تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1400 - 19:24
کد خبر : 78614

بیت‌کوین به مقابله با دولت‌ها برخاست

بیت‌کوین به مقابله با دولت‌ها برخاست

 در روز گذشته کامیون‌داران معترض ضد واکسن مرکز شهر اوتاوا در کانادا را محاصره کردند، در این بین پلتفرم جمع‌آوری کمک‌های مالی مخصوص کامیون‌داران دسترسی به این منابع را برای آنها مسدود کرد. بنابراین کامیون‌داران به سمت پلتفرم‌های کریپتوکارنسی در جهت سرویس تامین مالی حرکت کردند و توانستند در زمان اندکی ۹۰۰ هزار دلار کمک

 در روز گذشته کامیون‌داران معترض ضد واکسن مرکز شهر اوتاوا در کانادا را محاصره کردند، در این بین پلتفرم جمع‌آوری کمک‌های مالی مخصوص کامیون‌داران دسترسی به این منابع را برای آنها مسدود کرد. بنابراین کامیون‌داران به سمت پلتفرم‌های کریپتوکارنسی در جهت سرویس تامین مالی حرکت کردند و توانستند در زمان اندکی ۹۰۰ هزار دلار کمک مالی جمع‌آوری کنند.

از طرف دیگر نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین تجمع کرده‌اند. بر اساس تحقیقات یک شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین، سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های داوطلب اوکراینی از ارزهای دیجیتال برای کمک به دفاع از کشور خود در جهت خرید اسلحه، موارد مربوط به خدمات درمانی و… در صورت وقوع یک جنگ آینده استفاده می‌کنند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال به ابزار جمع‌آوری سرمایه برای معترضان سیاسی و جنبش‌های اجتماعی تبدیل می‌شوند ؟
با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال مرزی ندارند، نسبتاً در برابر سانسور مقاوم هستند و اگر چنین است، آیا باید نگران بود؟

نگرانی از این جهت است که این پلتفرم جمع‌آوری کمک مالی که به یک معترض کمک می‌کند می‌تواند توسط تروریست‌ها یا گروه‌های نژادپرست و… نیز کمک مالی کند. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اکثر شهروندان کانادایی از محاصره کامیون‌داران در مرکز شهر اتاوا حمایت نکرده‌اند. اگر این موضوع درست باشد، آیا بیت کوین به عنوان ابزاری برای تضعیف فرآیندهای دموکراتیک استفاده می شود؟

ارزهای رمزنگاری شده ثابت کرده‌اند که جایگزین قوی و رو به رشدی برای ارزهای سنتی هستند، به‌ویژه وقتی صحبت از کمک‌های مالی کشورهای دیگر به میان می‌آید این موضوع پررنگ‌تر است. کمک های بیت کوین به گروه های داوطلب اوکراینی برای خرید تجهیزات نظامی، خدمات آموزشی و تجهیزات پزشکی برای جنگ احتمالی در سال ۲۰۲۱ از ۵۰۰ هزار دلار فراتر رفت که نسبت به سال قبل ده برابر افزایش داشته است.

پردازنده پرداخت بیت کوین به نام اپن‌نود OpenNode سال گذشته نوشت: یکی از مزایای بیت کوین مقاومت آن در برابر سانسور است. هیچ مرجع مرکزی برای تعیین اینکه چه کسی می‌تواند و چه کسی نمی‌تواند از بیت‌کوین استفاده کند وجود ندارد. در حال حاضر ثابت شده است که رمزارزها روش پرداخت بسیاری از افراد و سازمان‌هایی شده است که روش‌های پرداخت سنتی کنار گذاشته شده‌اند.

