تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 بهمن 1400 - 20:08
کد خبر : 76440

حمایت از معدل دبیرستان در پذیرش کنکور

حمایت از معدل دبیرستان در پذیرش کنکور

    مدرک گرایی و مدرک زدگی، آفت ناکارامدی علوم دانشگاهی   (تکمله ای بر حمایت مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی)     باگرامیداشت نام و یاد شهیدان گرانسنگ انقلاب اسلامی و معمار کبیر انقلاب و سلام و صلوات به محضر حضرت امام عصر (عج) و نائب برحقش امام خامنه ای ، پیرامون نقدهای

 

 

مدرک گرایی و مدرک زدگی، آفت ناکارامدی علوم دانشگاهی

 

(تکمله ای بر حمایت مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی)

 

 

باگرامیداشت نام و یاد شهیدان گرانسنگ انقلاب اسلامی و معمار کبیر انقلاب و سلام و صلوات به محضر حضرت امام عصر (عج) و نائب برحقش امام خامنه ای ، پیرامون نقدهای غیر کارشناسی که به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه شیوه جدید برگزاری کنکور از سال ۱۴۰۲ روا داشته اند اجالتا مطالبی به اختصار تقدیم می گردد :

 

مقدمه:

اهمیت آموزش و پرورش در دنیای امروز به حدیست که بسیاری از جامعه شناسان آن را مهمترین نهاد در ساخت یک جامعه موفق می دانند. آموزش و پرورش درپروراندن فرد وبالنده کردن افراد یک جامعه نقش حیاتی دارد، شناسایی استعدادها و ایجاد شرایط لازم برای شکوفایی آنها درزمینه های مختلف و رشد موزون و متعادل انسان در جنبه های مختلف عقلانی، عاطفی، اجتماعی و جسمانی مسئولیت های سنگینی است که آموزش و پرورش باید انجام رساند.

به عبارت دیگرکمال انسان در گرو تربیت صحیح و رفتار اوست.در مجموعه دگرگونی های اجتماعی قرن اخیر، گرایش شدید به »آموزش و پرورش«گرایشی تقریباً فراگیر و جهانی است. در جامعه امروز همه ملتها با هر نظام سیاسی و اجتماعی، پیشرفته و در حال پیشرفت به مساله ی »تربیت«توجه  ویژه دارند و آموزش و پرورش نسبت به دیگر فعالیت های اجتماعی در مقیاس جهانی از اولویت خاصی بهره مند است.این توجه شدید بی دلیل نیست و بر منطقی قوی بنیاد شده است. دنیای امروز، تربیت فرزند را از نیازهای اولیه زندگی می شناسد و بدون اغراق آموزش و پرورش و مربیان پرورشی در این تربیت نقش انکارناپذیری دارند چرا که این نهاد در صدد است در کنار آموزش علمی، روح و جان کودکان و نوجوانان را به گونه ای صیقل دهد تا درجات متعالی در فکر و اندیشه آنان نهادینه گردد(معیری …۱۳۸۴).

 

اگر تعلیم و تربیت افراد به نحوی صحیح، برنامه ریزی ،منسجم و اصولی مطابق با استانداردهای جامعه صورت پذیرد ، جوانان در پایان تحصیل خود می توانند با استفاده از آموزش های انجام شده به طور مستقل برای آینده شغلی و زندگی  فردی و اشخاصی کارآمد و کاردان برای پذیرش مسولیتهای کلان اجتماعی شوند و برای خود تصمیم بگیرند و به موفقیت برسند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت نقش آموزش و پرورش در موفقیت یا عدم موفقیت جوانان و توسعه و آبادانی  و پیشرفت کشور نقش استراتژیک و بی نظیر است.

 

ساختار و سازمان نظام آموزش عالی کشور نیز مبتنی بر زیرساختهای آموزشی می باشد که آموزش و پرورش بنا نهاده است.

