تاریخ انتشار : جمعه 28 مهر 1402 - 18:43
کد خبر : 143901

تحریم تراشه های الکترونیکی به ایران و روسیه رسید

تحریم تراشه های الکترونیکی به ایران و روسیه رسید

از زمانی که هوش مصنوعی به یک موضوع اساسی در دنیا تبدیل شد، فناوری تراشه های الکترونیکی اهمیت بیشتری پیدا کرد، زیرا لازمه رسیدن به هوش مصنوعی، دستیابی به همین تراشه‌هاست. مدت‌هاست که آمریکا از ارسال تراشه های الکترونیکی پیشرفته و حساس به بعضی کشورها از جمله چین ممانعت می‌کند. آمریکا دلیل این ممانعت را

از زمانی که هوش مصنوعی به یک موضوع اساسی در دنیا تبدیل شد، فناوری تراشه های الکترونیکی اهمیت بیشتری پیدا کرد، زیرا لازمه رسیدن به هوش مصنوعی، دستیابی به همین تراشه‌هاست.

مدت‌هاست که آمریکا از ارسال تراشه های الکترونیکی پیشرفته و حساس به بعضی کشورها از جمله چین ممانعت می‌کند. آمریکا دلیل این ممانعت را جلوگیری از به‌کارگیری این تراشه‌ها در سلاح‌ نظامی عنوان کرده و به همین دلیل قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای شرکت‌های سازنده آمریکایی این تراشه‌ها وضع کرده است.

اهمیت تراشه های الکترونیکی

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  ،  مهم‌ترین کاربرد تراشه‌ها در حال حاضر، استفاده از آن برای تقویت هوش مصنوعی است. موج فناوری هوش مصنوعی مولد چنان در دنیا فراگیر شده که موسسه گارتنر بر اساس تحقیقی که انجام داده بود گفت که تا سه سال دیگر ۸۰ درصد شغل‌های دنیا از بین می‌رود.

بر همین اساس، طبیعی است که کشورها نمی‌خواهند از این روند عقب بمانند و با خرید زیرساخت‌های اساسی مانند تراشه های الکترونیکی به دنبال دستیابی به فناوری‌های هوش مصنوعی هستند.

شرکت انودیا که پیشرو‌ترین شرکت در ساخت تراشه‎‌های مخصوص هوش مصنوعی است، در حال حاضر  مخاطب اصلی آمریکا برای ممنوعیت فروش تراشه های الکترونیکی است. این شرکت گفته از زمان اعمال تحریم‌ها فروش آنها بیشتر شده است، زیرا در اکثر نقاط دنیا خواستار این نوع تراشه‌ها هستند و عرضه آنها نسبت به تقاضا کمتر است، اما به خاطر این محدودیت‌ها امکان دارد در بلندمدت دچار آسیب شوند.

تحریم به روسیه و ایران رسید

اما در تازه‌‎ترین گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است این تحریم‌ها اکنون به ایران و روسیه هم رسیده‌اند. در این گزارش نوشته شده که دولت بایدن قصد دارد ارسال تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته طراحی شده توسط شرکت انودیا و دیگر شرکت‌های امریکایی را به چین متوقف کند. این اتفاق بخشی از مجموعه اقدامات آمریکا برای متوقف کردن چین در رسیدن به فناوری‌های پیشرفته است. گفته شده که این قوانین ظرف ۳۰ روز آینده اجرا می‌شود.

اما در این اقدام جدید، تحریم‌ها فقط به چین محدود نشده و محدودیت ارسال تراشه های هوش مصنوعی به دیگر کشورها از جمله ایران و روسیه سرایت کرده است.

از سوی دیگر شرکت‌‎های طراحی تراشه‌های چینی Moore Threads و Biren را در لیست سیاه قرار گرفته‌اند.

جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا به خبرنگاران گفته بود که این اقدامات جدید، ضعف قوانینی که پیشتر اعلام شده بود را از بین می‌برد و احتمالا از این به بعد به‌روزرسانی قوانین سالانه انجام گیرد.

وی همچنین گفت: هدف محدود کردن چین از دسترسی به تراشه‌ها فقط بخاطر پیشرفت در رسیدن به هوش مصنوعی و رایانه‌هایی است که برای برنامه‌های نظامی چین حیاتی هستند و تاکید کرد که دولت آمریکا به دنبال ضربه زدن اقتصادی نیست.

قوانین جدید اکثر تراشه‌های مصرفی مورد استفاده در لپ‌تاپ، گوشی‌های هوشمند و بازی‌ها را معاف می‌کند.

محدودیت‌های خاورمیانه

پیش‌تر دولت آمریکا به شرکت انویدیا دستور داده بود که برای صادرات تراشه‌ها به برخی کشورهای منطقه خاورمیانه مانند امارات و عربستان باید مجوز دریافت کند. در ماه‌های اخیر عربستان سعودی سه هزار تراشه Nvidia’s H100 را که هر کدام ۴۰ هزار دلار قیمت دارند خریداری کرده است. این محصول نخستین تراشه طراحی‌شده برای هوش مصنوعی مولد (generative AI)  است. در همین حال امارات نیز اخیرا توانسته تعداد زیادی تراشه انویدیا برای توسعه مدل زبانی متن باز این کشور تحت عنوان فالکون خریداری کند.

آمریکا نمی‌خواهد فناوری جدید تراشه سازی به چین و روسیه برسد

بعضی منابع اعلام کرده‌اند یکی از دلایلی که آمریکا، ارسال تراشه ها را به بعضی کشورهای خاورمیانه محدود کرده است، ارتباط این کشورها با چین و روسیه است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی اخیرا مذاکراتی با چین برای توسعه و تعمیق ارتباطات هوش مصنوعی انجام داده‌اند. گمان‌ها بر این است که محققان چینی بسیاری در مرکز تحقیقات عربستان سعودی در دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله مشغول به کار هستند و همین دلیل باعث نگرانی آمریکا از ارسال تراشه‌ها پیشرفته به عربستان است.

از طرفی دیگر خبرگزاری رویترز در ماه ژانویه در گزارشی نوشت: برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی به مقامات امارات و ترکیه هشدار داد که اگر تلاش‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌ها را سرکوب نکنند، ممکن است ارتباط‌شان با تامین‌کنندگان آمریکایی قطع شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....