تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 - 11:54
کد خبر : 72500

در انتظار پاییز دلنشین سخوز

در انتظار پاییز دلنشین سخوز

پاییز معمولا فصل خوبی برای سودسازی شرکت‌های سیمانی محسوب نمی‌شود. با این حال برخی از شرکت‌های گروه می‌توانند عملکرد قابل توجهی را در این فصل داشته باشند. سیمان خوزستان یکی از این سیمانی‌ است. برآورد اولیه از جهش سودآوری این شرکت نسبت به فصل‌های قبل حکایت دارد. با انتشار گزارش‌های ماهانه انتظار برای صورت سود

پاییز معمولا فصل خوبی برای سودسازی شرکت‌های سیمانی محسوب نمی‌شود. با این حال برخی از شرکت‌های گروه می‌توانند عملکرد قابل توجهی را در این فصل داشته باشند. سیمان خوزستان یکی از این سیمانی‌ است. برآورد اولیه از جهش سودآوری این شرکت نسبت به فصل‌های قبل حکایت دارد.

با انتشار گزارش‌های ماهانه انتظار برای صورت سود و زیان شرکت‌ها وجود دارد. تا پایان دی باید منتظر انتشار عملکرد شرکت‌ها بود. برآوردهای اولیه از وضعیت مناسب سودآوری در برخی از گروه‌ها و از سوی دیگر عدم پوشش سود مناسب در برخی دیگر از صنایع بورسی حکایت دارد. سیمانی‌ها نیز معمولا در فصل پاییز عملکرد مناسبی ندارند این موضوع به دلیل قطعی گاز و در عین حال کاهش نسبی تقاضای سیمان به خصوص در نیمه شمالی رخ می‌دهد. با این حال عملکرد پاییز سخوز احتمالا می‌تواند جالب توجه باشد.

سخوز در پاییز خوش درخشید؟

سیمان خوزستان در نیمه نخست سال در مجموع حدود ۷۴۶ هزار تن سیمان و کلینکر را با مبلغ ۴۹۰ میلیارد تومان به فروش رسانده بود. بر اساس عملکرد ماهانه آذراین شرکت در پاییز بیش از یک میلیون تن سیمان و کلینکر را به فروش رسانده است. مبلغ فروش پاییز این شرکت حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بوده است.

در حالی‌که سود خالص سیمان خوزستان در نیمه نخست حدود ۲۰۲ میلیارد تومان بوده است به نظر می‌رسد می‌توان انتظار سود مشابهی را تنها برای فصل پاییز داشت. بر این اساس احتمال ساخت سود ۱۵۰ تومانی به ازای هر سهم این شرکت در پاییز وجود دارد.

ریسک و فرصت‌های آتی سخوز

برآورد سودآوری سیمان خوزستان برای چهار فصل حدود ۶۵۰ میلیارد تومان سود خالص را نشان می‌دهد. این سود می‌تواند با رشد نرخ دلار افزایش یابد. یکی از ریسک‌های مهم برای این شرکت اعمال مالیات بر فروش صادراتی کلینکر است. بر اساس ابلاغیه مالیاتی کلینکر در دسته مواد خام و نیمه‌خام قرار گرفته است و با توجه به فروش صادراتی کلینکر برای سیمان خوزستان این موضوع می‌تواند بر سود این بخش اثر منفی داشته باشد. این کلینکر برای واحد آسیاب العماره که در عراق نصب شده و ۶۰ درصد آن به سیمان خوزستان اختصاص دارد ارسال می‌شود. گرچه همچنان نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این خصوص داشت با این حال به نظر می‌رسد این موضوع باید در محاسبات سودآوری سال آینده لحاظ شود.

به صورت کلی احتمال واکنش مثبت بازار به عملکرد مناسب سخوز در پاییز وجود دارد و باید منتظر انتشار عملکرد پاییز این شرکت بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....