اگر دانش آموزان فعال مستعد خودجوش و خلاق و ساعی در حل مسائل حرفه ای و مشتاق به فراگیری علوم روز تحویل دهد لاجرم دانشگاه هم چشم انداز و اهداف و استراتژی کشور را متعالی تر و افق نگاه جامعه را عمیق تر و در کشف استعدادهای درخشان و سرمایه های انسانی موفق تر باشد، فونداسیون و پی ریزی این بنای رفیع و معماری وزین ،  بسیار مستحکم تر و قابل اتکا برای جهش و تیک آف نمودن  دانش آموختگان دانشگاهی برای صعود و ارتقای جایگاه علمی کشور خواهد بود.

 

این زیرساخت شگرف و سترک بر دوش نهاد آموزش و پرورش سپرده شده تا با کشف استعدادهای نامتناهی دانش آموزان پاک و بی آلایش ، خلاقیت ها و نوآوری ها و ابداعات و اختراعات  را به ارمغان آورده و نظریه های اولیه و مقدماتی را در علوم انسانی و یا تجربی و علوم پایه تفهیم و اذهان دانش آموخته ها را شکوفا و قدرت تصمیم گیری را برای اولیا و مربیان تسهیل و شفاف نماید.

 

در ادامه به آفت های مدرک زدگی می پردازیم منتها قبل از آن اذعان و اعتراف می کنیم؛اگر کورسوی نوری و روشنی همچنان در جای جای کشور از علم و هنرو نوآوری و خلاقیت خدمات به چشم می خورد از زحمات طاقت فرسای اهل علم و دانشمندان و اندیشمندان واقعی و حقیقی کشور است و قدرو منزلت آنها نزد خدا و خلق خدا محفوظ است و نگارنده ساحت قدسی آنها را مبری از هرگونه سوی برداشت و اتهام میداند و وزانت و جایگاهشان در قلوب مردم غیر قابل انکار است.

 

بخش اول – تاریخچه  و پیامد برگزاری کنکور در ایران :

 

در کشور ما برای حضور دانش آموزان در دانشگاهها سیستم کنکور و یا آزمونهای سراسری به منظور شناسایی مستعدترین دانش آموز در هر رشته دانشگاهی می باشد.  تا دهه ۴۰ شمسی هر دانشگاهی در ایران، شیوه ‌ای متفاوت برای گزینش دانشجو داشت؛ امتحان یا مصاحبه علمی. دانشگاه ‌ها محدود بودند و البته متقاضیان تحصیل هم محدود؛ دانشگاه تهران، دانشگاه پلی تکنیک (امیرکبیر فعلی)، دانشگاه ملی (شهید بهشتی فعلی)، فردوسی مشهد، جندی ‌شاپور اهواز (شهید چمران فعلی) و دانشگاه پهلوی (دانشگاه شیراز فعلی) بودند و ظرفیت ‌ها هم تکمیل نمی‌ شد. تا اینکه به ‌تدریج تقاضای ورود به دانشگاه افزایش یافت و شرایط تغییر کرد. کنکور آمد و ماندگار شد. بزرگ ‌ترین رویداد علمی کشور رقابتی است همگانی که استعدادها را در دورافتاده‌ترین نقاط ایران نیز شناسایی می‌ کند و شاید مزیت مهم و دلیل ماندگاری ‌اش همین باشد.

 

صبح چهارشنبه ۱۵ مرداد سال ۴۸ کنکوری با شرکت ۴۷ هزار و ۷۰۳ نفر برگزار شد؛ ۱۲ دانشگاه بود با ۳۰ رشته تحصیلی. این آزمون به ‌صورت سؤالات پاسخ کوتاه (به جای تستی) برگزار شد و داوطلبان همزمان با آزمون ۱۰ رشته را انتخاب کردند. نکته مهم اینکه منابع سؤالات ناشناخته بود و داوطلبانی که از امتحان بیرون آمدند نخستین نسل ایرانی ‌هایی بودند که سختی کنکور را درک کردند!

