تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 دی 1400 - 17:50
کد خبر : 72674

خطر تصویب طرح دوفوریتی را جدی بگیرید

خطر تصویب طرح دوفوریتی را جدی بگیرید

یک فعال صنفی کارگری در استان قزوین نسبت به تبعات جبران ناپذیر تصویب طرح دوفوریتی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حذف آیین نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی، هشدار داد. اقتصاددان: عیدعلی کریمی با اعلام این مطلب که امروز نمایندگان مجلس طرح حذف آیین نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی را

یک فعال صنفی کارگری در استان قزوین نسبت به تبعات جبران ناپذیر تصویب طرح دوفوریتی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حذف آیین نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی، هشدار داد.

اقتصاددان: عیدعلی کریمی با اعلام این مطلب که امروز نمایندگان مجلس طرح حذف آیین نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی را به صورت دوفوریتی در دستور کار قرار داده‌اند، به خبرنگار ایلنا گفت: حذف آیین نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی به بهانه حمایت از تولید در صحن علنی مجلس، تبعات جبران ناپذیری را برای سازمان تامین اجتماعی و بیمه شدگان به دنبال دارد.

او گفت: سازمان تأمین اجتماعی برای روشن شدن وضعیت دریافت مطالبات خود آیین نامه اجرایی ماده ۵۰ را تنظیم و به تصویب مراجع ذیربط رسانیده و هم اینک ملاک و مبنای محاسبات و وصول مطالبات سازمان از کارفرمایان می‌باشد.

وی با بیان اینکه ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی و احکام اجرایی آن یکی از مهم‌ترین موضوعات در دعاوی بیمه‌ای است. افزود: مطالبات سازمان بابت حق بیمه و خسارات تاخیر و جریمه‌های نقدی ناشی از اجرای قانون در حکم مطالبات مستند به اسناد لازم الاجرا می‌باشد.

طبق اظهارات وی؛ اگر تامین اجتماعی نتواند با استفاده از این ماده قانونی مطالبات خود را از کارفرمایان وصول کند چگونه می‌تواند به بیمه‌شدگان شاغل و بازنشسته خدمات ارائه کند. بنابراین تصویب طرح مذکور بحث تامین منابع سازمان تامین اجتماعی که ماهیانه ۲۴هزار میلیارد تومان است را به خطر می‌اندازد و پرداخت تعهدات سازمان ازجمله حقوق بازنشستگان و عیدی پایان سال آن‌ها را با مشکل جدی روبرو می‌شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر افزود: سازمان تامین اجتماعی هم اکنون چندین هزار میلیارتومان از بخش خصوصی بابت حق بیمه کارگر طلب دارد و با این حال در این سال‌ها بارها بدون دریافت حق بیمه به موقع از برخی کارفرماها خللی در ارائه خدمات نیروی کار انجام نشده است.

او در این خصوص با ذکر مثالی گفت: به عنوان نمونه شرکتی طی چند سال ۱۷۰ میلیاردتومان به تامین اجتماعی بابت بیمه کارگران خود بدهکار است و در این مدت ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر خود را بازنشسته عادی و سخت و زیان‌آور کرده و ۲ هزار کارگر دیگر در همین شرکت بیمه بیکاری گرفته‌اند اما هنوز مطالبات تامین اجتماعی را پرداخت نکرده است.

وی بابیان اینکه اگر این طرح تصویب شود سازمان توانایی وصول مطالبات خود را از کارفرمایان نخواهد داشت؛ افزود: تصویب مفاد این قانون منافع کارگران شاغل، بیکار و بازنشسته را نیز به خطر خواهد انداخت و به نظر می‌رسد با تصویب این طرح کارگران هم نمی‌توانند مطالبات بیمه‌ای خود را از کارفرمایان طلب کنند.

این فعال کارگری گفت: قطع یقین با تصویب این طرح نارضایتی جامعه کارگری و بازنشسته را در پیش خواهیم داشت و چنانچه این اتفاق بیفتد امکان تامین امنیت سرمایه در تامین اجتماعی از بین می‌رود.

وی گفت: شاید بتوان تصور کرد که با بازگذاشتن دست کارفرمایان دولتی و خصوصی در پرداخت نکردن معوقات بیمه کارگران و کارکنان خود به تامین اجتماعی، صنایع تولیدی را از شرایط نامناسب اقتصادی که دولت بوجود آورده است نجات خواهد داد اما این یک تصور غلط و غیرکارشناسانه است چراکه مطالبات بیمه‌ای جزو دیون ممتازه نیروی کار است و به همین دلیل هیچ کارفرمایی بدون پرداخت حق بیمه امکان تولید ندارد.

این فعال صنفی کارگری در پایان از نمایندگان مجلس درخواست کرد باتوجه به اینکه تصویب این طرح تبعات جبران‌ناپذیری را به منابع مالی سازمان تامین اجتماعی و ارائه خدمات به بیمه‌شدگان شاغل و بازنشسته بوجود می‌آورد به این طرح رای ندهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....