تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آبان 1401 - 13:56
کد خبر : 105827

خسارت حداکثری فیلترینگ به زنان

خسارت حداکثری فیلترینگ به زنان

یک طرف بیکاری و تعدیل و غم نان، طرف دیگر هول و هراس نابودی و نقش بر آب شدن امیدها و تلاش‌ها؛ دستاورد یک ماه اختلال، قطعی و فیلترینگ است. طی یک ماه گذشته شاهد نقض حق دسترسی به اینترنت آزاد در کشور هستیم. «اینستاگرام»، «واتساپ»، «اسکایپ» و «لینکدین» از جمله پلتفرم‌های فیلتر شده هستند

یک طرف بیکاری و تعدیل و غم نان، طرف دیگر هول و هراس نابودی و نقش بر آب شدن امیدها و تلاش‌ها؛ دستاورد یک ماه اختلال، قطعی و فیلترینگ است.
طی یک ماه گذشته شاهد نقض حق دسترسی به اینترنت آزاد در کشور هستیم. «اینستاگرام»، «واتساپ»، «اسکایپ» و «لینکدین» از جمله پلتفرم‌های فیلتر شده هستند که جواب مشخصی برای زمان رفع فیلتر آنها داده نمی‌شود. اما در کنار این نقض حقوق، ضربه بزرگی نیز به کسب‌وکارهایی وارد شده که در اینستاگرام مشغول به فعال بودند.
مرکز پژوهشی بتا که در زمینه داده‌کاوی فعالیت می‌کند به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد بیش از ۲ میلیون کسب‌وکار ایرانی در اینستاگرام فعال هستند. عددی که به آمار اعلام شده از سوی رییس مرکز ملی فضای مجازی نیز نزدیک است.
فیروزآبادی مرداد‌ماه امسال از فعالیت ۴/۲ میلیون واحد صنفی در این پلتفرم خبر داده بود. طبق گزارش اخیر بتا، عمده این کسب‌وکارها، خانگی، بومی و غیررسمی هستند و تنها ۱۹ درصد آن‌ها فروش حضوری (مغازه و فروشگاه) دارند. این آمار نشان می‌دهد بیش از ۶/۱ میلیون کسب‌وکار اینستاگرامی اکنون با ضربه بزرگی از سوی دولت متوجه شده‌اند که نه‌تنها از آنها حمایتی نکرده بلکه بابت راه‌اندازی کسب‌وکار در اینستاگرام آنها را مواخذه می‌کند.

۶۴ درصد کسب‌وکارهای اینستاگرامی متعلق به زنان است

آن‌طور که مرکز پژوهشی بتا اعلام کرده صاحبان ۶۴ درصد کسب‌وکارهای اینستاگرامی، زن هستند. ۷۱ درصد کالاهای مورد مبادله بر این بستر نیز تولید ایران بوده و ۱۰ درصد شامل صنایع دستی و تولیدات بومی ‌می‌شود. کیف، کفش و پوشاک بیشترین سهم را در میان محصولات عرضه شده از سوی کسب‌وکارهای اینستاگرامی داشته و محصولات آرایشی و بهداشتی و خدمات در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
رونق اقتصاد در گرو پویایی کسب‌و‌کارهای آنلاین
سعید امینیان کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص تاثیرات محدودیت فضای کسب‌و‌کار  گفت: چندین سال است که با گسترش نفود تلفن همراه هوشمند و گسترش ضریب نفوذ اینترنت، بستری در جامعه شکل گرفته که در این بستر بسیاری از کسب‌و‌کارها به شکل آنلاین خودشان را معرفی کرده و گسترده‌تر از منطقه جغرافیایی خود به فعالیت می‌پردازند.
همچنین آنلاین شدن کسب‌و‌کارها تاثیرات بسیاری بر اقتصاد، گردش نقدینگی و درآمدزایی دارد و با ظهور راه‌های جدید برای کسب‌و‌کارها، درآمدهای جدیدی به وجود آمده که باعث گردش و رونق اقتصادی شده است.
او ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که با افزایش پهنای باند اینترنت، هوشمند شدن تلفن‌های همراه و گسترش انواع مختلف شبکه‌های اجتماعی، ابزارها و روش‌های جدیدی هم برای کسب‌و‌کارهای خرد، کوچک و به ویژه کسب‌و‌کارهای خانگی ایجاد شده است. این نوع کسب‌و‌کارها با هزینه بسیار پایین و روش ساده‌تر و سریع‌تر می‌توانند خدمات خود را به مخاطبان خود ارائه کنند. طبیعتا بسیاری از افرادی که توان ایجاد مغازه و یا کسب‌و‌کار فیزیکی را ندارند توانستند در این بستر خدمات خود را که شامل فروش کالا و خدمات آموزشی است، ارائه کنند.

