۴۰۰ توسط گروه مالی

نظرسنجی بورسان از ۱۸۰ کارشناس بازار سرمایه نشان می‌دهد که انتظار می‌رود ضریب قیمت به درآمد بورس یا همان P/E در سال ۱۴۰۱ در حدود ماه‌های اخیر ۱۴۰۰ باقی بماند. نسبت قیمت به درآمد پر استفاده‌ترین ابزار برای سنجش میزان ارزندگی سهام توسط سرمایه‌گذاران است.

بر اساس آخرین گزارش اجماع تحلیلگران که در اسفند ۱۴۰۰ توسط گروه مالی کیان جمع‌آوری و منتشر شد نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر بورس در حدود ۶ مرتبه تخمین زده شده است. اکثر کارشناسان بر این باورند که پی به ایی بورس در سال ۱۴۰۱ نیز در محدوده ۶ الی ۷ مرتبه قرار خواهد داشت و بعد از این بیشترین رای به محدوده ۵ تا ۶ مرتبه داده شده است. در واقع در مجموع ۶۶ درصد کارشناسان P/E بازار را بین ۵ تا ۷ برآورد کرده‌اند که کمتر از میانگین تاریخی این نسبت (۷٫۴) است و نشان از ارزندگی بازار سهام تهران در حال حاضر دارد.

بنابراین می‌توان گفت این کارشناسان انتظار تغییر خاصی در ضریب قیمت به سود بازار سهام را ندارند که این مساله با پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر ثبات نرخ سود بدون ریسک و نرخ ارز تا حدودی همخوانی دارد. ۶۸ درصد کارشناسان نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۱ را مانند سال گذشته در محدوده ۱۸ تا ۲۲ درصد و ۶۳ درصد کارشناسان نرخ دلار را مانند ماه‌های اخیر در محدوده ۲۴ تا ۲۸ هزار تومان برآورد کرده‌اند. در واقع کارشناسان بر این باورند که به دنبال ثبات در نرخ ارز و نرخ سود بانکی، انتظار نمی‌رود قیمت سهام در سال جاری افت یا رشد چشم‌گیری داشته باشد.

پیش‌بینی کارشناسان از پی بر ایی بازار سهام

پیش‌بینی کارشناسان از پی بر ایی بازار سهام

در سال‌های آرامش ارزی P/E حدود ۶ است

حسام حسینی، کارشناس بازار سرمایه که P/E بازار را در محدوده ۶ تا ۷ پیش‌بینی کرده است  می‌گوید: قیمت کامودیتی‌ها اخیرا رشد قابل توجهی داشته است. من فکر می‌کنم میانگین قیمت کامودیتی در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰ درصد برای بورس تهران نسبت به ۱۴۰۰ بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر با توجه به افزایش حقوق‌ها، تورم، افزایش هزینه انرژی و … هزینه شرکت‌ها چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر خواهد شد. بنابراین برآورد می‌کنم درآمد چه شرکت‌های کامودیتی محور و چه شرکت‌های خدماتی حدود ۳۰ درصد رشد کند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،   این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نتیجه این می‌شود که بورس تهران در سال ۱۴۰۱ با یک افزایش سود ۳۰ درصد نسبت به سال جاری مواجه خواهد شد. از سوی دیگر شاخص کل هم احتمالا رشدی حدود ۱۵ درصدی خواهد داشت. بنابراین میانگین P/E بازار کاهش یافته و به حدود ۶ واحد خواهد رسید.

حسینی که نرخ دلار را در محدوده ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان پیش‌بینی کرده با بیان اینکه P/E بازار بورس هم در سال‌هایی که آرامش در بازار دلار داشته‌ایم این موضوع را تایید می‌کند، می‌گوید: به هر حال بازار سرمایه باید به شکلی باشد که بتواند با سود بانکی رقابت کند. با نرخ سود بانکی حدود ۲۰ درصد P/E جذاب بازار ۵ خواهد بود، در واقع معمولا اشخاص به دنبال سهم‌هایی با P/E زیر ۵ هستند که بتواند با سود بانکی رقابت کند. اما میانگین قیمت به درآمد بازار حدود ۶ می‌شود.

او در ادامه افزود: در ۱۴۰۱ نیز من بعید می‌دانم که نرخ دلار به بیش از ۲۷-۲۸ هزار تومان برسد. از این رو به دلیل آرامش بازار ارز P/E هم به حدود ۶ واحد می‌رسد.

 

دلار سرکوب خواهد شد

سلیمان کرمی، دیگر کارشناس بازار سرمایه که P/E بازار سرمایه را رقمی بین ۵ تا ۶ در این خصوص می‌گوید: دلیل انتخاب نسبت قیمت به درآمد انتظاری کمتر از ۶ به حافظه بازاری بازمی‌گردد.

او که نرخ دلار در سال ۱۴۰۱ را بین ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان پیش‌بینی کرده است، افزود: فرض بر این گذاشته شده که برجام احیا شود با احیای برجام انتظار بازدهی از سهام نیز وجود دارد اما در موج کسری بودجه دولت و سرازیر شدن ارزهای نفتی سرکوب دلار محتمل خواهد بود.

به گفته کرمی، از سوی دیگر آنچه در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تجربه شد نمونه‌ای از این موضوع بود که گرچه سهام از منظر بنیادی جذاب است اما نباید انتظار رشدهای پرشتاب را داشت. برای سال ۱۴۰۱ نیز احتمالا جذابیت سهام (نسبت قیمت به درآمد پایین) وجود دارد و اما با سرکوب انتظارات تورمی احتمال رشد قیمت برای افرایش نسبت قیمت به درآمد انتظاری سخت به نظر می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: همچنان باید تاکید کرد وضعیت متغیرهای کنونی جذابیت ویژه را برای سهام رقم خواهند زد. اما اینکه بازار چسبندگی خود را از نرخ سود حدود ۱۸ تا ۲۰ درصدی کاهش دهد به موضوع انتظارات برمی‌گردد که تجربه ماه‌های گذشته احتمال وقوع چنین سناریویی را پایین آورده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....