تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دی 1402 - 14:23
کد خبر : 153401

بی‌وزنی بورس نسبت به دلار

بی‌وزنی بورس نسبت به دلار

اکثر کارشناسان و ناظران بازار سرمایه مهم‌ترین محرک برای رشد بازار را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نرخ ارز می‌دانند. وضعیت دلار در ماه‌های گذشته به سمت و سویی حرکت کرده است که خیلی تصور روشنی از آن نداشتند. در شروع سال ۱۴۰۲ بسیاری نرخ دلار را برای امسال بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان پیش‌بینی

اکثر کارشناسان و ناظران بازار سرمایه مهم‌ترین محرک برای رشد بازار را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نرخ ارز می‌دانند. وضعیت دلار در ماه‌های گذشته به سمت و سویی حرکت کرده است که خیلی تصور روشنی از آن نداشتند. در شروع سال ۱۴۰۲ بسیاری نرخ دلار را برای امسال بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌کردند، اما نرخ دلار در محدود ۵۰ هزار تومانی تثبیت شد و همین اتفاق باعث شد که انتظارات در بازار سرمایه چندان در مسیر رشد سهم‌ها قرار نگیرد. با وجود این، به نظر می‌رسد سیاست تثبیت بانک مرکزی در نهایت دوامی نداشته باشد و با توجه به انتظارات تورمی بالا برای سال آینده شرایط دلار هم به گونه دیگری رقم بخورد. از این منظر آینده بورس هم در نسبت با آینده دلار شکل خواهد گرفت. هر چند که در حال حاضر می‌توان گفت بازار سرمایه در نسبت با دلار مدت‌هاست که در وضعیت بی‌وزنی قرار گرفته است.

دلار در سال آینده افزایشی است

پیام الیاس‌کردی کارشناس ارشد بازار سرمایه می‌گوید: به طور کلی اگر به خاطر داشته باشیم سال گذشته پیش‌بینی‌هایی داشتیم که نرخ دلار را تا دو،سه برابر رقم فعلی نشان می‌داد. خیلی از کارشناسان حتی صحبت از دلار ۷۰ هزار تومانی برای دی ماه همین امسال می‌کردند. زمانی که دلار تا ۶۳ هزار تومان رفت اکثر کارشناسان فکر می‌کردند که فنر دلار در رفته است. معدود افرادی بودند که معتقد بودند که ۶۳ هزار تومان قیمت مناسبی نیست و می‌تواند پایین‌تر بیاید. او ادامه داد: با توجه به اینکه دلار اصلاح کرد، یعنی بعد از رسیدن به ۶۳ هزار تومان با یک اصلاح به ۵۵ هزار تومان و بعد به ۵۲ هزار تومان رسید شرایط به‌گونه‌ای دیگر پیش رفت.

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،   در ماه‌های اخیر دلار در کانال ۴۹ هزار تومان تا ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان بازی می‌کرد. در واقع عمده قیمت دلار طی این مدت در این محدوده قیمتی بوده است. این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار ما با توجه به اینکه دلار از حدود چهل هزار تومان به ۶۳ هزار تومان رسیده بود، متناسب با آن هم واکنش نشان داد. یعنی سقف قبلی خود را رد کرد و بعد که به آن نقطه رسید متوجه شد که قرار نیست قیمت بالاتر برود. یک اتفاق هم که ۱۷ اردیبهشت ماه رخ داد که مربوط به داستان خوراک پتروشیمی‌ها بود و بازار هم آن را بهانه‌ای برای پایین آمدن قرار داد و بعد از آن هم بازار ما تا دلار ۵۰ هزار تومانی اصلاح انجام داد. اعتقاد دارم در مقطع فعلی قیمت بازار و سهم‌های بزرگ ما با قیمت‌هایی که در بازار ارز می‌بینیم متناسب است. اینجا ما یک حالت بی‌وزنی و خنثی را داریم که در این شکل و حالت اگر خبرهای خوبی مانند تجدید ارزیابی یا اخبار مثبت دیگر باعث می‌شود بازار ما بالا می‌زند و اگر این اخبار اتفاق نیفتد بازار ما پایین می‌زند و اصلاح می‌کند. الان بازار ما به یک بی‌وزنی نسبت به قیمت دلار رسیده و پیش‌بینی‌ها این است که دلار برای سال آینده روند افزایشی را تجربه خواهد کرد. الیاس کردی اضافه کرد: یعنی اکثر پیش‌بینی‌ها این‌گونه است. اگر بحث‌های منطقه‌ای و سیاسی بخواهد این‌گونه بماند با توجه به چاپ پول و انتظارات تورمی قیمت دلار در سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد و بازار خودش را با آن هماهنگ می‌کند. در فاز اول واکنش بازار مثبت‌تر است؛ یعنی اگر دلار ۲۰ درصد رشد کند، بازار ۳۰ درصد رشد می‌کند و بالعکس آن هم وجود دارد ولی در سال آینده دلار را رشدی می‌بینم و فکر می‌کنم بازار سرمایه هم مقداری بیش از دلار رشد کند.
این کارشناس بورس در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چشم‌انداز دلار تا پایان سال گفت: با توجه به رکودی که در بازارها حاکم شده است و افزایش توانایی کنترل‌گری در بازارها به نظر نمی‌رسد فعلا تغییر زیادی را شاهد باشیم. در دو جا می‌توان جریان تورم را متوقف کرد؛ اول اینکه چاپ پول انجام نشود که الان پول چاپ می‌شود.
دیگر اینکه جریان پول را محدود و سرعت گردش پول را کم کنیم. به نظر می‌رسد چاپ پول ادامه خواهد داشت ولی سرعت گردش پول در حال کاهش است. به نظر می‌رسد تا پایان سال اتفاق ویژه‌ای رخ ندهد، شاید تا ۵۵ هزار تومان دلار یک بالایی را بزند ولی آن چیزی را که نمی‌توان پیش‌بینی کرد اتفاقات خاورمیانه است. این تحولات امکان پیش‌بینی ندارد و کسی هم نمی‌تواند آن را پیش‌بینی کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....