تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 شهریور 1402 - 20:15
کد خبر : 139879

در سه ماهه امسال نرخ رشد اقتصادی از متوسط سالانه فراتر رفت

در سه ماهه امسال نرخ رشد اقتصادی از متوسط سالانه فراتر رفت

اقتصاددان :   معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: امسال از معدود سال‌هایی بود که رشد اقتصادی سه ماه ابتدایی سال از متوسط رشد سالانه فراتر رفته است. در میز اقتصاد امروز موضوع رشد اقتصادی در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی، قائدی رئیس حساب‌های اقتصادی بانک

اقتصاددان :   معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: امسال از معدود سال‌هایی بود که رشد اقتصادی سه ماه ابتدایی سال از متوسط رشد سالانه فراتر رفته است.

در میز اقتصاد امروز موضوع رشد اقتصادی در سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار گرفت و شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی، قائدی رئیس حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی و صیامی مدیرکل دفتر مدلسازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی بانک مرکزی به سوالاتی پاسخ دادند.

سوال: دولت چه اقدامی انجام داد که شاهد رشد معنادار اقتصادی بودیم؟

شیریجیان: از اواخر سال گذشته با توجه به تلاطمی که در متغیر‌های کلان اقتصادی ایجاد شد مجموعه اقتصادی دولت به این جمع‌بندی رسید که باید هدف‌گذاری خود در سال ۱۴۰۲ را بر رشد غیر تورمی اقتصاد، تعدیل و مواجه با سیکل‌های مخرب اقتصادی و پیش‌بینی پذیر کردن متغیر‌های اقتصادی برای فعالان اقتصادی و مردم قرار دهد.

بر این اساس سه دستگاه سیاستگذاری اقتصادی کشور، برنامه را برای مهار تورم و رشد تولید طراحی کردند که به طور مشخص وظایف هرکدام از دستگاه‌ها در راستای مهار تورم با هدف رفع ناترازی‌ها طراحی شد. کارنامه این رقم در ۶ ماه امسال با دو شاخص مشخص است. یکی در کاهش تورم به طوری که در ۶ ماهه ابتدایی امسال تورم کشور ۱۶ کاهش یافته است. در شاخص قیمت تولید کننده هم تورم ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده که به شدت بر رشد اقتصاد موثر بوده است یکی از دلایل تورم و کاهش رشد اقتصادی تورم تولید کننده است. دومین شاخص رشد تولید است و امسال از معدود دفعاتی است که رشد اقتصادی فصل اول از متوسط رشد اقتصادی سال و بلندمدت بالاتر است و یک رشد ۶.۲ درصدی داشته ایم.

سوال: هدف‌گذاری رشد اقتصادی تا پایان سال چقدر است؟

شیریجیان: برای پایان سال رشد ۳ درصد در نظر گرفته شده، اما در حال حاضر از هدف‌گذاری پیش‌بینی شده هم جلوتر هستیم.

سوال: تولید ناخالص داخلی چقدر است؟

قائدی: در حال حاضر و در فصل ابتدایی سال ۱۴۰۲، تولید ناخالص داخلی ما ۳۸۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶.۲ درصد افزایش پیدا کرده و شرایط خوبی را رقم زده است. تولید ناخالص داخلی ۸۰ روز پس از پایان هر فصل، تهیه می‌شود. شرایط در زمینه تولید کالا‌های نهایی شرایط بهتری داریم. در زمینه ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی و کشاورزی، طبق آمار وزارت جهاد حدود ۲.۲ درصد رشد داشتیم. تولید ناخالص ملی به قیمت پایه سه ماهه اول ۶.۲ درصد شده و تولید ناخالص داخلی بدون احتساب نفت به قیمت پایه ۵.۲ شده است.

سوال: جزییات رشد نفت و صنعت چگونه است؟

شیریجیان: در بخش صنعت، شاخص تولید واحد‌های بزرگ صنعتی که ۷۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت را تشکیل می‌دهند رسد ۳.۷ درصدی داشته اند. در صنعت نفت شاهد رشد تولید نفت، میعانات گازی بودیم. در تولید نفت خام شاهد ۲۰ درصد و در میعانات گازی شاهد افزایش تولید ۵ درصدی بودیم.

سوال: مشخصا چه آماری در ثبت رشد اقتصادی در نظر گرفته می‌شود؟

شیریجیان: ما تولید آن صنعت را توجه می‌کنیم، اما این تولید با توجه به قیمت سال پایه ۹۵ تثبیت شده و قیمت محصولات ثابتاست. آن چیزی که منجر به رشد اقتصادی می‌شود، همان، مقدار تولید است.

سوال: می‌توان اینطور نتیجه گرفت که از یک رکورد قطعی خارج شدیم؟

شیریجیان: بر اساس منابع معتبر اقتصادی از کشور ۳ سال پیاپی رشد اقتصادی بالای ۳ درصد داشته باشد به صورت موثر از رکورد خارج شده است که در کشور ما این اتفاق افتاده است.

سوال: مهمترین برنامه دولت در رسیدن به این نتیجه چه بوده است؟

صیامی: مهمترین برنامه دولت هدف‌گذاری نرخ تورم بوده که در ابتدای سال نشست‌هایی شکل گرفت و کاهش تورم که عامل مهمی در کنترل افزایش قیمت‌ها است و رشد اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد هدف‌گذاری شد و اکنون ثمرات آن را می‌بینیم. مهمترین نکته تأمین مالی کل اقتصاد بود و یکی سیاست‌های که وزارت اقتصاد دنبال می‌کند حساب واحد خزانه است. در نهایت این اقدامات پیش‌بینی پذیری اقتصاد را افزایش می‌دهد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی ما در پایان سال ۱۴۰۲ بالای ۳ درصد خواهد بود. نکته مهم دیگر کاهش نرخ بیکاری است در فصل بهار نرخ بیکاری ۸.۲ درصد شده که این نرخ در سال گذشته و در همین فصل ۹.۲ درصد بوده که نشان می‌دهد توانستیم رشد اقتصادی اشتغال زا داشته باشیم. همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم نسبت به سال گذشته کاهش داشته و از ۱۳ درصد به ۱۲.۱ درصد رسیده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....