 

بخش دوم – آمار واطلاعات نجومی کشور در کسب تحصیلات عالیه:

 

– ایران ۵ برابر کشورهای پیشرفته دانشگاه دارد. ایران ٢۶۴٠ دانشگاه با ۵٬۸۳۸ رشته دارد، در حالی که چین ٢۴٨١ و هند ١۶٢٠ ، آمریکا ۳۲۸۱ و روسیه ۱۳۰۶ دانشگاه دایر کرده است.

 

– به گزارش ایسنا، روزنامه «شهروند» می‌نویسد: مدرک‌گرایی ایرانی‌ها، وضع دردناکی برای اقتصاد ایران رقم زده است. حالا کشور ما بیشتر از هند و چین یک‌ میلیارد و چندصدمیلیون نفری دانشگاه و مراکز آموزش عالی دارد.

 

– وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست تخصصی جمعیت و منابع سیزدهمین مجمع جهانی علم و فناوری در شهر کیوتو ژاپن اعلام کرد: در ایران ۱۱ میلیون نفر، دارای مدرک دانشگاهی هستند.(۱۳ مهر ۹۵)

 

– درغرب عمدتاً آموزش عالی بعد از جنگ جهانی دوم با هدف بازسازی اجتماعی ایجاد شد یعنی فکر کردند که اگر به تربیت نیروی انسانی متخصص بپردازند، می تواند به بازسازی دوران پس از جنگ کمک کند و غرب با هدف بازسازی اجتماعی و در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی به خصوص اقتصادی و زیرساخت‌ها اقدام کرد که در تربیت نیروی انسانی به شدت هم مؤثر بود و توانستند به فرآیند بازسازی کمک کنند.

 

– در ایران، شکل‌گیری آموزش عالی، در سال ۱۳۱۳ بود که در آن زمان دانشگاه کادر دولتی تربیت می‌کرد و کسانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می شدند، به استخدام دولت در می‌آمدند و کسانی که به استخدام دولت در می آمدند از امتیازات خیلی خوبی برخوردار می شدند. به عبارت دیگر قدرت اجتماعی، اقتصادی و افزایش منزلت اجتماعی ایجاد می‌شد و بعدها هم که دانشگاه‌ها دایر شدند، همه انتظارات این بود که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در نهادهای دولتی استخدام و جذب شوند. خوب این موضوع با ذات سیستم‌های آموزشی و حتی بین المللی هم نمی‌خواند.

 

– ماجرای خرید و فروش پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری، نه تنها تمام اهداف پایان‌نامه نویسی را زیر سؤال برده بلکه موضوع پژوهشگری و تحقیق را به چالش کشیده است.

 

 

– معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: ۴۰ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که آماری وحشتناک است،

 

– به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ نمایندگان مجلس مصوب کردند که آخرین کنکور به شیوه فعلی سال ۹۳ برگزار می‌شود و از سال ۹۴ به تدریج تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی افزایش یابد!!!

 

  • بزرگترین آسیبی که کم سوادان و مدرک سازان و مدرک زدگان به توسعه و رشد کشور میزنند اینست که ابتدا با هر لطایف الحیلی سکوها و مناصب حساس و کلیدی و پول و قدرت ساز را با فرمول راه بنداز جابنداز!!! می نشانند و سپس چاپلوسان)ه و خناسانه برای این مدیر و مسول ارشدی که هیچ کتابی نخوانده و کلاسی ننشسته و آزمونی نداده و رساله ای ننوشته، و تنها با این توجیه که حتما شایستگیهایی داشته که این پست را تصرف کرده،  به تکاپو می افتند و بر قامت نافرم این موجود موهوم ، ردای تحصیلات عالیه دانشگاهی می پوشانند.

 

بخش سوم – پیامد تلخ تکثیر دانشجو به هر قیمت :

 

طبیعی است هنگامیکه پیچ و مهره های موتور پیشرفت  کشور در دانشگاهها فیت و محکم بسته نشود و رویکردهای متفکرین و نخبگان جامعه معطوف به مدرک گرایی گردد و از ماهیت اصلی و میوه های مقدس علم تهی شود!

