تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 دی 1401 - 12:50
کد خبر : 112489

خیز سعودی‌ها برای تجارت بدون دلار

خیز سعودی‌ها برای تجارت بدون دلار

وزیر اقتصاد و دارایی عربستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشورش به دنبال تجارت با ارزهایی غیر از دلار است؛ امری که نشان واضحی از عزم عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت برای تنوع‌بخشی به اقتصاد خود است. در واقع شاهد بودیم که محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی، در مصاحبه با

وزیر اقتصاد و دارایی عربستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشورش به دنبال تجارت با ارزهایی غیر از دلار است؛ امری که نشان واضحی از عزم عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت برای تنوع‌بخشی به اقتصاد خود است.
در واقع شاهد بودیم که محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی، در مصاحبه با بلومبرگ تاکید کرده که هیچ مشکلی در خصوص چگونگی تسویه قراردادهای تجاری این کشور چه با دلار، چه با یورو و چه با ریال عربستان ندارد.
وی این مصاحبه را در حاشیه شرکت در اجلاس مجمع جهانی داووس انجام داده و در واقع سیگنالی مهم در خصوص استراتژی آینده اقتصادی عربستان ارسال کرده است؛ سیگنالی که به نظر می‌رسد، مقدمه‌ای باشد برای آغاز تجارت نفتی میان ریاض و پکن بر پایه یوآن چین.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ،   پیش از این شاهد بودیم که شی‌جین‌‌پینگ رییس‌‌جمهوری چین در سفر اخیر خود به عربستان و طی دیدارش با رهبران عرب، پیشنهاد خرید نفت و گاز به یوآن را مطرح کرده بود. این امر در حالی صورت گرفته که عربستان نیز مانند سایر کشورهای خلیج‌فارس، طی چندین دهه واحد پول خود را به دلار متصل کرده است.
لذا از آنجا که قیمت فروش نفت در سراسر جهان به دلار است، اگر چین قرار باشد به عنوان واردکننده بیش از یک‌چهارم نفت عربستان به سمت پترویوآن حرکت کند،     مطمئنا موقعیت دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی کاهش خواهد یافت.
در همین رابطه شاهد هستیم که وزیر اقتصاد و دارایی عربستان به صراحت گفته ما همانطور که دارای رابطه استراتژیک با آمریکا هستیم، از رابطه استراتژیک با چین نیز بسیار خوشحالیم و قصد داریم چنین روابطی را با سایر کشورها و نقاط جهان گسترش دهیم.

سرمایه‌گذاری سنگین

به گزارش میدل‌ایست‌آی، جادان همچنین اعلام کرد که عربستان سعودی همچنان برنامه خود جهت حمایت از کشورهایی نظیر ترکیه، پاکستان و مصر را نیز ادامه خواهد داد. در همین رابطه شاهد هستیم که عربستان سعودی به همراه امارات و قطر، میلیاردها دلار به مصر کمک مالی کرده‌اند؛ زیرا اکنون قاهره با بحران ارز و تورم سرسام‌آوری مواجه است. همچنین بنا بر گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول، حمایت کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بخش اعظم کمک مالی ۳ میلیارد دلاری این صندوق به مصر را تشکیل می‌دهد. با این حال شواهد نشان می‌دهد که این بار برخلاف اقدامات گذشته برای تقویت اقتصاد مصر، اعراب حاشیه خلیج‌فارس به دنبال بازگشت پول خود هستند. به گفته وزیر دارایی عربستان، ریاض حمایت زیادی از مصر کرده و به این روند نیز ادامه می‌دهد، اما با یک تفاوت که کمک دیگر نه مستقیما به صورت مالی، بلکه در قالب سرمایه‌گذاری صورت می‌پذیرد.
به گفته کارشناسان در شرایطی که بخش اعظمی از جهان در حال رکود اقتصادی است، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از فروش سوخت‌های فسیلی، سود سرشاری نصیبشان می‌‌شود، چراکه جنگ اوکراین قیمت‌ انرژی را بالا برده و این امر سبب شده که عربستان برای نخستین بار در طول یک دهه اخیر، مازاد بودجه سالانه داشته باشد.
از سوی دیگر شاهد هستیم که عربستان‌سعودی به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود در پاکستان است. در اواخر سال ۲۰۲۲، ریاض برنامه سپرده‌گذاری ۳ میلیارد دلاری خود را برای تقویت ذخایر ارزی پاکستان تمدید کرد. بنا بر اعلام وزیر اقتصاد و دارایی عربستان، ریاض حتی کمک نفتی و انرژی خود به پاکستان برای تامین نیازهای این کشور را نیز ادامه خواهد داد، چراکه مطابق اعلام مقامات ریاض، سعودی‌ها اکنون به شدت به دنبال تنوع‌بخشی به اقتصاد و گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در خارج از این کشور هستند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....