تاریخ انتشار : شنبه 4 دی 1400 - 19:42
کد خبر : 72209

در مسیر صعودی سهام خریدار باشیم یا فروشنده؟

در مسیر صعودی سهام خریدار باشیم یا فروشنده؟

شاخص کل بورس تهران امروز نیز رشد ۲ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب این نماگر در ۴ روز معاملاتی اخیر رشد نزدیک به ۷ درصدی را به ثبت رسانده است. اما و اگرهایی در خصوص رشد اخیر بورس و ادامه مسیر مطرح می‌شود. حتی شائبه مصنوعی بودن رشد بورس نیز از سوی فعالان

شاخص کل بورس تهران امروز نیز رشد ۲ درصدی را تجربه کرد. به این ترتیب این نماگر در ۴ روز معاملاتی اخیر رشد نزدیک به ۷ درصدی را به ثبت رسانده است. اما و اگرهایی در خصوص رشد اخیر بورس و ادامه مسیر مطرح می‌شود. حتی شائبه مصنوعی بودن رشد بورس نیز از سوی فعالان طرح می‌شود. در چنین فضایی خریدار یا فروشنده سهام باشیم؟ گرچه تحلیلگران تکنیکال از وجود سطوح مقاومتی پیش روی شاخص کل بورس خبر می‌دهند اما این موضوع را نمی‌توان نادیده گرفت که سهام تا کف قیمتی مستحکم خود فاصله چندانی ندارند.
بورسان :‌ پس از رشدهای متوالی روزهای اخیر امروز بازار سهام از نیمه معاملات با افزایش عرضه و فشار فروش مواجه شد. این موضوع باعث شد حتی سهام برخی از شرکت‌‌ها به مدار منفی کشیده شوند.

بورس تهران معاملات هفته را در ادامه فضای یکپارچه سبز روز چهارشنبه در مسیر صعودی آغاز کرد. سهام شرکت‌های بزرگ مورد توجه معامله‌گران قرار گرفتند. شبندر و شستا سنگین‌ترین صف‌های خرید بازار را به خود اختصاص داده بودند. پیش از این در گزارشی با عنوان «شبندر و شپنا چرا صف خرید شدند؟ » به دلیل استقبال بازار از سهام پالایشی پرداخته شد. امروز نیز پیشبینی سود سهام این شرکت‌ها در بورسان منتشر شد. انتظار برای بهبود سودآوری این شرکت‌ها استقبال از سهام پالایشی را به دنبال داشته است.

در گزارش دیگر با عنوان « شستا چرا به صف نشست؟ » نیز به دلایل استقبال از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی پرداخته شد. در کنار نمادهای بالا امروز فارس، فملی و فولاد در میان نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار داشتند. فملی نیز از دیگر نمادهایی بود که در هفته‌های گذشته به دلایل جذابیت سرمایه‌گذاری آن اشاره شد.

ارزش معاملات خرد امروز بازار سهام به حدود ۴۹۰۰ میلیارد تومان رسید. به عقیده برخی از کارشناسان تداوم رشد قیمتی سهام نیازمند ادامه رشد ارزش معاملات است. گرچه بورس روزهای خوشی را پشت سر گذاشته است اما به نظر می‌رسد نگرانی از روزهای آتی وجود دارد. همین موضوع نیز امروز بر فشار فروش سهام افزود.

 

آیا رشد بورس مصنوعی است؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از  بورسان  ،  تردید در خصوص رشد قیمتی سهام تا جایی پیش رفته است که برخی شائبه غیرواقعی و دستوری بودن رشد بورس را مطرح می‌کنند. در فضای دخالت‌های دولت در اقتصاد شائبه و بدگمانی به سرعت در بازار پخش می‌شود. این سوال از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است. اگر منظور از مصنوعی بودن رشد بورس عدم ارزندگی سهام است باید گفت به نظر می‌رسد سهام در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد و حتی هم‌اکنون و پس از رشد روزهای اخیر نیز می‌توان بر ارزندگی سهام تاکید کرد. «ارزندگی بورس دروغ نیست » عنوان گزارشی بود که بورسان در هفته گذشته منتشر کرد. در این گزارش نیز به نسبت جذاب قیمت به درآمد گذشته‌نگر اشاره کرده بود. این نسبت به سطح ۸ واحد رسیده است. نسبت قیمت به درآمد آتی نیز در سطوح پایین‌تری قرار دارد و بعضا کارشناسان سطح حدود ۶ را مطرح می‌کنند. از این منظر سهام را می‌توان ارزنده دانست.

