حذف سوداگران از چرخه توزیع خودرو
طرح جدید مجلس برای عرضه خودرو در بورس،بارقه های امید جدیدی را برای فعالان صنعت خودرو و مصرف کنندگان واقعی به همراه داشته به نحوی که انتظار می رود با اجرای صحیح این طرح،دست دلالان و سوداگران از بازار خودرو قطع شود. بر اساس این طرح قرار است با نظر سازمان حمایت،قیمت پایه برای خودروهای
طرح جدید مجلس برای عرضه خودرو در بورس،بارقه های امید جدیدی را برای فعالان صنعت خودرو و مصرف کنندگان واقعی به همراه داشته به نحوی که انتظار می رود با اجرای صحیح این طرح،دست دلالان و سوداگران از بازار خودرو قطع شود.
بر اساس این طرح قرار است با نظر سازمان حمایت،قیمت پایه برای خودروهای سواری اعلام شود و کشف قیمت در بازار بورس صورت بگیرد؛به این شکل حداقل اختلاف قیمتی ناشی از افزایش تقاضا به جای تعلق گرفتن به دلالان،به شرکت های خودروسازی می رسد.در نقطه مقابل اما،باید این موضوع را لحاظ کرد که اگر قیمت های نجومی در بورس ثبت شده و استمرار داشته باشد کمکی به مردم نخواهد شد و ضروری است با گذشت زمان و افزایش تولید خودروسازان،التهاب موجود در سطح بازار به حداقل برسد.
ساز و کار عرضه خودرو در بورس
به گزارش اقتصاددان به نقل از اسکناس ،مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا با بیان اینکه فروش خودرو در بورس کالا باعث شفافیت قیمت میشود، گفت: اگر خودرو در بورس عرضه شود تولید افزایش مییابد و خودروساز از زیاندهی خارج میشود.جواد فلاح گفت: طرح ورود خودرو به بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس به امضا ۴۴ نفر از نمایندهها رسیده و در مرحله بررسی در کمسیون صنایع است که در صورت تصویب، به صحن مجلس میرود.مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا اضافه کرد: اگر این طرح تبدیل به قانون شود همه خودروهای تولید داخل با تیراژ بیش از ۵ هزار دستگاه و خودروهای وارداتی که در ۱۲ ماه بیش از ۵۰۰ دستگاه وارد شده است را شامل میشود.فلاح گفت: همه افرادی که گواهی نامه دارند میتواند در سال از هر ماشین فقط یک مدل خریداری کنند و اشخاص حقوقی هم در صورتی اجازه خرید دارند که برای خودرو، خریدار حقیقی وجود نداشته باشد.مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا افزود: البته در طرحی که به نمایندگان ارائه داده ایم هر فرد میتواند در سال فقط یک خودرو از طریق بورس کالا خریداری کند مگر اینکه تقاضایی برای یک خودرو وجود نداشته باشد تا بتواند خریداری کند.فلاح با بیان اینکه قیمتها در بورس کالا بستگی به شرایط عرضه و تقاضا دارد گفت: در طرح نمایندگان مجلس، مشوقهایی برای خودرو ساز در نظر گرفته شده است این موضوع باعث افزایش تولید خودرو در کشور میشود.وی ادامه داد: پس از درج قیمت در تابلو، خریداران میتوانند رقابت کنند که به طور قطع، این قیمت با قیمت پایه اختلاف دارد ضمن اینکه ۲۰ درصد منابعی که از طرح ایجاد میشود در اختیار دولت قرار میگیرد و مابهالتفاوت این قیمت پایه و معاملات، به ارتقای صنعت خودرو و حمل و نقل اختصاص مییابد.مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا، گفت: زمانی که عرضه خودرو در بورس صورت گیرد منابعی، چون ارائه وام قرض الحسنه به خودرو ساز اختصاص مییابد که این امر باعث کاهش هزینه خودرو میشود.فلاح افزود: در کشور تقاضای خودرو به دو صورت است، تقاضای مصرفی و تقاضای سرمایه گذاری؛ در این شرایط با ۲ نوع نرخ مواجه هستیم و این موضوع باعث سفته بازی در بازار میشود.مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا اضافه کرد: عرضه خودرو در بورس باعث شفاف سازی قیمت میشود و قیمتی که در تابلو است قابل اتکا است.وی همچنین درباره مزایایی عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بر اساس گزارش صورتهای مالی، خودرو سازها ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته تولید دارند که این زیان انباشته را سهامدار پرداخت میکنند در صورتی که اگر در بورس عرضه شود تولید افزایش مییابد و خودروساز از زیاندهی خارج میشود.