اختلالات و قطعی اینترنت نفس کسب‌و‌کارها را گرفته است

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،    امینیان در ادامه افزود: در سال‌های اخیر با توجه به اینکه در مقاطع مختلف، اختلالاتی را در پهنای باند اینترنت شاهد بودیم که عملا این کسب‌و‌کارها کانال‌های ارتباطاتی دیگری به غیر از این پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی با مشتریان خود نداشته‌اند و در آن شرایط دچار آسیب شدند. همچنین این پلتفرم‌ها به‌خوبی نیاز کسب‌و‌کارها و مردم را پاسخ می‌دادند. از سویی کسب‌و‌کارها بر بستر این پلتفرم‌ها بحث‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغات خودشان را مدیریت می‌کردند و از آن سمت چون تعداد زیادی از مردم این اپلیکیشن‌ها را نصب و از طریق موبایل هوشمند خود درون این شبکه‌ها حضور داشتند، با جامعه عظیمی از مردم و مشتریان روبه‌رو هستند. به صورتی که هم مشتریان و هم کسب‌و‌کارها به راحتی یکدیگر را پیدا و نیاز خودشان را برطرف می‌کنند. طبیعتا اگر اختلالی در این وضعیت به وجود آید این کسب‌‌وکارها آسیب‌های زیادی می‌بینند. اما کسب‌و‌کارهای بزرگ به دلیل داشتن مکان‌های فیزیکی و راه‌های فروش دیگر آسیب‌های کمتری خواهند دید. ولی کسب‌وکارهای خانگی و خرد بسیار آسیب دیده‌اند.

افزایش حضور زنان در حوزه کسب‌و‌کار

امینیان در ادامه خاطرنشان کرد: در سالیان اخیر هم شاهد افزایش حضور زنان در حوزه کسب‌و‌کار‌ها بوده‌ایم و با توجه به اینکه این بستر به زنان کمک کرده تا بدون نیاز به حضور در جامعه و تنها نگذاشتن بچه‌های خود بتوانند کسب‌‌وکاری را برای خودشان راه‌اندازی کنند و از این طریق خدمات خود را به مخاطبان ارائه دهند.
طبیعتا این اختلالاتی که تقریبا ۴۰ روزی است که شاهد آن هستیم، این قشر از جامعه و مردم را دچار آسیب کرده است. وی ادامه داد: همچنین بسیاری از این سرمایه‌گذاران برای اینکه بتوانند خودشان را به خوبی معرفی کنند هزینه‌های بسیاری را پرداخت کرده بودند که در حال حاضر مشتریان دسترسی به این کسب‌و‌کارها ندارند و با سختی و محدودیت مواجه شده‌اند. بنابراین هم از یک طرف هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری این کسب‌‌و‌کارها در حال از بین رفتن است و هم از طرف دیگر مشتریان‌شان به شدت در حال کم‌شدن است.

کسب‌و‌کارها بستر دیگری برای ارائه خدمات ندارند

او ادامه داد: از سویی دیگر این نوع کسب‌و‌کارها بستر دیگری برای ارائه خدمات ندارند. پلتفرم‌های دیگری در جامعه مطرح است که شاید کسب‌و‌کارها وارد این اپلیکیشن‌ها شوند، اما نکته اصلی که باید یاد ما و دست‌اندرکاران و مدیران باشد این است که مهم نیست کسب‌و‌کارها وارد کدام پلتفرم می‌شوند، مهم این است که مردم در کجا هستند. کسب‌و‌کارها باید در مکانی حضور داشته باشند که مردم در آنجا حضور دارند و بتوانند خدمات را دریافت کنند. حتی اگر اپلیکیشن جدیدی هم نوشته شود، تا زمانی که مردم در آنجا حضور پیدا نکنند، کسب‌وکارها نمی‌توانند در آن فعالیتی انجام دهند.

ضرورت بازگشت شبکه‌های اجتماعی به حالت سابق

وی در پایان گفت: پس بسیار ضروری و واجب است که بحث استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به حالت سابق برگردانیم و با توجه به اینکه فعالیت کسب‌و‌کارها در این پلتفرم‌ها باعث رشد اقتصادی هم می‌شود بتوانیم بیشتر از قبل تقویت کنیم تا این کسب‌و‌کارها از این حالت آسیب خارج شوند. همچنین اخبار بسیاری را در روزهای گذشته شنیدیم که بسیاری از این کسب‌و‌کارها در حال تعطیل شدن هستند و مشکلات فراوانی برای آنها به وجود آمده که مسوولان باید برای این مشکلات چاره‌اندیشی کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....