تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 خرداد 1401 - 20:58
کد خبر : 89050

تبدیل برجام به «اگر بزرگ»

تبدیل برجام به «اگر بزرگ»

وزنه اخبار منفی برجام سنگین‌تر شده است. پس از آنکه رابرت مالی شانس شکست مذاکرات را بیشتر از موفقیت آن دانست، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفت که احیای برجام یک «اگر بزرگ» است. امروز قیمت دلار دوباره به نیمه کانال ۳۰ هزار تومان (سقف محدوده نوسان هفته اخیر خود) رسید.  قیمت دلار امروز

وزنه اخبار منفی برجام سنگین‌تر شده است. پس از آنکه رابرت مالی شانس شکست مذاکرات را بیشتر از موفقیت آن دانست، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم گفت که احیای برجام یک «اگر بزرگ» است. امروز قیمت دلار دوباره به نیمه کانال ۳۰ هزار تومان (سقف محدوده نوسان هفته اخیر خود) رسید.

 قیمت دلار امروز با صعود ۰.۸ درصدی به ۳۰۴۷۰ تومان رسید تا هفته را با افزایش مجموعا یک درصدی به پایان ببرد. دلار هفته قبل نزولی بود و ۲ درصد افت کرده بود اگرچه هفته پیش از آن نزدیک به ۱۰ درصد رشد را تجربه کرد.

به نظر می‌رسد اخباری منفی از برجام محرک رشد دلار شده‌اند. مهم‌ترین این اخبار را باید موضع جدید آمریکا درباره مذاکرات دانست. دیروز رابرت مالی، مسئول مذاکرات هسته‌ای در دولت بایدن برای نخستین بار ادعا کرد احتمال شکست مذاکرات از موفقیت آن بیشتر است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز دیشب تایید کرد که بازگشت به برجام یک نااطمینانی و «اگر» بزرگ محسوب می‌شود. در همین حین، تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی نیز رو به فزونی است. هر چند تصور می‌شود مانع اصلی احیای برجام در هفته‌های گذشته موضوع حذف سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا بوده است، اما امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز عوامل دیگری را به عنوان عامل اصلی مکث مذاکرات مطرح کرد. اظهارنظرهای عمومی از عدم پیشرفت مذاکرات حکایت دارند و همین مسأله احتمالا در ادامه رشد قیمت دلار اثرگذار باشد.

تایید دوم از تغییر نگاه واشنگتن به برجام

در آخرین کنفرانس مطبوعاتی دیروز وزارت امور خارجه آمریکا، یک خبرنگار با اشاره به آنکه رابرت مالی، نماینده ویژه بایدن در امور ایران گفته در صورت دستیابی به توافقی با ایران، این توافق برای تصویب به کنگره ارائه می‌شود، آن را متفاوت از آنچه بلینکن، وزیر امور خارجه قبلا گفته بود دانست و از ند پرایس، سخنگوی این وزارتخانه در این خصوص توضیح خواست. پرایس در پاسخ گفت: «تغییری ایجاد نشده است. آنچه ما همیشه گفته‌ایم این است که از قانون اینارا (INARA) پیروی می‌کنیم. چیزی که مالی توضیح داد این است که اگر بخواهیم به توافق برسیم بر اساس اینارا، توافق را برای تصویب به کنگره ارائه خواهیم کرد. البته، ما قصد داریم از نزدیک با وکلا مشورت کنیم تا مشخص کنیم که قانون اینارا واقعاً در این مورد چه چیزی را تصریح می‌کند و بر اساس اینارا، قصد ما این است که اگر بازگشت متقابل به پایبندی به برجام وجود داشته باشد، که این «اگر» بسیار بزرگ است، آن را برای بررسی کنگره ارائه کنیم.

شیطنت رژیم صهیونیستی

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ، نیویورک‌تایمز به نقل از یک منبع آگاه اسرائیلی نوشت رژیم صهیونیستی به آمریکا اطلاع داده که ترور شهید صیاد خدایی کار آن‌ها بوده است. سرهنگ پاسدار شهید حسن صیاد خدایی یکشنبه در مقابل منزل خود در یکی از خیابان‌های تهران به ضرب گلوله به شهادت رسید. مقامات کشور تاکید داشته‌اند انتقام خون او را خواهند گرفت.

در سوی دیگر، امروز رسانه‌های داخلی از حادثه‌ای در یکی از واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه‌ پارچین خبر دادند که یک کشته به جا گذاشت. علت این حادثه هنوز اعلام نشده است اما برخی منابع غیررسمی اسرائیل ادعا می‌کنند سایت پارچین به وسیله پهپادهای انفجاری مورد هدف قرار گرفته است.

تنش دریایی جدید ایران و آمریکا

رویترز امروز خبر داد آمریکا یک محموله نفت ایران را در جزیره اویا یونان مصادره کرد. پیش از این، پلیس بنادر یونان اعلام کرده بود این کشور به درخواست دستگاه قضایی آمریکا، نفت ایران را از یک نفتکش توقیف شده با پرچم روسیه به آمریکا خواهد فرستاد.

به نظر می‌رسد که نفتکش مذکور همان نفتکش روسی لارا باشد که ۲۶ فروردین با ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران در آب‌های یونان توقیف شد. هر چند که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده دیروز درباره اینکه آیا این دو نفتکش یکی هستند پاسخی ارائه نکرد.

یک مقام ایرانی به الجزیره گفت کشتی توقیف شده یک نفتکش حامل محموله قانونی نفت ایران است و تحویل آن به آمریکا عواقبی در پی خواهد داشت.

امیرعبداللهیان موانع توافق را برشمرد

به گزارش یورونیوز، وزیر امور خارجه ایران امروز در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا که قاعدتا مساله‌ای فرابرجامی است برای ایران در به نتیجه رسیدن مذاکرات حیاتی است، گفت: «اگر بخواهم صادقانه بگویم چه چیزی باعث مکث در مذاکرات شده درخواست‌ها و مطالبات اقتصادی ما در مسیر تجارت جهانی است و نباید مسئله را به یک موضوع تقلیل داد. در واقع موضوع قراردادشتن سپاه در لیست تروریستی آمریکا یک مسئله فرعی است که از طرف لابی اسرائیلی بزرگ‌نمایی شده است. اولویت برای ما منافع ملت ایران است و تمرکز بر موضوع دیگر رفتار و واکنش مناسبی نیست».

امیرعبداللهیان برطرف کردن فشار حداکثری دوران ترامپ از سوی جوبایدن را اولویت تهران برشمرد. وزیر خارجه ایران گفت رئیس‌جمهور بایدن دقیقا می‌داند برای بازگشت به برجام چه باید بکند، مهم‌ترین مسئله این است که تحریم‌های اقتصادی ایران به نحو موثر برداشته شود. ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشته‌ایم و برای رسیدن به توافقی خوب، جدی و مصمم هستیم. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه گفت: «نمی‌شود به برجام برگشت ولی ایران از منافع اقتصادی محروم بماند و عوامل فشار حداکثری ترامپ باقی بماند».

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....