تاریخ انتشار : شنبه 1 مرداد 1401 - 9:57
کد خبر : 95329

دست فرمان اشتباه ارتقای کیفیت

دست فرمان اشتباه ارتقای کیفیت

چند هفته قبل وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد که از آذر ماه امسال تحول کیفی در خودروهای تولیدی ملموس خواهد بود. در همین راستا بود که فاطمی‌امین از توقف تولید چهار خودروی سمند، پژو ۴۰۵، تیبا و ساینا خبر داد و ضمن اشاره به ابلاغ توقف تولید این چهار خودرو اظهار کرد:

چند هفته قبل وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد که از آذر ماه امسال تحول کیفی در خودروهای تولیدی ملموس خواهد بود. در همین راستا بود که فاطمی‌امین از توقف تولید چهار خودروی سمند، پژو ۴۰۵، تیبا و ساینا خبر داد و ضمن اشاره به ابلاغ توقف تولید این چهار خودرو اظهار کرد: پلتفرم این خودروها قدیمی است و امکان ارتقای کیفیت در این خودروها وجود ندارد؛ بنابراین باید تولید آنها متوقف شود. در واقع قرار بر این است که طی توافقی که میان وزارت صمت و سازمان استاندارد صورت گرفته تعداد مشخصی از این خودروها که جزئی از تعهد خودروسازان محسوب می‌شوند تولید شوند و از آخر تیر ماه به مرور تولید آنها متوقف شود.

این در حالی است که روز دوشنبه امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده است: همزمان با رشد کمی تولید، با ابتکار وزیر صمت و با هماهنگی سازمان ملی استاندارد، تولید خودروهای تیبا، سمند و احتمالا ساینا از ابتدای مرداد متوقف می‌شود و خودروهایی نظیر شاهین CVT، آریا، رانا AMT، هایما S۸ و آریسان۲ که ضرایب کیفی بالاتری دارند، جایگزین آنها خواهند شد. به گفته قالیباف میزان تعهد خودروسازان برای این سه خودرویی که تولید نمی‌شوند در مجموع کمتر از ۵۰ هزار دستگاه است که طبق هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، شماره‌گذاری خواهند شد.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اکنون خودروسازان تولیدشان کفاف تقاضای بازار را نمی‌دهد و سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با توقف تولید این چهار خودرو که اتفاقا جزئی از خودروهای پرمصرف و پرمتقاضی محسوب می‌شوند، وزارت صمت چگونه قرار است با سایر مدل‌ها به تیراژ تولید ۶/۱ میلیون دستگاه تا پایان امسال که وعده آن را داده است، دست یابد؟ همچنین سوال بعدی این است که آیا توقف تولید این خودروها، تاثیر و آثار چشمگیری در ایجاد کیفیت و ارتقای ایمنی خودروهای ساخت داخل خواهد داشت یا خیر؟

هنوز تفاوت محصول با پلتفرم را متوجه نشده‌ایم؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  در همین رابطه، بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو  توضیح می‌دهد: فکر می‌کنم که ما هنوز در ایران تفاوت میان محصول و پلتفرم را متوجه نشده‌ایم. وقتی در مورد خودروی قدیمی و غیراستاندارد صحبت می‌کنیم، یعنی اینکه پلتفرم این خودرو قدیمی است. در اینجا شاهد هستیم که قرار است پژو ۴۰۵ حذف شود اما پژو پارس همچنان تولید شود. در صورتی که پژو پارس همان ۴۰۵ است و هیچ تفاوتی میان آنها وجود ندارد. در واقع پژو پارس، همان پژو۴۰۵ است که یک سپر، چراغ و درب موتور آن تغییر کرده و از لحاظ پلتفرم، موتور و مسائل امنیتی، تفاوتی با ۴۰۵ ندارد. یا وقتی شما قرار است سمند را از رده خارج کنید، خودروی دنا دقیقا بر اساس پلتفرم سمند شکل گرفته است. یا اینکه خودروی کوئیک دقیقا برمبنای پلتفرم تیبا شکل گرفته است. در واقع سوال این است که چه تفاوتی میان این دو خودرو وجود دارد؟ موتور، گریبکس و شاسی کوئیک با تیبا یکسان است یا همین‌طور ساینا. در نتیجه این اقدام به معنی حذف یک خودرو و تولید خودروی دیگر با همان مشخصات و کیفیت تقریبی است. مثلا خودروی کوئیک از نظر استانداردهای زیست‌محیطی یا امنیتی با تیبا یا ساینا چه تفاوتی دارد؟ کوئیک همان ساینای هاچ‌بک شده با تغییراتی جزئی است. در نتیجه این صحبت بسیار عامیانه است که بگوییم یک خودروی قدیمی را از رده خارج کرده و حالا می‌خواهیم به این طریق خودرویی جدید را جایگزین آن کنیم. در واقع جایگزین‌هایی که امروز مطرح می‌شود، خودروهایی هستند با همان کیفیت، امنیت و استانداردهای زیست‌محیطی. البته هر چند این اقدام باید خیلی پیش‌تر از اینها صورت می‌گرفت، اما باید در نظر داشته باشیم که لازم است برای خودروهای قدیمی جایگزین مناسب پیدا شود. حتی خودروی شاهین که به نظر طراحی جدیدی دارد، به لحاظ موتوری، همان تیباست که توربو شده است؛ موتوری که خود از لحاظ بحث زیست‌محیطی و استانداردهای آلایندگی جای اشکال دارد.

البته من در اینجا قصد ندارم از نگاهی منفی به این قضیه بنگرم و چنین اقدامی را نفی کنم، اما صنعت خودروی ما اگر واقعا قصد جایگزین کردن خودروهای قدیمی را دارد، باید پلتفرم‌های جدیدی را برای جایگزین کردن خودروهای پرتیراژ قدیمی در اختیار بگیرد. به عنوان مثال خودروی شاهین با یک موتور و گریبکس مناسب اگر تولید شود، می‌تواند به عنوان یک خودروی جایگزین تلقی شود. در واقع این خودرو لازم است حداقل از لحاظ استانداردهای ایمنی اروپایی، سه ستاره را کسب کند و موتور آن استاندارد آلایندگی یورو ۶ را داشته باشد. اینها جزو ملزومات یک خودروی نرمال و معمولی است. حال سوال این است که کدامیک از خودروهای داخلی ما امروز حداقل سه ستاره کیفی یورو را می‌گیرند؟

تفاوت دیدگاه وزارت صمت با نگاه کارشناسان

این کارشناس صنعت خودرو همچنین در پاسخ به این سوال که وزارت صمت اعلام کرده ۹۸ درصد برنامه افزایش تیراژ خودرو در بهار امسال محقق شده و در این رابطه آیا جمع‌آوری خودروهای ناقص کف پارکینگ، می‌تواند جزئی از آمار تولید محسوب شود، توضیح داد: بستگی دارد چه مرجعی در این مورد صحبت و اظهارنظر کند. اگر شرکت‌های خودروسازی و وزارت صمت در این مورد صحبت کنند، بله از دید آنها چنین کاری جزئی از آمار تولید محسوب می‌شود، زیرا از نظر آنها به هر حال برای خودروهای ناقص قطعه تامین شده و خودروی تجاری‌سازی شده نیز به بازار عرضه شده است. اما از دید کارشناسی اگر بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، قضیه متفاوت بوده و این امر تولید محسوب نمی‌شود. در واقع زوایای دید کارشناسی با دیدگاهی که وزارت صمت در این خصوص دارد، متفاوت است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....