تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 20:42
کد خبر : 142744

تلاش و جوهره ملت ها راز توسعه اقتصادی کشورها

تلاش و جوهره ملت ها راز توسعه اقتصادی کشورها

دکترعلی اکبر حسنی صاحبنظر در بهره وری و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :   نگاهی به تاریخ توسعه‌ی کشورها حکایت از آن دارد که یکی از مهم‌ترین عناصر توسعه‌ی آن‌ها کیفیت جوهره‌ی ملت‌های آن‌هاست. این عنصر حیات‌بخش واجد اهمیت فوق‌العاده ای است به نحوی که علیرغم محدودیت‌ها، موانع، کمبودها، مشکلات

دکترعلی اکبر حسنی صاحبنظر در بهره وری و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

 

نگاهی به تاریخ توسعه‌ی کشورها حکایت از آن دارد که یکی از مهم‌ترین عناصر توسعه‌ی آن‌ها کیفیت جوهره‌ی ملت‌های آن‌هاست.
این عنصر حیات‌بخش واجد اهمیت فوق‌العاده ای است به نحوی که علیرغم محدودیت‌ها، موانع، کمبودها، مشکلات و دشمنی‌ کشورهای متخاصم توانسته است کشور را از نابودی قطعی نجات بخشیده و به تدریج در جایگاه یک کشور قدرتمند قرار دهد.
ملت‌های شاخص در این زمینه را می‌توان ملت آلمان و ملت ژاپن نام برد.
کشورهای مذکور با تجربه‌ای تلخ از جنگ، در نقطه‌ای پائین‌تر از صفر قرار گرفته بود و هیچ چشم‌انداز روشنی برای آینده نداشتند. جهان نیز برای آنان هیچ دورنمای امیدبخشی تصور نمی‌کرد و بالاتر از آن قدرت‌های مسلط عصر، در تدارک سازوکارهایی بودند که این کشورها، در آینده‌ی تاریخ هیچگاه در قامت یک قدرت مستقل ظهور ننمایند.
با این اوصاف، بزرگ‌ترین نیروی اعجازگر برای تجدید حیات آن کشورها را می توان کیفیت جوهره‌ی ملت‌های‌شان ذکر کرد. شاخص‌هایی که توانست به صورت آرام و زیرپوستی بذر قدرت را در خاک کشورشان بکارد، آبیاری کند، حراست نماید و شکوفا سازد.
امیدواری و دوری از یاس و نومیدی در اوج مشکلات و مصیبت ها از بارزترین شاخص‌های جوهره‌ی آن‌هاست. بررسی تاریخچه‌ی شرکت های بزرگ و روحیات کارآفرینان و بنیان‌گذاران صنایع آن کشورها به درستی تصویر این خصیصه را نمایان می‌سازد‌.
شاخص دوم در این کیفیت جوهره را می‌توان سخت‌کوشی و پرهیز از تنبلی ذکر کرد. تلفیق روحیه‌ی امیدوارانه و سخت‌کوشی توانست از میان خاکسترهای جنگ، جوانه‌های تولید را شکل دهد و آبیاری کند. ویژگی مهمی که اگر نبود، قطعاً امروز شاهد قدرتهای برتر اقتصادی به نام آلمان و ژاپن نبودیم.
قناعت و صرفه‌جویی در مصرف، سومین ویژگی کیفیت جوهره‌ی ملت‌های مذکور است. قناعت و صرفه‌جویی هم در بُعد فردی و هم در بُعد سازمانی و ملی مکمل ویژگی‌های قبلی بوده‌ و هست. این ویژگی به عنوان یک بخش جدائی‌ناپذیر از فرهنگ آن‌ها هنوز هم نقش کلیدی در پایداری اقتصادشان بازی می‌کند.
اعتماد به نفس و تکیه بر توانمندی‌های ملی، در مقابل امید به قدرت‌های خارج از کشور و انتظار کمک از دیگران برای نجات اقتصاد آن‌ها را ویژگی مهم بعدی می‌توان به شمار آورد.
به اتکای این ویژگی است که توانستند به کمک اندیشه، نهضت بهره‌وری را ایجاد و مشعل آن را برای همیشه فروزان نگه‌دارند. انقلاب بهره‌وری، توانست فقدان و کمبود منابع برای تجدید حیات اقتصادشان را جبران نماید و آنان را از وابستگی به دیگران نجات دهد.
این خصیصه همان چیزی است که صلاح‌الدین ایوبی نیز در نبرد اندلس از آن بهره‌ برد و توانست با اعتماد و اتکای به نفس و بدون چشمداشت و انتظار کمک غیر، پیروز میدان شود.
تمام برنامه‌ریزی‌های حکومت‌ها در جوامع مذکور متکی به کیفیت بالای جوهره‌ی ملت‌هایشان است. برنامه‌‌ریزی اقتصادی و اجتماعی در هر کشوری، بدون داشتن پشتوانه‌ی سطح بالای کیفیت جوهره‌ی مردم، در معرض ناکامی قرار می‌گیرد و به اتلاف منابع منجر خواهد شد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....