تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 خرداد 1401 - 21:50
کد خبر : 90432

درس‌هایی که باید از تقویت روبل آموخت

درس‌هایی که باید از تقویت روبل آموخت

  روسها سالها قبل از آنکه جنگ اوکراین را شروع کنند، طی یک برنامه حساب شده شروع به خرید گسترده طلا و ارز نمودند. آنها تقریبا تمام دارایی های خود را برای جلوگیری از مصادره شدن، توسط کشورهای غربی، در خزانه خود با خرید طلا ذخیره سازی و مصون سازی کردند. از طرف دیگر هم

 

روسها سالها قبل از آنکه جنگ اوکراین را شروع کنند، طی یک برنامه حساب شده شروع به خرید گسترده طلا و ارز نمودند. آنها تقریبا تمام دارایی های خود را برای جلوگیری از مصادره شدن، توسط کشورهای غربی، در خزانه خود با خرید طلا ذخیره سازی و مصون سازی کردند.
از طرف دیگر هم با افزایش قیمت محصولات صادراتی روسیه از جمله نفت، گاز و محصولات کشاورزی، عملاً نه‌ تنها بابت جنگ از ذخایر خود هزینه ای نمی‌پردازند، بلکه منافع بسیاری را به دست آوردند.
بر خلاف ایرانی ها که ذخایر چندین نسل خود را در جنگ بر باد دادند و غرامتی هم از عراقی ها نگرفتند. ایرانی ها پشتوانه پول ملی خود را با فروش و حراج ۶۲ تن طلا در اوج تحریم ها کاملا بی ارزش و باعث موجهای تورمی ویرانگر شدند.

در کشور روسیه پس از شروع جنگ اوکراین روبل روسیه به شدت تنزل کرد. اما پوتین دستور داد تمام کشورهایی که مایل هستند از روسیه گاز بخرند، باید بهای آن را با روبل بپردازند و با این سیاست کشورهای متخاصم و تحریم کنندگان روسیه وادار شدند که روبل را بخرند و توان حذف روبل را سبد ارزی خود نداشتند. حتی بیشتر از قبل از شروع جنگ. تقاضا برای روبل روسیه نه تنها کاهش نیافت، بلکه بیشتر هم شد. آمریکا و اروپایی ها تمام تلاش خود را کردند تا مطیع فرامین و خواسته‌های پوتین نشوند ، اما نتوانستند.
حتی آلمانهایی که در یک حماقت تاریخی خط لوله گاز نورد استریم ۲ را بر روی خودشان بستند، مجبور به استفاده از روبل شدند. آنها خط لوله ایی که با هزینه گازپروم برای صادرات گاز به آلمان احداث شده بود ، را تحریم کردند اما حالا با فرمان پوتین مجبور شدند حساب ارزی با روبل ایجاد کنند و بارها به اشتباه خود اذعان کنند. این ضربه سنگینی به دلار و یورو بود. روس ها توانستند در اوج جنگ ارزش پول ملی خود را حفظ کند.
*در جمهوری اسلامی ایران ما شاهد هستیم که تجار، بازرگانان و سیاستمداران ایرانی حاضرند در قبال صادرات کالاهای ایرانی، حتی افغانی افغانستان و دینار عراق بگیرند، اما ریال نگیرند!* مگر صادرکنندگان ما مجبور شوند و ملزم شوند که پول کالاهای صادراتی محصولات خود را با ریال بگیرند.

*در حقیقت نفع صادر کنندگان و قاچاقچیان ایرانی در تضعیف ریال است*. اگر معاملات خارجی با ریال صورت پذیرد، تقاضا برای ریال بالا خواهد رفت. اما متاسفانه دولت جمهوری اسلامی برای گرانفروشی نرخ ارز برنامه دارد. با وجود انکار مقامات جمهوری اسلامی اما گرانفروشی ارز یکی از راههای کسب درآمد دولت‌هاست. بدون توجه به عواقب وخیم آن از جمله تورم کمرشکن و افزایش شدید قاچاق ارزاق عمومی.

گرانفروشی نرخ ارز باعث کاهش ارزش پول ملی شده است و تجار و بازرگانان به خاطر اینکه ارزش ریال در مقابل ارزهای دیگر به شدت تنزل پیدا کرده است، قادر و مایل نیستند که پول کالاهای صادراتی خود را با ریال بگیرند. از طرف دیگر هم صادر کنندگان عمده ایرانی با ایجاد اخلال در نظام ارزی کشور متاسفانه دنبال کاهش ارزش پول ملی هستند. این کار چند مزیت عمده برای آنها دارد؛

اول آنکه کاهش ارزش پول ملی باعث میشود منابع ارزان قیمت داخلی در اختیار صنایع صادرات محور قرار بگیرد و اختلاف بین هزینه و درآمد های صادراتی یک رانت بسیار بزرگ در اختیار آنها قرار می دهد

از طرف دیگر هم اتفاق ناگوار دیگری که در بخش ارزی می‌افتد این است که قاچاق همه چیز صرفه اقتصادی پیدا می‌کند و صادر کننده ایرانی به ریال هزینه می کند و به دلار کسب درآمد می کند.
جنبش های اجتماعی هم که برای نخریدن کالاهای ایرانی به راه می افتند خیلی راحت با صادرات ارزان جبران می شود.

تولید کننده ایرانی با گروگان گرفتن امنیت کشور و بدون ایجاد یک ریال ارزش افزود حاشیه سود خود را چند صد درصد افزایش داده است. بدون آنکه در صورتهای مالی آنها منعکس شود و باعث رونق بورس شود.

سیاستمداران ایرانی دقیقا برعکس سیاستمداران روسی عمل می کنند. به همین خاطر در مقابل تحریم و جنگ اقتصادی بسیار آسیب پذیر هستند.

آنها بخاطر منافع خود، ریال ایران را با خاک یکسان و چپاول منافع ملی به راه انداخته اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....