تاریخ انتشار : دوشنبه 23 خرداد 1401 - 20:43
کد خبر : 90921

خط و نشان ایران برای رافائل گروسی

خط و نشان ایران برای رافائل گروسی

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که بیش از یک ساعت به طول کشید در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر اخیر گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرزمین‌های اشغالی تصریح کرد: ما با یک کنشگر و رژیم یاغی در منطقه روبه‌رو

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که بیش از یک ساعت به طول کشید در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر اخیر گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرزمین‌های اشغالی تصریح کرد: ما با یک کنشگر و رژیم یاغی در منطقه روبه‌رو هستیم که بیش از هفت دهه است که تداوم دار‌ترین رفتارهای یاغی گرانه، تروریستی، جنگ طلبانه و قانون گریزی را در نظام بین‌الملل به منصه ظهور گذاشته است.

وی افزود: این رژیم جعلی تا کنون از هیچ تلاشی فروگذار نکرده که ساختارهای حقوق بین‌الملل را به سخره بگیرد و ابراز کند و همه را با چک سفیدامضای برخی از کشورهای مدعی انجام داده است.

خطیب زاده ادامه داد: جای تاسف است که مدیرکل آژانس به عنوان کارگزار آژانس این ساختار را در اختیار چنین رژیم قانونگریزی قرار داده است یعنی توسط کارگزار، ساختار را به سخره گرفته و به چالش کشیده است و دستاوردها در حوزه پادمانی توسط خود مدیرکل آژانس بی‌اعتبار شده است.

خطیب زاده با بیان اینکه فکر می‌کنم پیام این سفر مثل هر اقدام دیپلماتیک دیگری روشن است، افزود: مدیرکل آژانس باید نگران بی‌طرفی و استقلال باشد و طبق اساسنامه آژانس در این زمینه وظیفه قطعی دارد.

مدیرکل آژانس در زمان غلط و جای غلط، افراد غلط را ملاقات کرد

وی افزود: در این اقدام مدیرکل آژانس در زمان غلط و جای غلط، افراد غلط را ملاقات کرده است و با این اقدام به اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چشم عموم و صحنه بین‌الملل ضربه بدی زده است. پاسخ ما به این موضوع داده شده است و امیدواریم تصحیح رویه شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران گفت: صدور این قطعنامه کاملا یک اقدام سیاسی و طراحی شده بود در مسیری که بین ایران و آژانس تعریف شده بود خلل ایجاد کرد.

خطیب زاده افزود: بر اساس بیانیه مشترک که ۱۵ اسفند سال ۱۴۰۰ بین ایران و آژانس توافق شده بود رفت و برگشت‌هایی بین دو طرف انجام شد اما این اقدام، تغییر لحن و گفت‌وگو و بیان‌های گروسی نشان می‌دهد که یک دستورپذیری از یک مرکز انجام شده است، قطعا نمی‌توانستیم این اقدام سیاسی غیر فنی آژانس را بدون پاسخ بگذاریم. در همین چارچوب اقدامات خود را انجام دادیم. من فکر می‌کنم اقدامات صورت گرفته از سوی ایران قاطع و متناسب بود. هر چند که آنها بگویند که قطعنامه شکلی و توصیه‌ای بوده است. اگر ضرورتی بر انجام قطعنامه نبود آنها حتما باید مسیر دیگری را می‌رفتند.

وی همچنین با بیان اینکه بزرگنمایی در مورد مواضع کشورهای غیر از ایران کمکی به اصل موضوع نمی‌کند، افزود: ایران تلاش کرده که با رویکرد منطقه‌ای این موضوع را حل کند. مدیریت اشتباه آب‌ها و سدسازی‌ها در رودهای بالادستی وجود داشته است پیوستگی محیط‌زیست در کل منطقه وجود دارد و این موضوع باید مورد توجه همه کشورهای منطقه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه باید در فضای غیر سیاسی این موضوع پیگیری شود، گفت: هر کسی بگوید که پیوستگی محیط زیستی در منطقه وجود ندارد قطعا حرف اشتباهی زده است و باید این موضوع را در یک رویکرد منطقه‌ای به پیش برد و حل کرد.

برخی از نمایندگی‌های ایران بدون حضور سفیر فعالیت می‌کنند

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه درحال‌حاضر ایران در چند کشور مهم اروپایی سفیر ندارد و از طرفی دیگر صحبت از تغییر نماینده ایران در سازمان ملل شده است و چرا مدتی است که برخی از نمایندگی‌های ایران بدون حضور سفیر فعالیت می‌کنند و جانشین‌های آنها مستقر نشده اند، گفت: فرآیندهای بروکراتیک در این زمینه که بخشی از آن در وزارت خارجه است، فرآیندهای خاص خود را دارد.

