تاریخ انتشار : شنبه 15 مهر 1402 - 20:16
کد خبر : 141474

تردید جدی در ثبات تقاضای پول در ایران

تردید جدی در ثبات تقاضای پول در ایران

  دکتر فرشاد پرویزیان با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : آقای رئیس کل بانک مرکزی، لطفا حتی الامکان بدون علت بسیار مهم و بدون داشتن سیاست رسانه ای مدون و دقیق، در فضای رسانه ای حاضر نشوید و از حرف درمانی پرهیز کنید. پرویزیان و عرفانی در مقاله ای پژوهشی با عنوان متغیر پرده

 

دکتر فرشاد پرویزیان با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

آقای رئیس کل بانک مرکزی، لطفا حتی الامکان بدون علت بسیار مهم و بدون داشتن سیاست رسانه ای مدون و دقیق، در فضای رسانه ای حاضر نشوید و از حرف درمانی پرهیز کنید.
پرویزیان و عرفانی در مقاله ای پژوهشی با عنوان متغیر پرده نشین و بی ثباتی تابع تقاضای پول ایران، با ورود متغیر “رسانه” در این تابع، بی ثباتی تقاضای پول در ایران طی دوره ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ را نشان داده اند. در چکیده این مقاله آمده است: شکل گیری تورم مورد انتظار را می‌توان تابعی از دانش، اطلاعات و حتی درک شخصی بر اساس الگوهای ذهنی افراد از اطلاعات منتشر شده دانست. فعالان اقتصادی بر اساس انتظارات از قیمت‌ها در آینده، مبتنی بر دانش و اطلاعات خود از اقتصاد، تصمیم گیری و اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع مختلف، بطور مستقیم و یا از رسانه‌ها کسب می‌کنند. محققان، با معرفی متغیر جدید حضور رئیس کل بانک مرکزی در رسانه، توابع تقاضای کوتاه‌مدت و بلند مدت برای حجم پول M1 و نقدینگی M2 را با استفاده از داده‌های ماهانه ایران سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ و رویکرد خود توضیح برداری با وقفه‌های توزیعی ARDL، برآورد کرده اند که نتایج نشان داد: متغیرهای نرخ تورم و نیز حضور رئیس کل بانک مرکزی در رسانه، در هر دو توابع کوتاه‌مدت و بلند مدت تقاضای M1 و M2، معنادار است و البته ورود متغیر حضور رییس کل بانک مرکزی در تابع تقاضای پول، باعث بی ثباتی این تابع خواهد شد. شایان ذکر است، اثربخشی سیاست‌های پولی، ارتباط اساسی با شکل، تصریح و ثبات توابع تقاضای پول و نقدینگی دارد. به بیانی ساده با ثبات در نظر گرفتن تقاضای پول، به معنای توان دخالت در این بازار و توان پیش بینی نتایج بعدی جهت برنامه ریزی و کنترل صلاحدیدی بازار پول است که همه تحقیقات گذشته مبنی بر ثبات تقاضای پول به نوعی مجوزی علمی به مقام پولی برای دخالت در بازار بویژه رشد نقدینگی داده است. حال آنکه این تحقیق با تغییر تواتر زمانی داده‌ها و تاثیر حضور رئیس کل بانک مرکزی در فضای رسانه ای نتیجه ای برخلاف ثبات و مجوز دخالت در این بازار گرفته است. این دو محقق پیش از این در مقالات پژوهشی دیگری نیز نسبت به تاثیر این حضور رسانه ای بر قیمت دلار و طلا و بورس و نیز تقاضای پول در ایران هشدار داده اند که یکی از همین مقالات در نشریه پژوهشکده پولی خود بانک مرکزی منتشر شده است.
حال شایسته است محققان پیشین، که حکایت از ثبات تقاضای پول در ایران داشتند در این باره با به روز کردن داده‌ها و روش تحقیق خود در پی چالش این موضوع باشند.
مقاله جدید این محققان در فصلنامه علمی –پژوهشی اقتصاد محاسباتی به نشانی ذیل، منتشر شده است:

https://ecomag.wtb.iau.ir/article_706727.html

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....