همه جهات رشد و پیشرفت و توسعه را با چشمان بسته و یا در جهت معکوس حرکت خواهیم کرد که جز سقوط و هلاکت چیز دیگری در انتظارمان نخواهد بود.

 

ضمن اینکه امروزه نزول و سقوط جایگاه تحصیل کرده ها در انظار و افکار عمومی نیز ازدیگر پیامدهای تلخ مدرک گرایی است.

 

در هرصورت متاسفانه ماشین مدرک سازی ، همچنان پرکارترین ماشین چاپ کشور است! چرا که هم پرستیژ آور و دهن پرکن و هم مدیر ساز و امتیازات و پستهای جور باجور بگیر و هم مصادر قانونی و اجرایی و قضایی را تصرف کردن  را در پی دارد!

 

ریشه این انحراف فرهنگی علاوه بر تمرکز نمودن دستگاههای دولتی بر جذب مدارج بالاتر با مزایای بیشترتر، به کم مایگی دانش آموزان ما در تحصیلات متوسطه دبیرستانی است . خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود معمار کج!

 

واقعا وقتی اعتماد و اعتبار و اصالت فرهنگی در جامعه به واسطه تقلب و جعل و جهد آسانسوری (برای کسب مدرک و ترقیات زندگی سودجویان) کم رنگ و یا بی رنگ میشود، تشخیص انسانیت و قابلیت و ظرفیت و توانمتدیهای افراد در جامعه سخت و سخت تر میشود.

دراین کشاکش و جنگ علمی نابرابر بین اصلیون و جعلیون ، متاسفانه فرصت طلبان و جاعلان تاکنون برنده بودند که فضای عمومی کشور را برای نسل امروز و نسلهای پیش رو اینگونه تیره و تار و نا امیدانه رقم زده اند.

 

حقیقت اینست که عمر این صحنه سازیها و نقشهای تمسخر آمیز و به بازیچه گرفتن ساحت علم و ادب و فرهیختگی بسیار ناچیز ولی خسارتهای آنها کارا و عمیق است.لذا بنظر می رسد ضرورت پرداختن یک بازسازی و انقلاب علمی بیش از هر زمان دیگر است.

لذا حتی اگر از همین امروز مسولین مصمم به مبارزه در زدودن بیماری مدرک گرایی و دلالی و فرومایگی در دانشگاهها شوند تا بخواهیم آثار و تبعات مدرک های توخالی را درمان کنیم متاسفانه حداقل یک دهه باید تلاش کرد تا به نقطه مطلوب علم ورزی و قداست اهل علم برسیم و شهد شیرین این جمله طلایی و نورانی امام که: معلمی شغل انبیاست !را در واقع درک کنیم.

 

بخش چهارم – پنج تغییر مهم در کنکور ۱۴۰۲

۵ تصمیم جدید شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در زمینه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو که به تصویب نهایی نیز رسیده است، علاوه بر کمرنگ‌کردن نقش یک آزمون چندساعته در تعیین سرنوشت و مسیر زندگی دانش‌آموزان متقاضی ورود به آموزش عالی، تأثیر عملکرد و تلاش‌های دانش‌آموزان در دوران مدرسه را به معیاری کلیدی برای ورود به دانشگاه تبدیل کرده و در عین حال نوعی استقلال و اختیار برای دانشگاه‌ها در زمینه تعیین شرایطی برای پذیرش دانشجو فراهم آورده است.

