تاریخ انتشار : جمعه 7 آبان 1400 - 18:00
کد خبر : 65057

در بیمه دانا چه خبر است؟

در بیمه دانا چه خبر است؟

با بروز سومین خسارت میلیاردی از نوع آتش‌سوزی در یک سال و آن هم مربوط به یک بیمه‌گذار، این سوال مطرح می‌شود که مدیران شرکت بیمه دانا بر چه اساسی بیمه‌نامه‌هایی مانند آتشسوزی را صادر می‌کنند که بیش از دو برابر سرمایه این شرکت را بخواهند صرف پرداخت یک خسارت کنند؟ اقتصاددان: از وقوع آتش‌سوزی

با بروز سومین خسارت میلیاردی از نوع آتش‌سوزی در یک سال و آن هم مربوط به یک بیمه‌گذار، این سوال مطرح می‌شود که مدیران شرکت بیمه دانا بر چه اساسی بیمه‌نامه‌هایی مانند آتشسوزی را صادر می‌کنند که بیش از دو برابر سرمایه این شرکت را بخواهند صرف پرداخت یک خسارت کنند؟

اقتصاددان: از وقوع آتش‌سوزی سنگین کارخانه میهن در مهرماه سال گذشته(۱۳۹۹) به فاصله تنها یک ماه چک علی‌الحساب بیمه دانا به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان از سوی ابراهیم کاردگر، مدیرعامل بیمه دانا به ایوب پایداری، مدیرعامل شهرک لبنیاتی میهن تقدیم و چند ماه بعد نیز ۶۳میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان دیگر به حساب میهن واریز شد، تا در مجموع بیمه دانا ۱۷۰ روزه ۲۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به عنوان خسارت آتشسوزی به شرکت میهن پرداخت کند.

پنج ماه بعد، در اسفندماه همان سال شرکت پنگوئن یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ میهن دچار آتشسوزی مشابهی شد که دانا چندماه بعد از آن، در ششم تیرماه مبلغ ۱۱ میلیارد تومان بابت خسارت به این شرکت پرداخت کرد.

سه ماه بعد از این اتفاق نیز خسارت آتشسوزی بزرگ شرکت طبیعت سبز وابسته به بیمه میهن رخ داد که تا اینجای کار یکی از سنگین‌ترین خسارت‌های تاریخ صنعت بیمه به شمار می‌رود.

خسارت آتشسوزی هولناکی که شرکت مواد غذایی طبیعت وابسته به هلدینگ میهن بر پیکره صنعت بیمه وارد کرده طبق گفته مهدی شانه‌ساز، مدیر بازار شرکت طبیعت بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است. این خسارت چیزی در حدود یک ششم کل سرمایه شرکت‌های بیمه است که در حال حاضر حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

بیمه دانا با این بیمه‌نامه‌ نه تنها شرکت خود بلکه ۱۲ شرکت دیگر را نیز در این خسارت درگیر کرده که تنها در یک مورد مدیرعامل بیمه اتکایی امین گفته که ۲ درصد از این خسارت که به آن شرکت تعلق می‌گیرد چیزی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد شد.

نکته عجیب اما پیشینه این قضیه است که در نوع خود بسیار جالب است؛ بیمه دانا در یک سال گذشته سه خسارت عمده از هلدینگ میهن را پوشش داده که وجهه مشترک همه آنها “آتش‌سوزی” است. نکته جالبتر این است که علت آتش‌سوزی در هر سه این حوادث اتصالات برقی عنوان شده است. جالبتر از اینها، طبق گفته آتش‌نشانی همه این آتش‌سوزی‌ها از قسمت انبار این شرکت‌ها شروع شده است.

گذشته از این مشابهت‌های جالب، مگر مدیریت شرکت بیمه دانا نباید به این موارد مشابه خسارت حساس شود و راهکارهایی را برای جلوگیری از آن بیاندیشد؟ چگونه مدیریت این شرکت ریسک‌هایی که می‌خواهد پوشش دهد را قبول میکند که در یک سال، سه حادثه، به یک شکل، آن هم برای یک بیمه‌گذار رخ می‌دهد؟

اگر مدیریت بیمه دانا دو حادثه آتش‌سوزی میلیاردی بیمه میهن را مورد بررسی دقیق قرار می‌داد و دلایل آن را شناسایی می‌کرد احتمالا می‌توانست از بروز سومین و سنگین‌ترین خسارت جلوگیری کند، خسارتی که سهم بیمه دانا از آن دو برابر کل سرمایه این شرکت است و به احتمال زیاد افزایش سرمایه آتی این شرکت در بورس را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

با این همه چیزی که مشخص است این است که ناظران صنعت بیمه در بیمه مرکزی و حتی چه بسا دیگر نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی نیز بد نیست به این قضیه ورود پیدا کرده و با کنکاش در زوایای مختلف آن از عدم بروز هرگونه مسائل شبه‌دار در این سلسله اتفاقات مطمئن شوند یا حداقل از بروز مسائل مشابه احتمالی جلوگیری کنند، مخصوصا که بحث سهام عدالت نیز به عنوان بخشی از بیت‌المال در سهام این شرکت مطرح است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....