بیت کوین در مسیر جنبش‌های سیاسی

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، برخی معتقدند این روند به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت و جنبش‌های اجتماعی در نهایت از طریق پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی مبتنی بر بلاک چین، پول جمع‌آوری می‌کنند. در چنین شرایطی انگیزه کمی برای استفاده از پلتفرم‌های متمرکز جمع‌آوری کمک مالی وجود دارد، زیرا به راحتی می‌تواند دارایی را مسدود کند و کمپین را از بین ببرد. به نظر می‌رسد قدم‌های اول استفاده از رمزارزها در این موضع رقم خورده است و به سادگی نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

نقش بیت کوین در نجات زندانیان

بیت کوین مدتیست که یک ابزار جمع آوری سرمایه است. جنبش سیاسی مخالف زندانی روسی به نام الکسی ناوالنی از سال ۲۰۱۶ اقدام به جمع‌آوری کمک های مالی از طریق بیت کوین کرده است، این کمپین در سال ۲۰۲۱ جریان ورودی به طور قابل توجهی افزایش یافت و در مجموع ۶۶۷ بیت کوین به ارزش بیش از ۲۹ میلیون دلار در زمان نگارش این مقاله دریافت کرده است.

جذب سرمایه مبتنی بر بلاک‌چین اغلب به دلیل دور زدن موسسات مالی رخ می‌دهد. زیرا در برخی موارد، موسسات مالی حساب‌های مربوط به این کمپین‌های جمع‌آوری سرمایه را بسته‌اند. درحالی که وقوع این رویداد به وسیله کیف پول کریپتوکارنسی امکان‌پذیر نیست.

همچنین ارزهای دیجیتال به ویژه برای کمک های بین المللی مناسب است و دسترسی آسان تر به اهداکنندگان ثروتمند خارج از کشور را امکان پذیر می کند.

استفاده از سیستم حقوقی برای از بین بردن این نوع کمپین‌ها سخت‌تر شده است، زیرا اکنون آنها با شبکه‌های آنلاین و پول مجازی کار می‌کنند. به طور مثال نمی‌توان از یک سازمان تروریستی شکایت کرد زیرا که اساسا اطلاعاتی در این خصوص وجود ندارد.

راه‌های پیگیری و بستن حساب‌ها

با این حال، راه‌هایی نیز وجود دارد که می‌توان جلوی این نوع حرکت‌ها که به صورت آنلاین از طریق پلتفرم‌های مبتنی بر کریپتو پول جمع‌آوری می‌کنند را گرفت.

سرویس تأمین مالی و جمع‌آوری بیت‌کوین که اکنون توسط کامیون‌داران اتاوا استفاده می‌شود، توسط GoDaddy انجام می‌شود بنابراین، این امکان وجود دارد که بر شرکت‌های میزبانی وب یا موتورهای جستجو فشار وارد شود تا به طور مؤثر دسترسی به پلتفرم‌های جذب سرمایه مبتنی بر رمزارز را قطع کنند.

اعمال مقررات سخت بر پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال

با این وجود، دولت ها ممکن است مقداری بر روی نظارت یا مقررات رمزارزها پافشاری کنند. اخیراً، دولت کانادا از گسترش قانون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم از طریق پلتفرم های تأمین مالی جمعی و ارائه دهندگان خدمات پرداخت خبر داد و معاون نخست وزیر تصریح کرد که تراکنش‌های رمزنگاری در این اقدام گنجانده خواهد شد.

بر اساس این قانون، پلتفرم‌های تامین مالی جمعی و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت مرتبط با آنها، از جمله پلتفرم‌های مبتنی بر رمزارز، باید در مرکز تحلیل تراکنش‌های مالی و گزارش‌های کانادا ثبت نام کنند. این بدان معناست که این پلتفرم‌ها باید تراکنش‌های رمزنگاری به ارزش بیش از ۱۰ هزار دلار کانادا یا تراکنش‌های رمزارزی مشکوک را گزارش کنند. این قانون برای مشاغل کانادایی و مشاغل بین المللی که در کانادا تجارت می کنند اعمال می شود.

آیا این موضوع سبب خواهد شد که شرکت ها از انجام تجارت در کانادا منصرف شوند؟

به هر حال، قرار دادن تمام فرآیندهای مورد نیاز برای رعایت قانون می تواند گران تمام شود. و ممکن است پیامد ناخواسته و تحمیل هزینه های قابل توجهی را ایجاد کند.

به نظر می‌رسد در آینده، استفاده از اشکال غیرمتمرکز تأمین مالی، به یک امر عادی تبدیل خواهد شد زیرا مقصد انتقالات بیت کوین نامشخص است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....