 

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «مهار یکه‌تازی مطلق کنکور در تعیین‌ تکلیف بی‌چون‌ وچرای سرنوشت داوطلبان ورود به دانشگاه، بار دیگر طی ماه‌های اخیر با ورود شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی به مسئله ایجاد تغییرات اساسی در نظام سنجش و پذیرش دانشجو کلید خورد. البته اجرایی‌نشدن قوانینی که در ۲ دهه گذشته درباره حذف کنکور به تصویب رسیده بود و همچنین برخوردهای شعاری با این موضوع، بیم‌هایی ایجاد کرده بود که شاید دود سفیدی که از دبیرخانه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی درباره ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشجو بلند شده است هم مانند همان قوانین و مصوبات اجرانشده قبلی، شکل شعاری و ظاهری به‌ خود بگیرند. اما روز سه‌شنبه اول تیرماه ۱۴۰۰ در هشتصد و چهل و دومین جلسه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی تصمیماتی درباره جراحی نظام سنجش و پذیرش دانشجو در ایران گرفته شد که می‌توان گفت ، از مهم‌ترین تصمیمات ۵۲ سال گذشته در زمینه کنکور بوده است.

 

تصمیم جدید شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در زمینه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو که به تصویب نهایی نیز رسیده است، علاوه بر کمرنگ‌کردن نقش یک آزمون چند ساعته در تعیین سرنوشت و مسیر زندگی دانش‌آموزان متقاضی ورود به آموزش عالی، تأثیر عملکرد و تلاش‌های دانش‌آموزان در دوران مدرسه را به معیاری کلیدی برای ورود به دانشگاه تبدیل کرده و در عین حال نوعی استقلال و اختیار برای دانشگاه‌ها در زمینه تعیین شرایطی برای پذیرش دانشجو فراهم آورده است.

 

نمرات پایه دوازدهم دو برابر مؤثرتر از پایه یازدهم

طرح ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی در مجموع دارای ۱۳ ماده است که با تصویب ۶ ماده اصلی آن، پروژه رنگ‌باختن کنکور چند قبضه شده و دیگر راهی برای برگشت ندارد. بر اساس این مصوبات که قرار است از سال ۱۴۰۲ اجرایی شود و بر اساس اعلام دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی به‌ طور قطعی در کنکورهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اعمال نخواهند شد، سهم سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در نظام سنجش و پذیرش دانشجو به ۶۰ درصد می‌رسد و سهم کنکور ۴۰ درصد خواهد بود. «از سهم ۶۰درصدی که به سوابق تحصیلی دانش‌آموزان اختصاص داده شده است، معدل پایه یازدهم به اندازه ۲۰ درصد و معدل پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد تأثیر خواهد داشت.»

 

دروس عمومی از کنکور حذف می‌شود: «بر اساس مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، سنجشی که در کنکور انجام می‌شود فقط مربوط به دروس تخصصی خواهد بود و در بخش سوابق تحصیلی نیز دروس عمومی مورد ارزیابی و سنجش قرار خواهد گرفت.»

 

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی نیز در این‌ باره می‌گوید: «با تأثیر ۶۰ درصد سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد آزمون کنکور، علاوه بر اضطراب‌ زدایی از داوطلبان کنکور به‌خصوص در رشته‌های پرمتقاضی، فرصتی فراهم می‌شود تا عمق یادگیری دانش‌آموزان سنجش شود.

 

واقعیت این است که دانش‌آموز ۱۲ سال تحصیل می‌کند و این ۱۲ سال تحصیل باید در موفقیت او برای ورود به دانشگاه بروز داشته باشد.»

 

اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی همچنین تصویب کرده‌اند که آزمون کنکور برای دروس تخصصی ۲ بار در سال برگزار شود و نتایج امتحانی که از لحاظ سوابق تحصیلی و اختصاصی کنکور سراسری گرفته می‌شود تا ۲ سال اعتبار داشته و دانش‌آموزان می‌توانند از نتایج آن تا ۲ سال استفاده کنند.

مصوبه دیگر شورای انقلاب فرهنگی ناظر بر اختیاردادن به دانشگاه‌ها در پذیرش نهایی دانشجو است؛ به این ترتیب که دانشگاه‌های کشور می‌توانند برای پذیرش دانشجو حد نصاب معدل در نظر بگیرند. دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی درباره جزئیات این مصوبه هم گفت: «دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخصی پایین‌تر باشد، این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.»