اعضای شورای رقابت بهدرستی وظیفه خود را انجام نمیدهند
یک کارشناس اقتصادی گفت: با ورود خودرو به بورس، دلالی از چرخه توزیع خودرو حذف شده و سوددهی کارخانههای خودروسازی افزایش مییابد؛ همچنین با رشد مالیات، بخشی از کسری بودجه نیز تامین می شود.علی سعدوندی در گفتگو با مهر در خصوص ایده فروش خودرو در بورس، اظهار داشت: هر کاری که سبب حذف دلال شود و رابطه مستقیمی بین مشتری و کارخانه شکل دهد، خصوصاً در شرایط فعلی، به نفع اقتصاد کشور است، خصوصاً در موضوع خودرو که در حال حاضر اولویت بالایی نیز در جامعه دارد.وی افزود: با ورود خودرو به بورس، دلالی و واسطهگری از چرخه توزیع خودرو خارج شده و سوددهی کارخانههای خودروسازی نیز افزایش مییابد، علاوه بر آن، عایدی دولت از مالیات نیز افزایش یافته و بخشی از کسری بودجه نیز تأمین میشود.این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه قیمتگذاری شورای رقابت در این مدت با شیوه نادرستی صورت گرفته است، گفت: متأسفانه اعضای شورای رقابت بهدرستی وظایف خود را انجام نمیدهند البته شکی نیست که در حال حاضر انحصار در بازار خودرو وجود دارد اما انحصار قیمتگذاری نیز بدعتی است که با سیاستگذاری اقتصادی دولت صورت گرفتهاست و این مورد نیز مزید بر علت شدهاست.سعدوندی افزود: به نظر بنده در موضوع فروش خودرو، قیمتگذاری اصلاً معنایی ندارد، وظیفهای که شورای رقابت باید به سرانجام میرساند این بود که سیاستها به نحوی اصلاح شود که پنجره واردات خودرو به نحوی منطقی باز باشد تا این انحصار شکسته شود و مهمتر اینکه به شرکتهای خصوصی کوچک اجازه ورود به صحنه تولید و فروش خودرو داده شود که متأسفانه در حال حاضر اینطور نیست و همچنان بازار انحصاری مانده است.وی خاطر نشان کرد: این نوع قیمتگذاریها تأثیر چندانی بر رقابت ندارد و حتی در این چندسال باعث تحکیم انحصار شدهاست. در حال حاضر اگر دقت کنید اهرم فشار شورای رقابت بالای سر شرکتهایی که ممکن است بخواهند وارد صنعت خودروسازی شوند نیز وجود دارد و آن شرکتها هم میدانند که برای ورود به بازار، شورای رقابت برای محصولاتشان قیمتگذاری خواهد کرد که این مورد مانعی جدی برای ورود به این صنعت است و راه را برای هر نوع اختلاس برای ورود بازیگران جدید در جهت تحکیم انحصار باز میکند.این استاد بانکداری و اقتصاد کلان در واکنش به سخنان رئیس شورای رقابت، درباره اینکه روش قرعهکشی فروش خودرو، بهترین راه است، گفت: مطلقاً این روش قابل دفاع نیست، باید از ایشان پرسید با چه منطقی این ادعا را مطرح کردهاند؟ در حال حاضر روش فعلی باعث شده که هم خودروساز و هم مصرفکننده متضرر شوند، این سیاستهای مخرب با وجود آزمایش چندساله، همچنان پذیرفته شده است و اجرایی میشود ولی سیاستهای اصلاحی به دلایل غیرمنطقی، کنار گذاشته میشود.
ع
برچسب ها :بورس ، چرخه توزیع خودرو ، حذف سوداگران ، عرضه خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