تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1400 - 22:33
کد خبر : 57548

حواشی برگزاری دوره چهاردهم حراج تهران

حواشی برگزاری دوره چهاردهم حراج تهران

 پولشویی در این حراج صحت دارد؟ دوره چهاردهم حراج تهران در شرایط  اوج‌گیری کرونا به صورت محدود پنجشبه گذشته برگزار و با فروش ۴۲ میلیاردی به کار خود پایان داد. چهاردهمین حراج تهران که مربوط به آثار هنری معاصر است، روز پنجشنبه، ۲۱ مرداد در یک هتل با اجرای حسین پاکدل، بازیگر و مجری برگزار

 پولشویی در این حراج صحت دارد؟

دوره چهاردهم حراج تهران در شرایط  اوج‌گیری کرونا به صورت محدود پنجشبه گذشته برگزار و با فروش ۴۲ میلیاردی به کار خود پایان داد.

چهاردهمین حراج تهران که مربوط به آثار هنری معاصر است، روز پنجشنبه، ۲۱ مرداد در یک هتل با اجرای حسین پاکدل، بازیگر و مجری برگزار شد.

حراج تهران در شرایط شیوع کرونا به صورت محدودی برگزار شد و بستر فضای مجازی نیز در این دوره به کمک آن آمد، اما موضوع اصلی برای مردم در شرایط اقتصادی فعلی این است که اجرای این نوع برنامه‌ها با چه اهدافی برگزار می‌شود و دنبال کنندگان و خریداران آن چه قشری هستند.

حراج تهران در وب سایت خود این گونه معرفی می‌شود و سپس شرایط خرید و فروش در آن اعلام می‌شود: “حراج تهران ابتکاری است فرهنگی-اقتصادی در پاسخ به استقبال فزاینده از آفرینش‌های هنری و یک فرصت منحصر به فرد برای دست‌یابی به شاخص‌ترین آثار هنر مدرن و معاصر ایران در شرایطی مطلوب و مطمئن. برگزارکنندگان این رویداد، که در این متن حراج‌گزار نامیده می‌شود، مصمم به بهره‌گیری از بهترین تجربیات و تسهیلات در گرد‌آوری و ارائه شایسته آثار هنری فاخر برای مشتاقان فرهیخته آن هستند.”

خرید میلیاردی آثار هنری در حراج تهران

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ، حراج تهران در دوره چهاردهم با فروش ۴۲ میلیاردی به پایان رسید.

تابلوی رضا درخشانی با عنوان «روز و شب‌ را می‌شمارم، روز و شب» ۵.۲ میلیارد تومان چکش خورد و عنوان گران‌ترین اثر حراج را به خود اختصاص داده است. به طور کلی ۸ اثر با رقم های میلیاردی به فروش رسیده است. همچنین اثری از حمید فاتح با عنوان «زاغ‌های تباه از مجموعه سیگورات» ۳۰ میلیون تومان به فروش رسید که ارزان‌ترین اثر در حراج تهران بود.

رکوردار بالاترین قیمت اثری از آغداشلو در دوره دوازدهم حراج تهران است که با ۱۲ میلیارد تومان به فروش رسیده و البته حواشی نیز به دلیل کپی بودن طرح به همراه داشته است.

آیا قیمت‌گذاری در حراج تهران واقعی است؟

علیرضا سمیع آذر، مدیر حراج تهران در این باره می‌گوید: “برخی افراد در حراج‌ها، کار خود را به طور تصنعی توسط دوستانِ‌شان افزایش قیمت می‌دهند و به این طریق یک فروش مصنوعی صورت می‌گیرد. حتی در این موارد هم ما نمی‌توانیم فروش را به صرف مشکوک بودن، لغو کنیم چون بهرحال صورت گرفته است. در این موارد صرفاً می‌توان از ارائه اثر هنرمند در حراج بعدی جلوگیری کرد که پیش از این هم چند بار انجام شده است. با این حال باید در نظر داشت این موارد مربوط به کسانی است که نیاز به مطرح شدن دارند و کمابیش ناشناخته هستند.”

بحث پولشویی در حراج تهران صحت دارد؟

سمیع آذر، مدیر حراج تهران در خصوص احتمال پولشویی در این رویداد می‌گوید: “هیچ مورد پولشویی در حراج تهران وجود نداشته و نمی‌تواند باشد. این را صریح می‌گویم چون از آن اطمینان کامل دارم. کسانی که این شائبه‌ها را مطرح می‌کنند یا پول‌شویی را نمی‌دانند چیست و یا حراج را نمی‌شناسند. اگر شما حجم زیادی از پول کثیف داشته باشید و بخواهید دور از چشم مسئولین آن را به چیزی تبدیل کنید، بدترین کار آن است که بیایید در حراج که صدها نفر حاضرند و مراسم به صورت زنده پخش و ثبت می‌شود، در جلوی دوربین‌هاآن را هزینه کنید تا همه ببیند چه میزان خرید کرده‌اید. بر حراج نه فقط مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه بازرسان دارایی و حتی نیروی انتظامی نظارت دارند.”

وی معتقد است که “کار حراج‌ها این است که از فروش‌های پنهان و زیرزمینی جلوگیری کنند، فروش‌ها را عیان کنند تا مسئولان دولتی روی آن نظارت داشته باشند. وقتی کل فروش حراج را بین حدود ۶۰ خریدار آثار آن تقسیم کنید، مبلغ چندانی نمی‌شود که بتوان آن‌را با ارقام پول‌شویی مقایسه کرد. حتی اگر کل فروش آثار یکصد هنرمند شاخص کشور را هم در نظر بگیرید، قیمت یک آپارتمان در بالای شهر نمی‌شود.”

حواشی حضور اثر رضا کیانیان در حراج تهران

رضا کیانیان در دوره‌های قبل به عنوان مجری در حراج تهران حضور داشته، این بار اثروی تحت عنوان مجموعه «او می‌رود دامن‌کشان» امسال ۱۵۰ میلیون تومان فروخته شده است. اثر فروخته شده کیانیان با حواشی در فضای مجازی مواجه شده است. برای مثال یک کاربر نوشته است: “وقتی دست‌تان بطور اشتباهی به دکمه‌ی دوربین موبایل می‌خورد، به‌جای پاک‌کردن عکس، آن را بفرستید حراج تهران”!

در پایان تصویر اثر رضا کیانیان را مشاهده کنید.

637646346567481565 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....