 

نادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس در تشریح ماده‌های دیگر طرح ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو که هنوز به تصویب شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی نرسیده است، از تخصیص ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی از فارغ‌التحصیلان دوره لیسانس و همچنین بحث و بررسی ماده مربوط به سهمیه‌ها نام برد و گفت: «البته همه سهمیه‌ها حفظ می‌شوند منتها یک تغییراتی هم ممکن است ایجاد شود. حال باید دید این تغییرات به نفع سهمیه است یا به ضرر آن.»

 

 

بخش پنجم – پاسخ به انتقادها به مصوبه  کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی:

 

۱-نوعی بی‌عدالتی آموزشی در حق دانش‌آموزانی که در مناطق محروم با امکانات کم تحصیل می‌کنند .پاسخ : اگر حمایت از دانش آموزان مناطق محروم استدلال خود را داشته باشد ،می توان با کاهش  سقف نمره معدل، همچنان  آنها را مورد توجه حمایتی قرار داد.

 

۲- رقم‌خوردن بی‌عدالتی آموزشی بین دانش‌آموزانی است که در مدارس غیر انتفاعی و دولتی تحصیل می‌کنند.  پاسخ :«آن چه در سوابق تحصیلی در نظر گرفته می‌شود، نمرات امتحانات نهایی و سراسری است. بنابراین شائبه این که دانش‌آموزان مدارس غیر انتفاعی در برخی موارد مورد ارفاق قرار گیرند و به این خاطر از دانش‌آموزان مدارس دولتی جلو بزنند، اصلا امکان ندارد.»

 

۳-پایین بودن قدرت تفکیک امتحانات نهایی:با توجه به بالا بودن تعداد معدل ۲۰، معیار سابقه تحصیلی مبتنی بر آزمون نهایی در یک سال معیار خوبی برای رشته‌های پرطرفدار محسوب نمی‌شود.

پاسخ: در هرصورت در تمامی رقابت ها ی علمی یک کف و سقف نمرات و امتیازات وجود دارد و وقتی دو نفر صفر می گیرند نمی توان گفت آنها اولا شبیه هم هستند و ثانیا بدرد هیچ کاری نمی خورند . در خصوص نمره ۲۰ هم این برداشت ناقص صادق است.

 

۴- با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، نمره‌گرایی در سیستم آموزشی از قبل از کنکور شروع می‌شود و تبعات خاص روانی بر دانش‌آموزان خواهد داشت. همچنین حق دانش‌آموزان با معدل‌های پایین که کنکور را فرصت جبران برای خود می‌ بینند تضییع می‌شود.

پاسخ : بنظر میرسد انتقاد کننده پاسخ خود را در طرح سوال داده است. چون فردی که طی سه سال نتوانسته از فرصت کنکوری کسب معدل استفاده کند و به یکباره قصد جهش و پرش دارد، احتمال اینکه دوپینگ کرده باشد خیلی زیاد است!

 

۵- شیوه‌های بسیار نوینی برای تقلب به وجود آمده که مسئولان از آن غافلند .گستره زمانی و مکانی برگزاری امتحانات نهایی چند ده برابر آزمون سراسری بوده و جلوگیری از بروز تقلبات و تخلفات در سه مرحله پیش از آزمون، حین آزمون و پس از آزمون غیرممکن است.

پاسخ : اولا قوانین خیلی خوب وقتی کارایی دارند که ضمانت اجرای قوی داشته باشند.پیش نیاز این قانون نظارت دقیق بر سازو کار آزمونهای نهایی است ثانیا احتمال لو رفتن و دلالی سوالات سراسری کنکور به مراتب بیشتر از آزمونهای سراسری است. چون آموزش و پرورش تجربه دیرینه و موفق در برگزاری این آزمونها داشته است.

 

۶- افزایش اهمیت امتحانات نهایی در نتایج کنکور باعث گسترده‌تر شدن بازار سودجویان عرصه کنکور و ورود گسترده‌شان به پایه‌های پایین‌تر به بهانه امتحانات نهایی خواهد شد و این بازار نه تنها برچیده نمی‌شود، بلکه چند برابر می‌شود و به دنبال آن، اضطراب و استرس کنکور نیز گسترده‌تر خواهد شد.

