تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 مرداد 1399 - 19:45
کد خبر : 15946

ترساندن مردم از ریزش بورس توسط مخالفین

ترساندن مردم از ریزش بورس توسط مخالفین

اقتصاددان – چشم بازار ترسیده است،بازار نیاز به یک شوک مثبت و حمایت پرحجم دارد. در فضای سکوت و انفعال دولت، ضد انقلاب حسابی مردم را از ریزش بورس ترسانده اند ! یکی از معاونین سابق وزیر بازارگانی خاطره‌ی جالبی تعریف می‌کردند از تجربه‌ی مدیریت تقاضا در بخش بازرگانی مواد خوراکی نظیر برنج و روغن

اقتصاددان – چشم بازار ترسیده است،بازار نیاز به یک شوک مثبت و حمایت پرحجم دارد.
در فضای سکوت و انفعال دولت، ضد انقلاب حسابی مردم را از ریزش بورس ترسانده اند !

یکی از معاونین سابق وزیر بازارگانی خاطره‌ی جالبی تعریف می‌کردند از تجربه‌ی مدیریت تقاضا در بخش بازرگانی مواد خوراکی نظیر برنج و روغن و …

چند سال پیش که تحریم ها تشدید شد و دلار کمی بالا رفت یکی دو روزی مردم از ترس قحطی به فروشگاه‌ها هجوم بردند و عده ای هم تحلیل قحطی در کشور می‌کردند و بر ترس مردم اضافه می‌کردند. جلسه ای در وزارت بازرگانی تشکیل شد و مقدار مصرف روزانه این مواد خوراکی برآورد شد که مثلا ۱۰۰ واحد در روز است. پیشنهاد شد که ۲۰۰ واحد وارد کنیم که دو برابر نیاز باشد و مشکلی پیش نیاید. اما معاون وزیر پیشنهاد دادند که ۳ برابر نیاز وارد کنیم.

توضیح ایشان جالب بود، گفتند مردم ۱۰۰ واحد مصرف می‌کنند، ۱۰۰ واحد هم می‌خرند و ذخیره می‌کنند و باید ۱۰۰ واحد هم همچنان در قفسه‌ی فروشگاه وجود داشته باشد ،چشم مردم باید پُر باشد.

“نکته مهم هم این است چشم مردم باید پُر باشد تا نترسند، با مصاحبه و خبر ترس مردم کم نمی‌شود”

مدیران و مسئولین محترم، بازار بورس ترسیده است، دیدن صف‌های فروش مانند دیدن آن قفسه های خالی است و مردم را بیشتر می‌ترساند.

برعکسِ افرادی که می‌گویند برای حمایت فقط صف‌های فروش را جمع کنید و در منفی‌ها خریداری کنید تا تعادل حاصل شود معتقدم برای برگشت روند بازار باید پرحجم و قوی وارد شوید. دیدید که در دو روز گذشته صف ها را جمع کردید و دوباره صف فروش تشکیل شد. چشم بازار را پُر نکردید. چند روزی با حجم بالا بازار را حمایت کنید تا سرمایه‌گذار بداند روند منفی قطع شده است بداند که قرار نیست پولش به صفر برسد (خیلی از تازه واردان این ترس را دارند!)

برای حمایت از بازار باید حضور حامی به شکل محسوسی احساس شود.

به نظر بنده ۲ اقدام اساسی می‌تواند ترس بازار را از بین ببرد:

۱. اول از همه، اقداماتی که پول را از بازار خارج می‌کند و یا فشار فروش ایجاد می‌کند را متوقف کنید. چرا اعتبار را اینقدر کم کردید؟ اعتبار را کم کردید و شناوری را زیاد؟ عرضه های عدالت و صندوق‌های سرمایه گذاری هم مازاد بر علت شد. ظاهرا صندوق‌ها و سهام عدالت را سر و سامان دادید. به نظرم فشار کاهش اعتبار را بردارید و کمی طرف تقاضا را تقویت کنید.
بگذارید فعلا اعتبارات تا اندازه ای در بازار بماند و به بازار کمک کند.

۲. نکته مهم تر حضور حمایتی دولت و حامیان بازار است. اینکه هر روز یک بخشی از منفی‌ها را خرید کنید دردی دوا نمی‌کند و در نهایت باعث نوسانگیری می‌شود. همه می‌فروشند که بروند و پایین‌تر بخرند. اگر قصد حمایت کردن دارید باید پرقدرت وارد شوید. تقاضا باید آنقدر قوی باشد که ترس سهامداران را از بین ببرد. حالا که تقاضا و قدرت خرید مردم کم شده است و عرضه ها به واسطه اقدامات شما زیاد شده است باید سمت تقاضا را از طرف صندوق‌های حمایتی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سایر بازوهای اجرایی زیر مجموعه‌ی خود تقویت کنید.

برای افزایش عرضه ها جلسه گذاشتید برنامه دادید و این هم نتیجه اعمال شماست برای حمایت از بازار هم جلسه بگذارید برنامه حمایتی بدهید و به عنوان یک حامی پرقدرت در بازار ظاهر شوید، بزرگترین بازیگر بازار دولت است و بزرگترین شرکت‌ها هم متعلق به دولت است.

چشم،سرمایه‌گذاران خرد به شماست رفتار آنها و ترسشان طبیعی است زیرا اقدامات یک ماه گذشته شما آنها را به این نتیجه رسانده که در صفوف فروش قرار گیرند.

سرمایه گذاری که ترسیده و نمی‌تواند آینده را ببیند را حمایت کنید، در کنار اقدامات بالا بازار نیاز به یک شوک مثبت قوی دارد، تا دیر نشده اقدام کنید!

بازار دچار ترس و ناامیدی شده است و رفتارهای بازار منطقی ندارد، دلار ۲۳ هزار تومان قیمت‌های جهانی صعودی و بازار های موازی بدون جذابیت برای خرید و فروش. در این شرایط پول از بازار به قصد سرمایه‌گذاری در بازار دیگر خارج نمی‌شود، ما در شرایط هیجان فروش و ترس سرمایه‌گذاران هستیم فضای ترس را از بین ببرید و بورس را به ریل خود بازگردانید!

در فضای سکوت و انفعال شما ، ضد انقلاب و دشمنان ملت بسیار پرکار بوده اند و شبکه های ماهواره ای مرتبا بر طبل سقوط بورس و خالی کردن جیب ملت کوبیده اند و حسابی مردم را ترسانده اند مردمی که شناخت کمی از بورس دارند، حالا نوبت شماست که میدان را به دست بگیرید و از این انفعال خارج شوید و نقشه های دشمنان را باطل کنید. ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عبدی جمعه , ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷

سلام . در حد یک اقتصاددان نبود

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....