تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 - 20:16
کد خبر : 62706

تسهیلات با بازپرداخت نجومی

تسهیلات با بازپرداخت نجومی

بانک ها درآمدهای گوناگونی را در قبال پول مشتریانشان کسب می کنند و یکی از منابع درآمدی آن ها ارائه وام است، بانک ها در قبال ارائه وام به هموطنان با دریافت درصد سود به کسب و کار می پردازند. به هر حال افزایش تورم آب شدن ارزش پولی را به ارمغان می آورد و

بانک ها درآمدهای گوناگونی را در قبال پول مشتریانشان کسب می کنند و یکی از منابع درآمدی آن ها ارائه وام است، بانک ها در قبال ارائه وام به هموطنان با دریافت درصد سود به کسب و کار می پردازند.

به هر حال افزایش تورم آب شدن ارزش پولی را به ارمغان می آورد و امری طبیعی به حساب می آید که بانک مرکزی به عنوان یک مرجع بالا دستی فرمول ۲۰تا۲۵ درصد سود را برای ارائه وام ها در نظر گیرد، اما در این میان برخی از بانک ها سود های نجومی را از مشتریان شان کسب می کنند.

برای اینکه بیشتر به این موضوع بپردازد بهترین منبع کسب اطلاعات را گفتگو با هموطنان می داند و در این خصوص به تعدادی از بانک های سطح شهر تهران مراجعه کرده است.

وام با سود صد درصدی

وام ۴۰ میلیون تومان بنده نیازمند ۶ میلیون تومان خرید جعاله است و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز هزینه محضر برای سند واحد مسکونی ام گرو بانک مسکن می شود نهایتا در مجموع ۳۳ میلیون تومان به دست بنده می رسد که باید ماهیانه یک میلیون تومان در مدت ۶۰ ماه پرداخت کنم که در مجموع دوبرابر باید به بانک پس دهم.

بانک مسکن یکی از بانک های سرشناس برای دریافت وام به ویژه خرید و تعمیرات مسکن در بین مردم معروف است، شعبه بانک مسکن در بلوار تعاون غرب تهران را انتخاب می کنیم، ابوالفضل یکی از مراجعه کنندگان به این بانک است که در خصوص وام تعمیرات مسکن به خبرنگار پرسون گفت: درخواست وام تعمیرات مسکن داده ام و قرار است بانک ۴۰ میلیون تومان وام به بنده ارائه دهد، اما حدود ۷۰ میلیون باید طی ۵ سال به بانک پرداخت کنم.

وی درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه سود بانک این وام به چه میزان است؟ پاسخ داد: وام ۴۰ میلیون تومان بنده نیازمند ۶ میلیون تومان خرید جعاله است و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز هزینه محضر برای سند واحد مسکونی ام گرو بانک مسکن می شود نهایتا در مجموع ۳۳ میلیون تومان به دست بنده می رسد که باید ماهیانه یک میلیون تومان در مدت ۶۰ ماه پرداخت کنم که در مجموع دوبرابر باید به بانک پس دهم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون  ،    این شهروند تهرانی ادامه داد: طبیعتا افرادی که به بانک ها روی می آورند تا وام دریافت کنند افراد ناتوان هستند و از سر ناچاری دست به دریافت وام می زنند، بنابراین مجبور هستند که وام با سود بالا دریافت کنند.

این مشتری بانک مسکن به هزینه های دیگر برای دریافت این وام ۴۰ میلیون تومان خود اشاره کرد، گفت: برگ تقسیم نامه خانه ام را بانک درخواست کرده که برابر اصل شود که ۵ برگ است و محضرخانه هر۵ برگ را ۲۰۰ هزار تومان هزینه گرفت، همچنین برای خرید جعاله نیازمند ثبت نام سجام در بورس بوده ام که حدودا ۶۰ هزار تومان در آنجا هزینه کردم و نزدیک به ۵۰ هزار تومان نیز کپی مدارک و اسناد مربوط شده است و این درحالی است که هزینه کرایه ماشین از هزینه های دیگر است.

