تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 مهر 1400 - 12:03
کد خبر : 63096

دلار در ۲۸ هزار تومان ماند؛ مقصد بعدی دلار کجاست؟

دلار در ۲۸ هزار تومان ماند؛ مقصد بعدی دلار کجاست؟

تلاش برای عقب راندن دلار از سطح ۲۸ هزار تومان به نظر ناکام مانده است و از نظر برخی کارشناسان اگر این هفته نیز نرخ دلار در این کانال باقی بماند باید کانال ۲۷ هزار تومان را از دست رفته دانست. به نظر می‌رسد همچنان درک دقیقی از علت رشد دلار در بدنه سیاست‌گذاری وجود

تلاش برای عقب راندن دلار از سطح ۲۸ هزار تومان به نظر ناکام مانده است و از نظر برخی کارشناسان اگر این هفته نیز نرخ دلار در این کانال باقی بماند باید کانال ۲۷ هزار تومان را از دست رفته دانست. به نظر می‌رسد همچنان درک دقیقی از علت رشد دلار در بدنه سیاست‌گذاری وجود ندارد و اما کف بازار به کمترین اخبار از مذاکرات احیای برجام واکنش نشان می‌دهد. روزهای اخیر بار دیگر اخبار از آغاز مذاکرات در چند هفته آینده منتشر شده و شاید همین موضوع از شتاب رشد دلار بکاهد.

فعالان بازار ارز علت هراس سیاست‌گذار از پایداری دلار در کانال ۲۸ هزار تومانی را هموار شدن مسیر برای رسیدن به ۳۰ هزار تومان مطرح می‌کنند. بر این اساس تلاش اخیر برای سرکوب نرخ این ارز به یک کانال پایین‌تر را دارای اهمیت می‌دانند. حالا چشم‌ها به ۳۰ هزار تومان دوخته شده و در نگاه برخی از فعالان بازار آنچه می‌تواند مانع از دلار ۳۰ هزار تومانی در اقتصاد کشور پس از یک سال باشد احتمال آغاز مذاکرات در کوتاه‌مدت است.

در این میان وزیر امور خارجه کشور چندین بار تاکید داشته که ایران مذاکره برای مذاکره را نمی‌پذیرد و باید نتیجه‌ای عملی از مذاکرات حاصل شود. همین موضوع گرچه نشان از عزم دیپلماسی کشور برای دست یافتن به نتیجه نهایی در کوتاه‌مدت حکایت دارد اما وقتی آن را کنار تاخیر چند ماهه در آغاز مذاکرات می‌گذاریم احتمال فرسایشی شدن مذاکرات را افزایش می‌دهد. بر این اساس عنوان می‌شود اگر در نشست نخست وین برای احیای برجام نتیجه‌ مشخصی حاصل نشود، با این موج‌ اخبار، احتمال جهش سریع دلار به کانال ۳۰ هزار تومان ممکن به نظر می‌رسد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،   فشار رشد نرخ ارز و تورم بر عموم جامعه کاملا مشهود است و سیاست‌گذار نیز در تلاش است از ابزارهای موجود برای عبور از وضعیت فعلی استفاده کند. اما در شرایط تحریمی و کسری سنگین بودجه و حال ناخوش سیستم بانکی مسیر پیش رو بسیار دشوار است. در حالی‌که ایران می‌توانست در شرایط کنونی با صادرات نفت ۸۰ دلاری از درآمد به دست آمده برای اصلاح اقتصاد کشور بهره ببرد در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند کمتر از نیمی از توان خود، آن هم با تخفیف قابل توجه، نفت صادر کند.

در چنین شرایطی باید منتظر هفته‌های آینده ماند و همچنان تاکید داشت که تاخیر در احیای برجام باعث تثبیت فضای تورمی و نرخ‌های کنونی دلار و حرکت به سوی نرخ‌های بالاتر با شتاب بیشتر می‌شود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....