 

پاسخ : اولا چقدر خوبست این آموزشهای فشرده کنکوری تا سطوح ابتدایی فعال شود که اثربخشی بیشتری در غنی سازی و رشد دانش آموزان ایجاد خواهد کرد. ثانیا سود دلالی در انحصار و احتکار و قاچاق است با توزیع معدل کنکور از انحصار دلالان خارج خواهد شد و وقتی آزمونهای تخصصی تکرار شود ، استرس  دیگرمعنا ندارد!

 

۷- فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموزانی که قصد شرکت در گروه آزمایشی متفاوت از دیپلم خود را دارند (مانند داوطلبان دارای دیپلم ریاضی که قصد شرکت در کنکور تجربی را دارند) نمی‌توانند از حق سوابق تحصیلی متفاوت خود استفاده کنند.

 

پاسخ : یک وجهش تمرکز دانشجو بر آموزه های تخصصی دوره متوسطه که اختیارا برگزیده باید باشد که دولت هم براساس آن درخواستها سازماندهی نموده است. وجه دومش در آیین نامه اجرایی می توان برای این موضوع  نیز فرایند متناسبی تعریف نمود.

 

۸- عزیزانی که دارای دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردانی بوده و قصد شرکت در کنکور سراسری را داشته باشند نیز در طرح مذکور فراموش شده‌اند.

 

پاسخ :در صورت عدم پیش بینی در مصوبه اصلی،  در آیین نامه اجرایی می توان برای این موضوع  نیز فرایند متناسبی تعریف نمود.

 

بخش ششم- وضعیت شکلی و محتوایی نظام آموزش و پرورش  :

 

متاسفانه فرایند و  محتوای مطالب درسی  و فضای نظام آموزشی ما برای دانش آموزان ، بیشتر به  یک امریه  و فضای مدرسه نیز به پادگان آموزشی  شباهت دارد. مطالبی که نه از جذابیت لازم برخوردار و نه از انعطاف و پویایی لازم در مواجهه با تحولات فرهنگی و تکنولوژیکی داشته و نه در پایان تحصیلات دوره متوسط ، قابلیت بکارگیری و بهره برداری از آموزه های گذشته را در کسب و کار دارد.

 

از طرفی نظام آموزش عالی  نیز به تناسب خروجیهای دانش آموخته،  کمترین کارایی و تحول آفرینی بویژه در اقتصاد و فرهنگ داشته و جنون مدرک گرایی را ترویج و گوی سبقت را از توانمندی‌ و اثربخشی و خلاقیتها و ابتکارات فردی ربوده است و بالاخره آنگونه شده است که ۴۰ درصد  ازلشگر بیکاران را تحصیلات عالیه شامل می شود.

نه تحصیلکرده ها توانایی کار در صنایع و محافل فنی حرفه ای و یا کشاورزی و دامداری دارند و نه دانشگاهها به نخبگان تولید ات اقتصادی ( که فاقد مدرک تحصیلات عالیه باشند ) جهت بهره گیری از تجارب موفق  آنها ، اجازه ورود  به کلاس درس خود می دهند! در حالیکه دکترا و مهندسی افتخاری به نخبگان کسب و کار الگوسازی خوبی برای آشتی دانشگاه با بازار کار باشد.

 

عدالت آموزشی نیز همچون عدالت اجتماعی با تمامی شئوناتش به محاق رفته و این درد سنگین همچنان استخوانی گلوی نظام اسلامی را می فشارد.

 

بطور مثال دانش آموخته های اقتصادی دانشگاهها :

اولا عموما علوم رایج و مکاتب سرمایه داری را فرا گرفته اند که شاید با فرهنگ ، زیرساختها و ظرفیتهای اون کشورها سازگار باشد ولی یقینا بک نسخه بین المللی جامع برای همه اقلیمها و کشورها نمی باشد.

