تاریخ انتشار : سه شنبه 20 دی 1401 - 20:16
کد خبر : 111556

درخواست بررسی ابعاد شرعی خلق پول بانک‌ها

درخواست بررسی ابعاد شرعی خلق پول بانک‌ها

موضوع ربا و بهره بانکی سالهاست در مراجع علمی و حوزه‌ای در حال طرح است اما کماکان هیج نظر قطعی در مورد شرعی یا غیر شرعی بودن آن از سوی مراجع تقلید در مورد آن نشده است . از آنجا که اساس نظام بانکداری بر پولهای اعتباری بنا شده است که مقدار آن به دلیل

موضوع ربا و بهره بانکی سالهاست در مراجع علمی و حوزه‌ای در حال طرح است اما کماکان هیج نظر قطعی در مورد شرعی یا غیر شرعی بودن آن از سوی مراجع تقلید در مورد آن نشده است . از آنجا که اساس نظام بانکداری بر پولهای اعتباری بنا شده است که مقدار آن به دلیل اختیارات بانک مرکزی و بانکهای تجاری قابل تغییر است (‌پدیده خلق پول )‌ و موضوع خلق پول توسط بانکها از نظر شرعی شبهناک می باشد لذا از مراجع محترم تقلید استدعا دارد به سوالات زیر پاسخ دهند.

1. آیا پدیده خلق پول و افزایش پایه پولی توسط بانکها که منجر به تورم و تغییر ارزش پول جاری و ضرورت اجتناب ناپذیر بهره های بانکی می‌گردد از نظر شرعی قابل قبول است ؟
2. اگر پدیده خلق پول شبهناک است و هنوز اجماعی در مورد آن وجود ندارد استدعا دارد از بانک مرکزی درخواست گردد از آنجا که طلا دارای قدمت طولانی به عنوان یک واسط مبادله بوده است و با توجه به فناوری‌های روز که به راحتی امکان ایجاد ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا فراهم است ارز دومی به پشتوانه طلا نیز همزمان با ارز جاری عملیاتی گردد تا در معاملات مقلدین شرعی آن مراجع مورد بهره برداری قرار گیرد و امکان تشکیل بانکهای با پشتوانه ارز با پشتوانه طلا نیز فراهم شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....