تاریخ انتشار : یکشنبه 2 آبان 1400 - 21:53
کد خبر : 64561

در انتظار سقوط لیر در روز دوشنبه؟

در انتظار سقوط لیر در روز دوشنبه؟

بحران ارزی در ترکیه ادامه دارد لیر ترکیه در کمترین سطوح تاریخی خود قرار گرفته است و حالا نیز نگرانی از افت بیشتر نرخ لیر به سایر ارزها وجود دارد. بی‌ثباتی اقتصادی و سیاست‌های نابخردانه اقتصادی کافی نبود برای رشد نرخ تورم و ریزش لیر کافی نبود، حالا اردوغان بحران‌های تازه‌ای را پیش روی ترکیه

بحران ارزی در ترکیه ادامه دارد

لیر ترکیه در کمترین سطوح تاریخی خود قرار گرفته است و حالا نیز نگرانی از افت بیشتر نرخ لیر به سایر ارزها وجود دارد. بی‌ثباتی اقتصادی و سیاست‌های نابخردانه اقتصادی کافی نبود برای رشد نرخ تورم و ریزش لیر کافی نبود، حالا اردوغان بحران‌های تازه‌ای را پیش روی ترکیه قرار داده است.

کارشناسان خبر اخراج سفیران ده کشور غربی از ترکیه را عاملی برای ادامه سقوط لیر و ثبت رکوردهای تاریخی تازه می‌دانند. انتظار برای بازگشایی بازارهای جهانی در روز دوشنبه و سقوط بیشتر ارز لیر پررنگ‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. پیش از این سیاست‌های عجیب اردوغان در برابر بحران‌‌های اقتصادی و اوج‌گیری تورم و ریزش ارزش پول ملی سقوط چشم‌گیر ارز لیر را رقم زده بود؛ ارزش هر دلار آمریکا به حدود ۱۰ لیر نزدیک شده است.

پیش از انتشار اخبار اوج‌گیری تنش دیپلماتیک ترکیه با کشورهای غربی بانک جی پی مورگان آمریکا پیشبینی خود از نرخ تورم ترکیه را به دنبال سیاست‌های انبساطی و کاهش نرخ بهره با وجود افت ارزش لیر و سیگنال‌های تورمی،‌از ۱۶.۷ درصد به حدود ۲۰ درصد رسانده است. بورسان در گزارشی با عنوان «سقوط ارزش لیر به کمترین سطح تاریخی » به چرایی ریزش لیر ترکیه در معاملات هفته گذشته بازار جهانی پرداخته بود و احتمال افت بیشتر نرخ لیر را نیز بررسی کرده بود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،   حالا بهانه‌ای جدید برای ادامه ریزش سنگین لیر پیدا شده است. برای کشورهای مختلف مانند ایران نیز اثر تنش‌های دیپلماتیک در حوزه سیاست‌های خارجی در سقوط ارزش پول ملی و به دنبال آن افزایش تورم را شاهد بوده‌ایم و حالا دوباره این سناریو در ترکیه در حال تکرار است. باید دید که آیا اردوغان همچنان بر دستور خود مبنی بر اخراج دیپلمات‌ها باقی می‌ماند یا اینکه فشارهای اقتصادی و سقوط ارزش لیر می‌تواند وی را مجبور به عقب‌نشینی از مواضع تند خود در حوزه سیاسی و اقتصادی می‌کند.

در اخبار آمده چند روز پیش سفرای آمریکا، آلمان، دانمارک، فنلاند، فرانسه، هلند، سوئد، کانادا، نروژ و نیوزلند، برای آزادی عثمان کاوالا بیانیه‌ای صادر کردند که این اقدام با واکنش شدید ترکیه روبرو شد. سفیران این کشورها، تداوم حبس عثمان کاوالا را همچون یک برخورد خارج از حقوق و قانون تلقی کرده و از دستگاه قضا خواستند، فی الفور او را آزاد کند. اما این اقدام نمایندگان ۱۰ کشور غربی، همچون مداخله، نادیده گرفتن حاکمیت سیاسی ترکیه و نوعی کودتای خزنده مشترک توصیف شد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....