تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 آذر 1399 - 12:48
کد خبر : 27628

ترکیه در حال تهدید کشاورزی ماست و دولت واکنشی ندارد!

ترکیه در حال تهدید کشاورزی ماست و دولت واکنشی ندارد!

هشدار نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران  علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل در مجلس، در جلسه‌ مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار کرد: ترکیه در حال ساخت سد بر روی رود ارس است که تهدیدی برای کشاورزی کشورمان محسوب می‌شود، اما متاسفانه تا به امروز دولت و وزارت نیرو در حوزه دیپلماتیک

هشدار نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران 

علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل در مجلس، در جلسه‌ مشترک اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار کرد: ترکیه در حال ساخت سد بر روی رود ارس است که تهدیدی برای کشاورزی کشورمان محسوب می‌شود، اما متاسفانه تا به امروز دولت و وزارت نیرو در حوزه دیپلماتیک اقدامی نداشته است.

وی افزود: باید مسؤولان کشور به این موضوع به شکل جدی و سریع ورود کنند چرا که در صورت ادامه ساخت این سد در طول سال‌های آینده در بخش تامین آب بخش کشاورزی مغان با مشکلات اساسی دست به گریبان خواهیم بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از ابطال واگذاری کشت و صنعت مغان که توسط دستگاه قضایی صورت گرفت، باید وزارت جهاد کشاورزی به شکل اساسی، تخصصی و دقیق برای کشت و صنعت مغان برنامه‌ریزی کند.

وی گفت: در کل کشور ۵ و نیم میلیون تن سیب زمینی تولید می‌شود که ۵ میلیون نیاز داخل بوده و نیم میلیون تن نیز صادر می‌شود، استان اردبیل به تنهایی ۸۶۰ هزار تن سیب زمینی تولید می‌کند که فقط ۲۶۰هزار تن نیاز استان است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزان سیب زمینی‌کار در کشور به خصوص در استان اردبیل با مشکلات عدیده‌ای درگیر هستند که باید وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی در رابطه با این موضوع اقدامات لازم را انجام دهند.
به گفته کارشناسان؛ یک چالش محیط زیستی و کشاورزی دیگر در راه است. ترکیه پس از سد سازی های پی در پی در سرچشمه های دجله و فرات که موجب بحران های زیست محیطی در سوریه و عراق و حتی موجب حرکت ریزگردها به سمت ایران شده است، یک سد بزرگ در ناحیه ساری قمیش استان قارص بر روی سرچشمه های رودخانه ارس تاسیس می کند.

عملیات ساخت سد و نیروگاه کاراکورت (گرگ سیاه) که بر روی سد ارس در حال احداث است، بزرگترین طرح حوزه آبخیزی رود ارس است که در منطقه استان قارص ترکیه است.

سدسازی ترکیه بر روی رودخانه ارس، حجم آب جاری این رود را ١.۶ میلیارد متر مکعب کاهش می دهد و بحران آب را در شمالغرب ایران تشدید می کند.
بخش های وسیعی از کشتزارها و باغات استان های آذربایجان و اردبیل ایران و نیز جمهوری آذربایجان وابسته به آب این رودخانه است.

ترکیه از ابزار سدسازی بر بستر رودخانه ها به عنوان اهرمی ژئوپلیتیک علیه همسایگان خود استفاده می کند. جمله معروف تورگوت اوزال خطاب به کشورهای پایین دست رودخانه های دجله و فرات در دهه ١٩٨۰ وجود دارد که نشان دهنده الگوی اصلی سیاست این کشور در زمینه آب است: «ما به عربها نمی گوییم که با نفت شان چه کار کنند. آنها هم به ما نگویند که با آب مان چه کار کنیم»

یکی از نتایج سدسازی در ترکیه، خشک شدن تالاب‌های هورالعظیم و پدیدارشدن فاجعه ریزگردها و آلودگی شدید هوا در ایران و عراق است.
ترکیه با ساخت سد «گرگ سیاه!» به طور مستقیم کشاورزی آذربایجان شرقی و اردبیل را مورد تهدید قرار داده است، این در حالی است که در تیراندنن تنها از اقدامات دولت دیپلماتیک یا بکارگیری هر گونه امکان مقابله ای در این مورد خبری منتشر نشده، بلکه بسیاری از نمایندگان آذربایجان شرقی و اردبیل نیز واکنشی نشان نداده اند!

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....