تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 اسفند 1400 - 22:20
کد خبر : 80831

تجارت غیرقانونی طلا، ردیابی بنیادی کارآگاهان پولشویی

تجارت غیرقانونی طلا، ردیابی بنیادی کارآگاهان پولشویی

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: طلا به عنوان کالایی مترادف با مبالغ هنگفت پول، مدتهاست که فرصتی درخشان برای مجرمان مالی بوده است. نه تنها یک پیشنهاد جذاب در ارزش اسمی است، بلکه قاچاق طلا به دلیل دارا بودن حفره های قابل بهره برداری فراوان سودآور است. فرآیند

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:
طلا به عنوان کالایی مترادف با مبالغ هنگفت پول، مدتهاست که فرصتی درخشان برای مجرمان مالی بوده است. نه تنها یک پیشنهاد جذاب در ارزش اسمی است، بلکه قاچاق طلا به دلیل دارا بودن حفره های قابل بهره برداری فراوان سودآور است.
فرآیند پولشویی از طریق طلای فاقد مجوز، قادر به ایجاد مشروعیت است و به طور فزاینده ای مشکل ساز می شود. انتقال غیرقانونی طلا، یک عملیات جهانی بواسطه اشتراکات زیادی که با پرونده‌های حمل و نقل مبتنی بر تجارت دارد،؛ همچنان مشکلی برای مقامات، مشاغل، مؤسسات مالی و دولت‌ها است. اخبار اخیر نشان می‌دهد که پول‌شویی بوسیله طلا تا چه حد جرایم فجیع دیگری را نیز وارد میدان می‌کند. بنابراین چگونه شرکت‌ها می‌توانند خود را برای بررسی زنجیره‌های تامین کل‌نگر طلا تجهیز کنند؟

