تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 آذر 1402 - 19:04
کد خبر : 150385

خود باوری یا خودباختگی

خود باوری یا خودباختگی

دکتر صفی اله ملکی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : فرآیند تحول در جامعه برای هر فردی نیاز به خودسازی با روحیه خلاقیت و نوآوری می باشد داشتن انگیزه و روحیه تخیل گرایی ،رویا پردازی و بلند پروازی در رسیدن به قله های موفقیت های لازم زندگی اجتماعی است. دو عامل

دکتر صفی اله ملکی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :
فرآیند تحول در جامعه برای هر فردی نیاز به خودسازی با روحیه خلاقیت و نوآوری می باشد داشتن انگیزه و روحیه تخیل گرایی ،رویا پردازی و بلند پروازی در رسیدن به قله های موفقیت های لازم زندگی اجتماعی است.
دو عامل در خودباوری تاثیر گذارند اولی وراثت(ژنتیکی) و دومی محیط شامل خانواده. همسالان و… یا بنوعی عوامل ذهنی و فرهنگی(فردی و اجتماعی ) و تعامل آنها با یکدیگر لازم و ملزوم و مکمل یکدیگرند.
جامعه پذیری یعنی پذیرش ارادی و آگاهانه فرهنگ و اعتقادات و ارزش های جامعه و تبعیت از آنها با اقناع سازی(رضایت ) می باشد. کنترل اجتماعی. صلح و امنیت بدون تهدید.ارعاب و زور نیروهای امنیتی و انتظامی با جامعه پذیری و خودباوری افراد حاصل می شود.
اگر چه قوم مداری و حس ناسیونالیسم در تقویت هویت بخشی افراد و خودباوری موثر خواهد بود ولی افراطی گری در میهن پرستی و ملی گرایی خدشه‌دار کردن وحدت ملی و زمینه ساز اختلالات قومی و مذهبی خواهد شد.
خودباوری با عزت نفس ، احساس تعلق خاطر نسبت فرهنگی و تمدن ایرانی و اسلامی و تقویت باورهای دینی و اعتقادی بدست می آید
امیل دورکیم جامعه شناس فرانسوی معتقد به وجدان جمعی. همبستگی، انسجام و صمیمیت و دوستی در بین افراد جامعه برای تقویت هویت و خودباوری در مردم می باشد.
در جامعه شناسی تفسیری ماکس وبر مهم ترین عامل خودباوری معنادادن به زندگی ، ارزش ها و ذهنیت افراد می داند و نه جنبه های طبیعی و عوامل بیرونی در جامعه شناسی انتقادی کارل مارکس معتقد است همواره باید از وضعیت موجود بسوی وضعیت مطلوب حرکت کنیم لذا خودباوری یعنی تلاش برای بهبود وضعیت موجود.
پس خودباوری در تعارض و تضاد با خودباختگی فرهنگی و تاریخی و فطری است در خودباختگی انسان منفعل و بدون اراده بوده و منتظر اجرای اوامر و دستورات از قبل تعیین شده توسط افراد مافوق دیگران می باشد فرد خود باخته از نظر روان شناختی و جامعه شناختی هیچگونه پویایی ،خلاقیت و نوآوری فردی و اجتماعی ندارد.
نتیجه اینکه متولیان و برنامه ریزان فرهنگی و اقتصادی جامعه باید زمینه های خودباوری را در جوانان و عموم مردم فراهم نمایند تا شاهد رشد و شکوفایی استعدادهای درخشان و ایفا نقش موثر و پویایی مردم در مشارکت اجتماعی فراهم گردد و مانع از فرار مغزها و بروز بحران و چالش های فرهنگی و اقتصادی بصورت مقطعی و دائمی در جامعه باشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....