وی با بیان اینکه چرخش نیروها در وزارت خارجه امری عادی و مرسوم است در مورد نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: درحال‌حاضر آقای غائبی به عنوان سرپرست در نمایندگی ایران در آژانس با هماهنگی وزارت خارجه و دستگاه‌های مربوطه فعالیت‌ها را به پیش می‌برد. همانطور که می‌دانید معرفی سفرای جدید و گرفتن آگرمان برای آنها روند خاص خود را دارد. در مورد برخی از کشورها سفرا در مرحله آگرمان و گرفتن ویزا هستند و در مورد برخی از آنها مراحل داخلی موضوع در حال طی شدن است.

وی در پاسخ به این ادعا که گفته می‌شود گزینه‌های وزارت خارجه به عنوان سفیر با مخالفت‌هایی در نهاد ریاست جمهوری مواجه شده و این باعث تاخیر در معرفی سفرا شده است، گفت: فرآیندهای معمول در این زمینه به صورت عادی در حال انجام است. حتما فرآیند انتخاب سفیر و اعزام سفیر با حساسیت و دقت نظر بالایی انجام می‌شود و شاید این موضوع باعث شده این برداشت پیش بیاید.

وی خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: برخی از کشورهایی که شما از آنها در پرسش‌تان نام بردید سفرای معرفی شده در مرحله گرفتن آگرمان از دولت میزبان هستند و ان‌شاءالله به زودی عازم خواهند شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی ان ان تاکید کرد: ایشان باید در برخی مواضع و صحبت‌های خود بازنگری کند و به این موضوع توجه داشته باشد. ایشان بعضا فراتر از وظایف خود اظهاراتی را مطرح می‌کند. در روز یکشنبه ایشان در مصاحبه با یکی از رسانه‌های غربی مطالبی را در مورد مسائل داخلی ایران و اقتصاد ایران مطرح کردند که طرح این اظهارات از سوی ایشان کاملا غلط است، اگر گزارش شتاب زده اخیر ایشان و اظهارات سیاسی ایشان نبود شاید جایگاه آژانس در بحث راستی آزمایی اینگونه نبود.

ایران جزو پادمان است

خطیب زاده خطاب به خبرنگاران، گفت: به این موضوع توجه داشته باشید، آنچه که ایران انجام می‌دهد نعل به نعل در چارچوب پادمان است و اقداماتی که متوقف کرده اقدامات داوطلبانه بوده است. اقدامات ایران هیچ نگرانی اشاعه‌ای ندارد. ایران جزو پادمان است و اقداماتش در چارچوب آن است و بهتر است مدیرکل آژانس بر فعالیت‌های رژیم‌ها و کشورهایی تمرکز کند که عضو ان پی تی نیستند. ایران کشوری است که بیشترین نظارت بر روی برنامه هسته‌ای‌اش وجود دارد و همیشه با آژانس همکاری کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد آینده برجام با توجه به تحولات اخیر، گفت: آنچه که ایران در روزهای اخیر انجام داده در پاسخ به اقدامات طرف مقابل بوده است. سال‌هاست که برجام برای ایران کار نکرده و منافع اقتصادی برای مردم ایران نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه تمام اقدامات ایران برگشت پذیر است، افزود: اگر همین فردا در وین توافق نهایی شود تمام اقدامات ایران در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی از لحاظ فنی برگشت پذیر است و آنچه که برگشت ناپذیر است تروریسم اقتصادی آمریکا و همراهانش علیه ملت ایران است. درد و رنجی که آنها بر مردم ایران اعمال کردند برگشت ناپذیر است.

نظر ایران در مورد سفر گروسی به تهران چیست؟

خطیب زاده تصریح کرد: توافق در دسترس و ممکن است. اگر آمریکا دو کار انجام دهد. اول اینکه از این توهم اهرم‌سازی عبور کند و دوم اینکه بپذیرد به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند و اگر چنین موضوعی صورت بگیرد همین فردا می‌توانیم به وین برویم و توافق را نهایی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نظر ایران در مورد سفر گروسی به تهران چیست؟ و اینکه آیا ایران انجام چنین سفری را قبول می‌کند، تصریح کرد: مراودات ایران و آژانس در چارچوب فنی و به صورت عادی ادامه دارد. هر سفری باید دستور کار مشخص و واضحی داشته باشد و اگر ایشان می‌خواهد در چارچوب مدیرکل آژانس به تهران بیاید باید این سفر دستور کار مشخص و ویژه‌ای داشته باشد ولی اگر بخواهند به عنوان توریست بیایند ایران می‌توانند این کار را انجام دهند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....