طلای استحصالی از دل معدن، از زمان فرآیند استخراج، به هیچ عنوان قابل طبقه بندی نمی باشد و مشخص نیست که آیا آن به طور قانونی تولید شده است. تا زمانی که از آن برای ساخت جواهرات، قطعات دستگاه های تکنولوژیکی یا در ساختن آن استفاده شود. مثل شمش ها یا سکه هایی که توسط سرمایه گذاران یا سرمایه گذاران در ETF طلا مورد معامله قرار می گیرند. سهولت ذوب طلا و تبدیل آن به اشکال مختلف نیز نشان دهنده فرصت قابل انعطاف آن برای جنایتکاران در امر پولشویی است.
طلا را می توان در مقیاس بزرگ از طریق شرکت های معدنی شناخته شده تولید کرد، اما فعالیت های غیرقانونی به راحتی از طریق اپراتورهای استخراج غیرقانونی انجام می شود. افراد یا شرکت‌های کوچک که به عنوان «معدن‌سازی در مقیاس کوچک» شناخته می‌شوند، هنوز هم می‌توانند طلا را برای فروش و تجارت حفاری کنند، و ماهیت پراکنده و غیرقابل ردیابی آنها این امکان را برای پولشویی‌ها فراهم می‌کند تا از فلز گرانبهایی که تولید می‌کنند استفاده کنند. یکی از جذابیت های این کالاها برای پولشویی ها به طور خاص استفاده از آنها در عملیات پولشویی مبتنی بر تجارت (TBML) است که فعالیت غیرقانونی را از طریق تجارت جهانی مواد پنهان می کند.
به عنوان مثال، بواسطه TBML می توانند فاکتورهای طلا یا الماس های تقلبی را دستکاری کنند و هزینه سایر تخلفات ناشی از آن را پوشش می دهد و به عنوان فروش قانونی این مواد معدنی گرانبها جلوه می کند. مجرمان به راحتی می توانند خلوص، وزن یا منشاء طلای معامله شده را در فرم های اظهارنامه گمرکی بیش از حد یا کمتر از آن ارزش گذاری کنند و صدالبته تحصیل و ردیابی همه این داده ها دشوار است. کارآگاهان مبارزه با پولشویی باید نسبت به معامله گران طلا در مورد اینکه طلا از حوزه های قضایی پرخطر یا به مجرمان شناخته شده ارسال می شود، محتاط باشند.
تجارت گسترده طلا، مشکل ردیابی وجوه نامشروع را افزایش می دهد. در سال ۲۰۱۲، PwC ترتیب قابل توجهی از تولیدکنندگان طلا در جهان را مشخص کرد که هنوز میزان گسترده ای را که TBML فرامرزی می تواند رخ دهد شناسایی می کند: چین، استرالیا، ایالات متحده، روسیه، پرو، آفریقای جنوبی، کانادا، مکزیک، اندونزی، غنا، ازبکستان، برزیل، پاپوآ گینه نو، آرژانتین و تانزانیا.
گروه ویژه اقدام مالی (FATF) منبع مفیدی را برای مطالعات موردی جهانی در زندگی واقعی در مورد چگونگی استفاده از طلا توسط مجرمان به طرق مختلف، از جمله پرداخت طلا به سندیکاهای مواد مخدر، ساخت طلا به اشیاء مشترک برای تبدیل گردآوری کرده است. درآمد حاصل از فروش مواد مخدر، و یک مورد در بلژیک شناسایی کرد و نشان داد که چگونه چندین معامله طلا – از فروشنده تا خریدار – می‌تواند به‌طور کاملاً ناشناس انجام شود، بدون اینکه سابقه‌ای از این تجارت غیرقانونی در اختیار بازرسان قرار نگیرد. نمونه قوی دیگر از توانایی طلا در پوشاندن محموله های فریبنده، گزارش های رسانه ای از قاچاق آن از شمال به آمریکای جنوبی است که به عنوان سوغات آمریکا پنهان شده است. صراحتاً باید اذعان کرد:
” طلا استاد استتار است”
مثال‌های پیش گفته دقیقاً نشان می‌دهند که چرا تجارت طلا چنین مشکل رایجی برای ایالات متحده است، ضمنا نشان می‌دهد که چگونه از این کالا برای پوشش وجوه به‌دست‌آمده از صنعت مواد مخدر غیرقانونی استفاده می شود. چنین مشکل رایجی برای ایالات متحده است، اما نشان می‌دهد که چگونه از این کالا برای پوشش وجوه به‌دست‌آمده از صنعت مواد مخدر غیرقانونی استفاده می‌شود. متأسفانه این فقط یک مثال است. در جریان تهاجم به افغانستان، طالبان و القاعده از پیک شمش های طلا برای قاچاق پول خود از پاکستان به منطقه خلیج فارس استفاده کردند. ۱۰ میلیون دلار طلا و پول نقد در یک دوره سه هفته ای به این وسیله قاچاق شد.
تقریباً بیست سال است که فعالیت‌های سازمان‌های تحت تعقیب فوق الذکر در ارتباط با تجارت طلا ادامه دارد. ونزوئلا به عنوان کشوری که تحت تحریم آمریکا قرار دارد، توانسته است ۷۴ تن طلا را برای پالایش به اوگاندا منتقل کند. دولت پرزیدنت ترامپ با اعمال تحریم‌ها علیه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و خانواده‌اش، به نظارت بر حرکات تجاری این کشور ادامه می‌دهد.
اخیرا هنوز، مقامات ایالات متحده ۸۱ اتومبیل به ارزش مجموع میلیون ها دلار را در میامی توقیف کردند. بازرسان ادعا می کنند که یک تاجر سرشناس ونزوئلایی مسئول این عملیات است و به دلیل ارتباط با فعالیت های پولشویی در فهرست پربیننده ترین ایالات متحده است. از سال ۲۰۱۷، ۴۵۰ میلیون دلار از وجوه غیرقانونی که به کشور بازمی‌گردد و به همراه اقلام و املاک لوکس کشف و ضبط شده است.طبیعی ترین راه این است که این مشکل باید کاهش یابد و در عوض واردات طلا افزایش یابد. آخرین داده‌های اداره سرشماری ایالات متحده نشان می‌دهد که در چهار ماهه اول سال ۲۰۲۰ شاهد افزایش ۴۰۷٫۱۷ درصدی واردات طلا در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ بوده است. این رقم اکنون به ۱۱٫۱۹ میلیارد دلار می‌رسد.
با توجه به تمام مثال‌های ذکر شده، مؤسسات مالی باید مطمئن شوند که بررسی‌های لازم و شناسایی بر اساس الگوهای مقابله با پولشویی دقیق است تا تأمین مالی این افراد را تسهیل نکنند. FATF شش توصیه را در زمینه نظارت بر رفتار، به ویژه در بخش فلزات گرانبها، از جمله اتخاذ رویکرد مبتنی بر ریسک، تعریف معامله‌کنندگان از تولیدکنندگان، خریداران و کارگزاران، و شناسایی معاملات برون مرزی را تشریح می‌کند. می توان همه “۴۰ توصیه” را در اینجا پیدا کرد.
بر اساس تکنیک های پنج گانه، ریسکی که فلزات گرانبها تحمل می‌کنند در سطح معاملاتی، هرچند دیرهنگام، معرفی می شود. دقت در روابط در زنجیره تامین، کلیدهای ردیابی وجوه غیرقانونی است که توسط تولید و تجارت طلا پوشانده شده است – عملی که گفتن آن آسانتر از انجام آن است. اما خطر ناشی از جبهه طلا در فرآیندهای پولشویی مدت هاست که برای فرصت طلبان موفقیت آمیز بوده است. زمان آن فرا رسیده است که شرکت های مالی آماده تشدید رویه های خود برای توقف جریان نقدینگی غیرقانونی از طریق این جنایت پنهان باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....