ابوالفضل درپاسخ به این سوال که هزینه وام تعمیرات مسکن افزایش یافته است؟ پاسخ داد: به تازگی هزینه وام از ۴۰ میلیون تومان به ۸۰ میلیون افزایش پیدا کرده است، اما هیچ فرقی در باز پرداخت و هزینه مربوط به دریافت آن ندارد.

به اسم ۲۳ درصد وام می دهند

بانک برای پرداخت وام فرمول عجیب و غریبی ارائه می کند، به طوری که به جای اینکه ۵۰ میلیون تومان را کاملا پرداخت کند ۴۳ میلیون تومان پرداخت می کند و در مقابل ۷ میلیون تومان نزذ خود تا پایان پرداخت اقساط نگهداری می کند، به عبارتی سود ۵۰ میلیون تومان را از مشتریان می گیرد اما در اصل ۴۳ میلیون تومان به مشتری وام پرداخت کرده است.

بانک شهر نیز که به نوعی متعلق به شهرداری تهران است، وام ۵۰ میلیون تومانی را به مشتریان خود ارائه می دهد و به شکل اسمی ۲۳ درصد برای مشتریان در نظر می گیرد، که در این باره سعید یکی از مشتریان شعبه خیابان ابوذر منطقه ۱۷ تهران درگفتگو با خبرنگار پرسون گفت: بانک شهر به هر یک از مشتریان که درخواست وام دارند و شرایط ضمانتی را در اختیار داشته باشد وام ۵۰ میلیون تومان ارائه می دهد.

وی ادامه داد: بانک برای پرداخت وام فرمول عجیب و غریبی ارائه می کند، به طوری که به جای اینکه ۵۰ میلیون تومان را کاملا پرداخت کند ۴۳ میلیون تومان پرداخت می کند و در مقابل ۷ میلیون تومان نزذ خود تا پایان پرداخت اقساط نگهداری می کند، به عبارتی سود ۵۰ میلیون تومان را از مشتریان می گیرد اما در اصل ۴۳ میلیون تومان به مشتری وام پرداخت کرده است.

این شهروند منطقه ۱۷ تهران ادامه داد: از سوی دیگر آن ۷ میلیون تومانی که از وام مشتری نزد بانک می ماند نه تنها مشتری از سود آن بی بهره می شود بلکه باید سود پولی را پرداخت کند که اصلا دریافت نکرده است.

سعید تصریح کرد: خارج از روند اداری و ارائه ضمانت های بانکی که نیازمند زمان و هزینه و مشکلات برای مراجعه کنندگان وام است، وام های ارائه شده بیش از ۵۰ درصد سود را به وجود می آورد که با وام اسمی ۲۳ درصد کاملا مغایرت دارد.

وام قرض الحسنه نیز وجود دارد

در این میان یکی از شهروندان تهرانی به خبرنگار ما گفت: برخی از بانک ها از جمله بانک قرض الحسنه رسالت وام با سود دو درصد به عبارتی قرض الحسنه پرداخت می کند، اما این بانک به تازگی جمع آوری شده است و کاملا به شکل الکترونیکی خدمات ارائه می دهد که کمی مشکلات را برای شهروندان به وجود می آورد.

وی افزود: بانک رسالت هم به همین راحتی وام نمی دهد مگر اینکه مشتری نزد بانک سپرده ای بدون دریافت سود گذاشته باشد و درقبال امتیاز وام کسب کرده باشد و در صورتی که فردی اقساط وام قرض الحسنه اش به تاخیر بیفتد ۱۲ درصد سود دریافت خواهد کرد.

انتظار از رئیس جدید بانک مرکزی

این روزها هر نوع خدمات دهی در بانک ها با دریافت هزینه امکان پذیر خواهد بود، به طوری که در قانون جدید بانک ها دریافت شماره شبا حساب بانکی نیز با دریافت پول ارائه می شود و به نوعی هیچ نوع خدمتی به شکل رایگان امکان پذیر نیست، از همین رو هموطنان از مدیریت جدید بانک مرکزی انتظار دارند کمی در نحوه ارائه وام خرد به شهروندانی که با مشکلات اقتصادی مواجه اند انعطاف به خرج دهند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....