تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 - 18:15
کد خبر : 125114

جریان مدرن سازی چین توجه جهان را به خود جلب می کند

جریان مدرن سازی چین توجه جهان را به خود جلب می کند

وی افزود: «فشار برای مدرنیزاسیون که توسط چین پیشنهاد و ترویج شده است، انتخاب جدیدی را ارائه می کند و نشان می دهد که جهان دیگری ضروری و ممکن است. این امر در این زمان از چندپارگی بیشتر ناشی از تغییرات آب و هوایی، تشدید درگیری های ژئوپلیتیک، و اختلال در زنجیره تولید و جریان

وی افزود: «فشار برای مدرنیزاسیون که توسط چین پیشنهاد و ترویج شده است، انتخاب جدیدی را ارائه می کند و نشان می دهد که جهان دیگری ضروری و ممکن است. این امر در این زمان از چندپارگی بیشتر ناشی از تغییرات آب و هوایی، تشدید درگیری های ژئوپلیتیک، و اختلال در زنجیره تولید و جریان جهانی زدایی بسیار مهم است.»

روسف از مسیر چین به سمت مدرنیزاسیون، به ویژه اصل آن در ترویج رفاه مشترک، تمجید کرد.

او گفت: «تأثیر بزرگ این مدرن‌سازی برای کشورهای جهان جنوب در ایجاد جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت نهفته است. این تعهد چین می‌تواند به پر کردن شکاف بین جهان شمال و جنوب کمک کند و به ایجاد یک نظم بین‌المللی چندقطبی فراگیرتر کمک کند.»

چین تحت رهبری حزب کمونیست، با تلاش های خود راهی برای مدرن سازی پیدا کرده است. طی حدود ۱۰۰ سال گذشته، این کشور از یک کشور فقیر و عقب مانده به دومین اقتصاد بزرگ جهان، تاجر برتر کالا، بزرگترین دارنده ذخایر ارزی و بزرگترین تولیدکننده تبدیل شده است.

مارتین ژاک، کارشناس ارشد سابق دپارتمان سیاست و مطالعات بین‌الملل دانشگاه کمبریج، می‌گوید که وقتی صحبت از ماهیت مدرنیزاسیون به میان می‌آید، مردم همیشه در وهله اول از نظر فنی و اقتصادی به آن فکر می‌کنند.

وی می گوید: «من فکر می کنم این نکته به طور واضحی مهم است، که اساس مدرنیزاسیون غربی، شکاف در جهان بود. اساس مدرن سازی چینی، فرصت هایی برای جهان، به ویژه جهان در حال توسعه، به منظور توسعه و مدرن سازی است.»

ژاک با اشاره به اینکه رشد چین مفهوم مدرنیزاسیون را بازتعریف می کند، گفت که ظهور این کشور، جهان را به گونه ای تغییر خواهد داد که غرب نمی تواند با آن کنار بیاید. او گفت: «از نظر من غرب اساساً یخ زده است. هیچ استراتژی ندارد. چین را درک نمی کند. مات و مبهوت است.»

ناظران گفتند که مسیر چین به سمت مدرنیزاسیون، روش قدیمی مدرنیزاسیون غربی را که سرمایه محوری است و با ماتریالیسم فزاینده و توسعه خارجی مشخص می شود، کنار می گذارد. همچنین این افسانه را می شکند که مدرنیزاسیون به معنای غربی شدن است و گزینه های کشورهای در حال توسعه را در مسیر مدرنیزاسیون خود گسترش می دهد.

عصام شرف، نخست ‌وزیر سابق مصر و عضو ارشد غیر مقیم در موسسه مطالعات مالی چونگ‌یانگ دانشگاه رن‌مین چین، گفت که چهار ستون کلیدی در مدرن‌سازی چین شامل موارد ذیل می شوند: «همکاری، هماهنگی، صلح و توسعه».

وی گفت: چین با اتخاذ این ارکان، مزایای مدرن‌سازی خود را از طریق ابتکار کمربند و جاده، ابتکار توسعه جهانی، ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی که کالاهای عمومی ارائه شده توسط این کشور به جامعه بین المللی محسوب می‌شوند، به جهان منتقل می‌کند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....