تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 - 21:42
کد خبر : 133666

تفاوت برگزاری انتخابات با قانون جدید

تفاوت برگزاری انتخابات با قانون جدید

اقتصاددان  :  با اعلام خبر تائید مصوبه اصلاح قانون انتخابات در شورای نگهبان و تبدیل مصوبه به قانون، دیگر می‌توان گفت که انتخابات مجلس قطعا با قانون جدید برگزار خواهد شد. هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان ظهر امروز از تائید مصوبه اصلاح قانون انتخابات در این شورا خبر داد و گفت که با بررسی

اقتصاددان  :  با اعلام خبر تائید مصوبه اصلاح قانون انتخابات در شورای نگهبان و تبدیل مصوبه به قانون، دیگر می‌توان گفت که انتخابات مجلس قطعا با قانون جدید برگزار خواهد شد.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان ظهر امروز از تائید مصوبه اصلاح قانون انتخابات در این شورا خبر داد و گفت که با بررسی حذف ماده ۵۳ طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در جلسه امروز شورای نگهبان، مصوبه اصلاح قانون انتخابات، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

با اعلام خبر تائید مصوبه اصلاح قانون انتخابات در شورای نگهبان این مصوبه به قانون تبدیل شده و دیگر با قطعیت می توان گفت که انتخابات آتی مجلس با قانون جدید برگزار خواهد شد.

براساس این موضوع اکنون این سوال مطرح است که برگزاری انتخابات با قانون جدید چه تغییراتی کرده و داوطلبان برای ثبت نام چه مدارکی را لازم دارند و چه زمانی باید اقدام کنند. سوال هایی که در ادامه به آنها پاسخ خواهیم داد.

زمان پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس

براساس اعلام وزیر کشور پیش‌ثبت‌نامِ انتخابات مجلس از ۱۶ مرداد آغاز می‌شود و اگر کسی برای پیش ثبت نام اقدام نکند فرصت داوطلبی را از دست می‌دهد.

هفته گذشته سامانه پیش ثبت نام انتخابات رونمایی شده و زیر بار رفته است که به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور آزمایش این سامانه بدون مشکل و با موفقیت انجام شده است.

مدارک لازم برای ثبت نام

داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌بایست در هنگام ثبت نام حداقل سن ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال هجری شمسی داشته باشند و مدارک مورد نیاز را از مراجع مربوطه اخذ و برای بارگذاری اولیه در سامانه پیش ثبت نام، آماده کنند.

براساس اعلام رئیس ستاد انتخابات کشور مدارک زیر برای پیش ثبت نام نیاز است:

مدارک هویتی شامل کارت ملی، شناسنامه و عکس شخصی

کارت پایان خدمت یا معافیت دائم (ویژه آقایان)

مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالا یا معادل آن

مدارک ایثارگری (ویژه ایثارگران)

گواهی پذیرش استعفا برای مشمولین ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

ارائه گواهی معتبر مورد تایید بالاترین رده نهاد یا موسسه مربوط مبنی بر داشتن حداقل ۵ سال سابقه فعالیت اجرایی، آموزشی، پژوهشی یا قضایی در یک یا همه این زمینه ها در بخش دولتی، عمومی یا غیرعمومی (در مجموع ۵ سال)

عدم ثبت نام داوطلبین در سامانه پیش‌ثبت‌نام به منزله عدم ثبت نام در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خواهد بود و پس از مهلت تعیین شده برای پیش‌ثبت‌نام، به هیچ گونه درخواستی جهت ثبت‌نام، ترتیب اثر داده نخواهد شد.

تفاوت برگزاری انتخابات با قانون جدید

از نکات مهم این قانون و تفاوت آن با قانون قبل، همین موضوع پیش ثبت نام است که از ۱۶ مرداد آغاز خواهد شد.

به گفته وزیر کشور پیش ثبت نام یک فرصت طلایی برای اطراف قضیه ایجاد می‌کند تا مسائل انتخابات را دنبال کند.

یکی از نکات دیگری که در این دوره از انتخابات شاهد خواهیم بود بحث شفافیت مالی است که برای آن شیوه نامه تهیه و ابلاغ شده است.

موضوع تبلیغات هم در قانون جدید انتخابات پیش‌بینی شده است. ضمن اینکه فرصت و اختیار کافی در اختیار داوطلبان برای جلوگیری از تخریب قرار می‌گیر. همچنین مواعیدی را برای بررسی بیشتر در اختیار قرار می‌دهد.

به گفته وزیر کشور قانون جدید انتخابات تلاش دارد مفهوم دقت، سلامت، امنیت، سرعت و صحت انتخابات که در ۴۰ انتخابات گذشته در انقلاب اسلامی، مد نظر بوده را تقویت کند.

متقاضیان شرکت در انتخابات مجلس باید حداقل ۶ ماه قبل از ثبت نام استعفا کرده باشند

ستاد انتخابات کشور امروز در اطلاعیه شماره ۴ خود اعلام کرد که متقاضیان شرکت در انتخابات مجلس باید حداقل ۶ ماه قبل از ثبت نام استعفا کرده باشند و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

در این اطلاعیه آمده که بر اساس ماده ۲۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مقامات مصرّح در قانون و مشاغل همتراز آن‌ها که قصد داوطلبی برای نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دارند، باید حداقل ۶ ماه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفاء نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند، همچنین بر اساس تبصره ( ۴ ) همین ماده، جایگزین فرد مستعفی باید از سوی مرجع ذی‌صلاحِ بالاتر، حداکثر به مدت یک ماه به طور رسمی معرفی شود و فرد مستعفی در آن حوزه مسئولیتی نداشته باشد.

برهمین اساس مطابق با روزشمار انتخابات، بازه زمانی استعفاء تا تاریخ ۲۵ خردادماه سال جاری تعیین شده است.

ابلاغ شیوه‌نامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی؛ به زودی

شیوه‌نامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی براساس اعلام وزیر کشور به زودی ابلاغ می‌شود و برای نظارت بر تبلیغات، کارگروهی تشکیل شده که بررسی آن را بر عهده خواهد داشت.

آمادگی برگزاری انتخابات با قانون جدید

محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور درباره قانون جدید انتخابات گفته که تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات با قانون جدید اندیشیده‌ شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....