تاریخ انتشار : جمعه 31 شهریور 1402 - 20:13
کد خبر : 139925

“تاکید محور باکو-آنکارا بر دالان زنگزو”

“تاکید محور باکو-آنکارا بر دالان زنگزو”

  اقتصاددان :  غلامعلی دهقان، کارشناس سیاسی و مدرس تاریخ، در یادداشتی برای “راهبرد” نوشت: در آخرین تحولات منطقه قفقاز، نیروهای نظامی باکو بر شدت حملات خود در ناحیه قره‌باغ افزوده‌اند و تا اینجای کار از هر دو طرف تعدادی نظامی کشته و از طرف ارمنی تعدادی غیرنظامی هم مصدوم شده‌اند. اما خبر مهم‌تر، اظهارات

 

اقتصاددان :  غلامعلی دهقان، کارشناس سیاسی و مدرس تاریخ، در یادداشتی برای “راهبرد” نوشت:

در آخرین تحولات منطقه قفقاز، نیروهای نظامی باکو بر شدت حملات خود در ناحیه قره‌باغ افزوده‌اند و تا اینجای کار از هر دو طرف تعدادی نظامی کشته و از طرف ارمنی تعدادی غیرنظامی هم مصدوم شده‌اند.

اما خبر مهم‌تر، اظهارات الهام علی‌اف و اردوغان است. علی‌اف با تاکید بر حاکمیت آذربایجان بر منطقه قره‌باغ که ارامنه آن را جمهوری آرتساخ می‌نامند، گفت: پس از حل این مورد به سراغ آذربایجان غربی خواهیم رفت. مراد وی از آذربایجان غربی، استان سیونیک ارمنستان است.

از سوی دیگر اردوغان هم در سخنرانی خود ضمن دفاع از آذربایجان بر شکل‌گیری دالان زنگزو تاکید کرد تا عملا نشان دهد حامی جدی علی‌اف است.

این همان جایی است که جمهوری اسلامی ایران هم با علی‌اف و اردوغان مخالفت دارد و تصرف این استان جنوبی ارمنستان را برنمی‌تابد؛ چراکه سبب تغییر در ژئوپلتیک منطقه می‌شود و دسترسی ایران به اروپا را از شمال ایران مسدود می‌کند.

ضمن اینکه اگر اینان موفق شوند تا با عنوان جعلی آذربایجان غربی جنوب ارمنستان را به اشغال خود درآورند؛ آنگاه چرا نخواهند تحت عنوان جعلی دیگری مثل “آذربایجان جنوبی”، منافع ملی ایران را مورد تهدید قرار دهند؟ کاری که مدتی است مقدمات آن را هم شروع کرده‌اند.

در چنین شرایطی، همانطور که دلاورمردان ارتش و سپاه ایران در منطقه شمال غرب در آمادگی کامل به سر می‌برند بر تمامی علاقه‌مندان ایران فرض است بیش از گذشته فراسوی جریانات سیاسی به آینده این منطقه اهتمام داشته باشند تا در پیشگاه تاریخ همانند نسل جنگ‌های ایران و روس مورد شماتت قرار نگیرند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....