تاریخ انتشار : یکشنبه 5 فروردین 1403 - 9:31
کد خبر : 161665

دکتر محمد رسولی (شاهنامه شناس)

جمشید پیشدادی بنیانگزار نوروز نیست

جمشید پیشدادی بنیانگزار نوروز نیست

دکتر محمد رسولی طی مصاحبه ای علمی با خبرگزاری آسیا نیوز ضمن تبریک و شاد باش سال نو به عموم ایرانیان و جهانیان، گفت: جشن های ایرانی ریشه های علمی و دانشی دارد. این جشن ها مبنای قراردادی و وضعی ندارد . یعنی این طور نبوده که مثلا گروهی جمع شوند و تصمیم بگیرند که

دکتر محمد رسولی طی مصاحبه ای علمی با خبرگزاری آسیا نیوز ضمن تبریک و شاد باش سال نو به عموم ایرانیان و جهانیان، گفت: جشن های ایرانی ریشه های علمی و دانشی دارد.

این جشن ها مبنای قراردادی و وضعی ندارد . یعنی این طور نبوده که مثلا گروهی جمع شوند و تصمیم بگیرند که روز یکم فروردین را روز عید نوروز بنامند و روز یکم تیر را تیرگان و روز یکم مهر را مهرگان و روز یکم دی را یلدا . بلکه این جشن ها بر مبنای اوضاع طبیعت و بر اساس وضعیت زمین نسبت به خورشید بوده و هست . یعنی روز یکم فروردین که نوروز است خورشید و زمین در وضعیت خاصی نسبت به هم قرار میگیرند . این را تعادل بهاری می گویند . در این روز در نیمکره شمالی روز و شب برابر است و دوازده ساعت روز و دوازده ساعت شب می باشد .
اینکه می گویند در شاهنامه آمده که جمشید پیشدادی پایه گذار نوروز است یا چون در آن روز جمشید تاج گذاری نمود آن روز را نوروز نامیده اند، اشتباه است.آن بیتی که در شاهنامه آمده چنین مفهومی را نمی رساند:
به جمشید بر گوهر افشاندند/ مران روز را روز نو خواندند
جمشید پایه گذار نوروز نیست. پیش از جمشید هم نوروز بوده است. نوروز همیشه بوده و خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....