تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 تیر 1401 - 20:16
کد خبر : 92731

خیز دوباره معاملات بازار اولیه در ابتدای تابستان

خیز دوباره معاملات بازار اولیه در ابتدای تابستان

در هفته اول تیرماه ششمین مرحله حراج اوراق بدهی دولتی در سال ۱۴۰۱ برگزار شده و طی آن تقریبا ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شد. این بیشترین میزان این معاملات در سه هفته اخیر بوده است. در این بازار بانک ها و بورسی ها از دولت اوراق خریداری کرده و

در هفته اول تیرماه ششمین مرحله حراج اوراق بدهی دولتی در سال ۱۴۰۱ برگزار شده و طی آن تقریبا ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شد. این بیشترین میزان این معاملات در سه هفته اخیر بوده است. در این بازار بانک ها و بورسی ها از دولت اوراق خریداری کرده و سعی میکنند تا از این مسیربخشی از کسری بودجه را تامین کنند.

اقتصاددان: خرید اوراق بدهی دولتی در ایران دوباره صعودی شد. در این بازار دولت اوراق خود را به مشتریان بانکی و بورسی فروخته و درآمد حاصل از آن را در مسیر کسری بودجه خرج می کند.

این عمل موجب می شود تا دولت برداشت کمتری از تنخواه بانک مرکزی داشته و درنهایت پایه پولی افزایش کمتری را به ثبت برساند. به همین دلیل برخی از اقتصاد دانان رونق این بازار را از جهت تورمی در راستای منافع جامعه می دانند.

بررسی آمار خرید و فروش اوراق در بازار اولیه نشان می دهد در این مدت حجم خرید اوراق بدهی دولت به بیشترین میزان خود در سه هفته گذشته رسیده است.

رشد دوباره خرید اوراق بدهی دولتی در بازار اولیه

در هفته منتهی به ۷ تیر ماه ششمین مرحله حراج اوراق بدهی دولتی برگزار شده و طی آن تقریبا ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری شد. بررسی ها نشان می دهد این بیشترین میزان خرید اوراق بدهی دولتی از ۱۹ خردادماه تاکنون بوده است.

به طور کلی مشتریان این بازار نهادهای مالی و بورسی ها هستد. تفکیک خرید و فروش صورت گرفته در این بازار نشان می دهد از مجموع فروش مرحله ششم ، هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان را بانک ها و تقریبا هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان را بورسی ها خریداری کرده اند. به عبارت دیگر به لحاظ درصدی مشاهده می شود سهم بورسی ها در این هفته تقریبا ۵ درصد بیشتر از بانک ها بوده است.

 خیز دوباره معاملات بازار اولیه در ابتدای تابستان

اوراق عرضه شده در بازار اولیه هفته اول تابستان

در هفته اول تایستان دو دسته اوراق در بازار اولیه عرضه شد. اراد ۱۰۶ و اراد ۱۰۷٫ به طور کلی ویژگی اوراق خریداری شده در این بازار نرخ سود و تاریخ سررسید است. در این هفته نرخ سود اوراق اراد ۱۰۶ افزایش پیدا کرده و به ۲۱٫۵۱ درصد رسیده و همچنان نرخ سود اراد ۱۰۷ بالاتر و در سطح ۲۲ درصد بوده است.

طبق بررسی ها حجم اراد ۱۰۶ در بازار برابر با هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان و این سهم برای اراد ۱۰۷ درحدود هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان بوده است. به عبارت دیگر مشاهده می شود نرخ سودبالاتر برای مشتریان از جذابیت بیشتری برخوردار بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....