از زمان انتشار بودجه ریسک‌هایی برای بورس تهران مطرح شده بود. اما با مصوبه ده بندی دولت در حمایت از بازار سهام تا حدود زیادی ریسک‌های پیش رو پوشش داده شد. با انتشار لایحه ده بندی حمایت از بورس توسط دولت در هفته گذشته انتظار برای آغاز صعود سهام وجود داشت.

آخرین ریسکی که برای سودآوری شرکت‌ها به عنوان مهمترین عامل بنیادی تعیین‌کننده آینده قیمتی سهام، اخد مالیات از صادرات مواد خام و نیمه‌خام بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و لایحه بودجه سال آینده بود که با انتشار لیست مواد خام و نیمه‌خام نیز مشخص شد ریسک جدی بازار سهام را تهدید نمی‌کند .

مهمترین سیگنال برای ادامه صعود سهام نیز رشد نرخ نیمایی است. تاکید بر رشد نرخ فروش دلار صادراتی تا ۹۵ درصد نرخ اسکناس سنا می‌تواند اثر مهمی را بر رشد سودآوری شرکت‌ها در شرایطی که سایه سایر ریسک‌ها کم‌رنگ شده است داشته باشد. باید توجه داشت که نرخ دلار در بازار آزاد در مرز ۳۰ هزار، نرخ دلار سنا در سطح ۲۷ هزار تومان و نرخ نیمایی هم‌اکنون در سطح ۲۴ هزار تومان قرار دارد. رشد نرخ نیما اثر مستقیم بر سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت. این موضوع در گزارش‌های پیشین بورسان بررسی شده بود.

 

سهام در کف قیمتی؟

با لحاظ عوامل بالا حتی از نگاه کارشناسان سهام در کف قیمتی خود قرار دارد. شاید از مذاکرات وین و توافق احتمالی به عنوان یک ریسک برای آینده قیمتی سهام یاد می‌شود. به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌تواند شوک قیمتی به دلار را به همراه داشته باشد. با این حال این موضوع باید در نظر گرفته شود که به نتیجه نرسیدن مذاکرات اثرات مخربی برای اقتصاد کشور و طبیعتا سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران به همراه دارد. حصول توافق شاید شوک نزدیک ۱۰ تا ۱۵ درصدی را برای دلار به همراه داشته باشد با این حال کارشناسان عنوان می‌کنند که بورس در سطوح کنونی نیما که ۲۰ درصد از قیمت دلار در بازار آزاد فاصله دارد نیز ارزنده است.

شاید نتوان در خصوص ادامه رشد قیمتی سهام اظهارنظر صریحی داشت. هیجانات و سایر عوامل می‌تواند بر قیمت سهام فشار وارد کند. از طرفی اما باید به فاصله اندک سطوح کنونی با کف‌های بتنی قیمت سهام اشاره کرد. این موضوع باعث می‌شود که حتی خرید در سطوح کنونی با نگاه میان‌مدت ریسکی را متوجه سرمایه‌گذاران نکند. امید به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین وجود دارد که اثرات مثبت آن برای اقتصاد کشور و در میان‌‌مدت برای بورس نیز محسوس خواهد بود با این حال همچنان در مسیر کوتاه‌مدت شاید نتوان چندان به حصول نتیجه مشخص از وین امیدوار بود.

در مجموع عوامل باید گفت مشخص نیست دلیل مصنوعی بودن رشد بورس را چه می‌دانند اما از نگاه بنیادی به نظر می‌رسد بورس در سطوح ارزنده‌ای قرار دارد و حتی محرک‌های لازم برای ادامه رشد نیز مهیا است. با این حال در گیر و داد هیجانات و خاطره ۱۸ ماه گذشته ممکن است رفتاری خلاف انتظارات را از بورس شاهد باشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....