 

ب- گسستگی شدید آموزشهای عالی با بازار کسب و کار به حدی است که بعضا هنرآموزهای فنی حرفه ای سریعتر صاحب کسب و کار و اشتغال مناسب میشوند تا یک کارشناس اقتصاد. (فاصله نجومی بین دانشگاه تا کارخانه.)

 

ج- برغم وحدت تئوریک رشته های اقتصادی در آموزش عالی که علوم و مکاتب سرمایه داری را تدریس و ترویج می کنند،  لیکن هنگام نسخه پیچی اقتصادی برای موضوعات کلان اقتصادی از تکثر و تعدد نظریه برخوردارند.

 

د- اقتصاد اسلامی که به اصول کار و تلاش و  سرمایه گذاری و تولید و توزیع و مالکیت و حقوق کارگر و کارفرما و صادرات و واردات ترکیب کمی و کیفی محصولات و خدمات مقید است کمتر پرداخته شده به نحویکه اسلام عزیز کار خالصانه و تلاش برای کسب روزی حلال و جانباختگان عرصه کار و تولید را در زمره شهدا ارتقا داده است.اولین پیامبری که دست پینه زده کارگر رو بوسید پیامبر گرامی اسلام ص بودند.

 

بخش هفتم – پیشنهادات تکمیلی کارامد نمودن خروجی دانشگاهها :

 

  • دولت بایستی فضای کسب و کار را چنان جذاب و بدور از مفاسد اقتصادی تبدیل نمود تا علاوه بر تثبیت اقتصادی و قابل برنامه ریزی شدن ، یک شبه به آلاف و الوفی نرسند که بیشترین ضربه را به امید و اعتبار جامعه میزنند.

 

  • آموزش و پرورش نیازمند تحول مهمی در مربیگری است متاسفانه دوره های آموزشی معلمان نیز از تبعات آموزشی دانش آموزان مبری نیست!

باید معلمان باسواد با انگیزه و با هوش ودلسوز را برای این مهم برگزید که ماموریت چینش آجرهای رشد و ترقی نظام و نسلهای پیش رو راعهده خواهند داشت.

 

  • تلویزیون آموزشی امکان بسیار بزرگی برای استفاده از معلمان نخبه ای که باید آموزش و پرورش با یک فرایند هوشمندانه از اقصی نقاط کشور با بررسی ها و آزمونهای سخت انتخاب و به صدا و سیما معرفی تا در زمینه رفع بی عدالتی آموزشی نیز در کشور بویژه مناطق محروم ،گام موثری برداشته باشد.

 

  • محتوای آموزشی بایستی متناسب با نیازها و ذوق و اشتیاق بچه ها روان نویسی و خلاصه نویسی شود . برای پایان دوره متوسطه دانش آموزان نیز مشاغل هدفی را مانند فنی حرفه ای پیش بینی تا پس از دیپلم هم توانایی کسب و کار مقدماتی و رتق و فتق امور شخصی خود را داشته باشد.

به هر حال اگر دانش آموز شش سال بعد از ابتدایی را اگر در هر کاری(بجز تحصیل در مدرسه)گمارده شده بود بسیار ورزیده تر و آماده تر از دانش آموزان دیپلم امروز می شدند.

 

  • مشکلات نظام آموزش عالی نیز بایستی از تحولاتی که از آموزش و پرورش انتظار است دنبال کند تا از یوغ اتهام مدرک گرایی و مدرک فروشی و لشگر لیسانسیه های بیکار و…. خود را نجات دهد.

 

۶-انتظار است با انقلاب آموزشی که صورت خواهد پذیرفت ، کار نمره فروشی و بی عدالتی آموزشی و آزمون یکباره کنکور سالانه  و بدون توجه به شیوه تحصیل ۱۲ سال گذشته منتفی و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اثربخشی لازم را پیدا خواهدکرد

 

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عبدالرضا الماسی یکشنبه , ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵

سلام و ارادت ؛
موضوع اخذ مالیات از هنرمندان چه شد !؟!؟!؟

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....