تاریخ انتشار : جمعه 31 مرداد 1399 - 0:13
کد خبر : 16038

توافق امارات اسرائیل و ضرورتهای اقتصاد ایران

توافق امارات اسرائیل و ضرورتهای  اقتصاد ایران

اقتصاددان – سمانه عابدی : ایران در دوره بعد از تحریم بر این مسئله متمرکز شد که تمرکز ترانزیتی از امارات به کشوری دیگر منتقل شود و توسعه چابهار در دستور کار قرار گیرد و به نظر می‌رسد توافق امارات و اسرائیل باعث می‌شود این بحث‌ها جدیت بیشتری یابد چراکه زمانی که روابط امارات با

اقتصاددان – سمانه عابدی : ایران در دوره بعد از تحریم بر این مسئله متمرکز شد که تمرکز ترانزیتی از امارات به کشوری دیگر منتقل شود و توسعه چابهار در دستور کار قرار گیرد و به نظر می‌رسد توافق امارات و اسرائیل باعث می‌شود این بحث‌ها جدیت بیشتری یابد چراکه زمانی که روابط امارات با اسرائیل در این سطح رسمیت پیدا می‌کند، امارات ‌مانند اردن مورد سیطره امنیتی اسرائیل قرار می‌گیرد و طولی نمی‌کشد که امارات با توجه به پتانسیل‌های محدود آن ،مورد نفوذ شدید اسرائیل قرار می‌گیرد. پس باید کم‌کم از مسیر خطرناک شده ترانزیتی امارات دور شد .
در سال‌های اخیر بسیاری از تجار ایرانی از امارات به قطر و عمان و ترکیه تغییر مسیر داده‌اند و به نظر می‌رسد این موضوع در سال‌های آینده شدت بیشتری بگیرد.
قطع یک‌باره روابط تجاری به نظر گزینه عقلانی نیست و کاهش کم‌کم روابط اقتصادی باید اتفاق بیفتد و از گزینه‌های مانند توسعه بندر چابهار به‌عنوان جایگزین‌های جدید بهره برد.

دکتر بهمن آرمان عضو شورای‌ سردبیری اقتصاددان در تحلیل یادداشت خانم سمانه عابدی می گوید : موقعیت استراتژیک و ترانزیتی ایران با توجه این توافقنامه به شرطی ممکن است گسترش پیدا کند که اجراء ۳ پروژه کلیدی وحیاتی‌ آغاز یا تکمیل شود :
۱- راه آهن دو خطه و تندرو چابهار- مشهد
۲- آزاد راه بندر امام- بازرگان
۳- اتصال مرکز کشور به خلیج فارس از‌طریق کوتاهترین مسیر بندر امام – اهواز- ایذه- لردگان- اصفهان تنها به طول ۴۱۶ کیلومتر
در صورت عدم اجراء این پروژه ها و دیگر اقدامات موثر ، ایران عملا در محاصره قرار خواهد گرفت.‌

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....