تاریخ انتشار : یکشنبه 6 تیر 1400 - 11:47
کد خبر : 51518

تحولات افغانستان و درگیری های طالبان

تحولات افغانستان و درگیری های طالبان

نگاهی به تحولات افغانستان و درگیری های طالبان در این کشور چند هفته ای است که اخبار ضد و نقیضی از پیشروی طالبان در افغانستان به گوش می رسد و رسانه های متعددی در این خصوص مباحثی را مطرح می کنند. نکته جالب توجه افغانستان این است که این روزها در افغانستان دو دولت و

نگاهی به تحولات افغانستان و درگیری های طالبان در این کشور

چند هفته ای است که اخبار ضد و نقیضی از پیشروی طالبان در افغانستان به گوش می رسد و رسانه های متعددی در این خصوص مباحثی را مطرح می کنند.

نکته جالب توجه افغانستان این است که این روزها در افغانستان دو دولت و دو رئیس جمهور فعال هستند، جالب اینکه مردم افغانستان معتقدند عبدالله عبدالله مورد تایید و حمایت طالبان است و اشرف غنی مورد حمایت آمریکا است.

در روزهای گذشته اشرف غنی که مورد حمایت آمریکا نیز هست با بایدن در کاخ سفید دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار بایدن رییس‌جمهور آمریکا به غنی گفت: مشارکت میان آمریکا و افغانستان هرگز به پایان نخواهد رسید. نیروهایمان از افغانستان خارج می‌شوند اما حمایت ما چه در عرصه نظامی، سیاسی یا اقتصادی به پایان نخواهد رسید.

در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد افغانستان درگیر جنگ است و تنها مناطق شیعه نشین هستند کمتر دچار بحران و جنگ شده اند و شیعیان نیز در حال دفاع از شهرهای درگیر می باشند

وال استریت ژورنال با استناد به یک ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که دولت افغانستان به رهبری اشرف غنی، احتمالا ظرف شش تا ۱۲ ماه پس از تکمیل خروج نظامیان آمریکایی از این کشور سقوط خواهد کرد.

بی شک این سقوط افغانستان و گرفتار شدن به دست طالبان برای همسایگان این کشور از جمله ایران، تاجیکستان، ترکمنستان، چین، ازبکستان می تواند خطر ناک باشد و این روند موجب قدرت گرفتن بیش از پیش طالبان شود.

روسیه نیز در این خصوص گفته است که تحولات فعلی افغانستان نیازمند توجه کشورهای همسایه و سازمان های بین المللی است که نشان از این دارد شرایط منطقه را حساس می داند.

با این اوصاف آنچه به نظر می رسد که خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان باعث قدرت گرفتن چین می شود به طوری که برخی کارشناسان و مقامات آمریکایی معتقدند چین با توسعه زیرساخت ها و ایجاد بدهی، نفوذ خود را در افغانستان نیز به مانند دیگر کشورها افزایش می دهد.

تنها کشوری که این روزها به دنبال حاکمیت طالبان است پاکستان است به طوری که عمران خان نخست وزیر پاکستان گفته است که هیچ اقدام نظامی در مقابل طالبان انجام نمی دهیم و اگر طالبان با زور افغانستان را تصرف کند، مرز مشترک ما با افغانستان باید کاملاً بسته شود.
بستن مرز برای دور ماندن از درگیری افغانستان و جلوگیری از ورود غیر قانونی پناهندگان ضروری است.

در پایان باید گفت این روزها باید شاهد هجوم افغانهای ساکن مناطق مرزی به خاک ایران باشیم که از تیررس طالبان فرار خواهند کرد و زندگی در ایران را به افغانستان ترجیح می دهند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....